Trh s hot-hatchi má své specifika: snaží se nabídnout rádoby sporťák pro každodenní použití a nehledí moc na cenu. Do vyvolené společnosti se Korejci propracovávali léta a při loňském vstupu Hyundai i30 N do prodeje alespoň české zastoupení neskrývalo tendenci celý segment kompletně opanovat. Máme-li věřit té kupě recenzí, které se od té doby na papíru a internetu sešly, jako by se to Hyundai nakonec skutečně podařilo.
Nej, nej, nej?
Ani v obecně pochvalné společnosti motoristických novinářů nebývá úplně zvykem, že by se na konkrétní model sneslo tolik superlativ. I nám se při prvním testování auto velmi zalíbilo. Hyundai i30 N se oficiálně ukázal už loni v létě (spolu s fastbackovou verzí klasické i30) a okamžitě na sebe strhl veškerou pozornost všech milovníků ostrých RS od Škody, Renaultu, SEATu, Volkswagenu a dalších.
Agresivní přední nárazník má proděravělou masku, kterou má projít maximum chladivého vzduchu k vnitřnostem. Na kaskádové mřížce masky si povšimněte písmenka „N“ – to aby si kolemjdoucí nespletli „enko“ s konvenčním modelem.
Auto stojí na litých devatenáctkách s pneumatikami Pirelli s výrazně červenými brzdovými třmeny vykukujícími pod koly. Na zadku má fešný spoiler (s trojúhelníkovým brzdovým světlem), který se klene přes okno pátých dveří. Dole si všimněte hned dvou chromovaných koncovek výfuku. Na hot-hatchích je sympatické, jak umí svou latentní zuřivost maskovat, přitom zasvěcení okamžitě rozeznají kliďase od zuřivého rychlíku.
Vaření ze čtyř
I uvnitř si zásadních rozdílů oproti rodinné i30 hned všimnete. Na volantu s tlustým věncem jsou výrazné plošky tlačítek pro ovládání jízdních módu, vystouplé bočnice vás pevně drží v sedačce a v nabídce multimediálního centra si můžete libovolně hrát s nastavením meziplynu, posilovače řízení, tuhosti tlumičů a podobně.
V horní části kapličky pak přibyl barevný diodový monitoring otáček motoru (podobnou a tehdy ještě pochopitelně přídavnou utilitku pamatujeme ze starých škodovek). Mezitím, co barevné proužky vykreslují u „budík“ duhu, mohl by výfuk složit basovou symfonii; hlučí, prská, práská a hrozivě řve. A to je naprostá paráda.
Znovu (a rádi) připomeneme, že tohle auto má na svědomí Albert Biermann, jméno léta spojované se sportovními modely mnichovského BMW (nově vedoucí divize výzkumu a vývoje u Hyundai, vůbec první nekorejský šéf technického pokroku). Zastavěným motorem je dvoulitrový čtyřválec s výkonem 202 kW, v Koreji ho spárovali se šestistupňovou manuální převodovkou. Povedené jednotka dokazuje, že i bez šesti hrnků se dá uvařit velká zábava.
Víc než motokára
Řízení je tuhé, ale přesné. Každodenní přesouvání městem je utrpení, ale na okruh „enko“ dojede a pak budete za tuhle přímočarost moc a moc rádi. Čím rychleji pojedete, tím víc se bude auto cítit komfortněji a z motokáry se stane kompaktním závoďákem pro volné chvíle. Je nadmíru dobře ovladatelným, jistým a vlivem mechanického samosvoru i nadaným bojovníkem se všemi typy zatáček a povrchů. Nevyděsila nás žádná nerovnost nebo ustřelení zadku.
Právě vlivem precizní elektronicky kontroly nad trakcí a všem možným elektronickým pomocníkům může i30 N přijít do jakýchkoli rukou a jejich majitel se bude bavit. Odvážlivci jednoduše vypnou stabilizaci a roztančí „enko“ po svém. Možná i je překvapí výztuha v zavazadlovém prostoru, která zpevňuje karoserii, nebo velké brzdové kotouče (s průměry 345 milimetrů vpředu a 315 vzadu). Hyundai vsadili na všestrannost, přitom auto nešidili. A to se je tak nevidí.
Velkým potěšením je pak pohled do ceníku. „Enko“ přijde na 760 tisíc, což je mezi konkurenty láce, nejblíž je asi Golf GTI. Celková cena testovaného auta nepřesáhla 827 tisíc. Zahrnutý je příplatek za verzi Perfomance, modrou barvu a paket komfortních sedaček s nastavitelnou délkou sedáku, pamětí a čalouněním v kombinaci kůže a semiše. Hyundai ví, že nakoplo zlatou žílu. Zkraje prosince na český trh vstoupil i30 N Fastback. A má na co navazovat.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Cena,Samozřejmě by se hodil šestiválec…
Výbava,Úděsně tvrdý pro každodenní použití
Všechno ostatní,V tomhle testu na víc minusů nepřijdeme
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Hyundai
Typ:,i30N
Motor:,2.0 T-GDI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,202 kW/275 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,353 Nm při 1450–4700 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.6 / 6.1 / 7.8
Emise CO2:,178 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4335 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1447 mm
Rozvor:,2650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1504 kg
Objem zavazadlového prostoru:,381/1287 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu