Test Hyundai i30 kombi 1,5i CVVT (2022)

Test Hyundai i30 kombi 1,5i CVVT (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 12. 2022


Ze všech stran slyšíme, že se dělají už jen malé turbomotory, ale není to tak úplně pravda. U některých značek si pořád můžete koupit i atmosférický motor. Jednou z nich je Hyundai, který atmosférický čtyřválec nabízí třeba i pro i30. Vyzkoušeli jsme jej v kombíku.

Základ nabídky

Jestli pro vás moderní turbomotory nejsou a přesto chcete nové auto, ještě pořád najdete řešení u několika značek. K tomu, abyste je spočítali, vám ovšem bude stačit jedna, maximálně dvě ruce. A to můžete být klidně nešikovný dřevorubec… Pokud chcete auto nižší střední třídy a preferujete rozumnou cenu, výběr se ještě výrazně zúží. Jednou z možností pak bude podívat se u značky Hyundai, která pro model i30 nabízí mimo jiné 1,5litrový nepřeplňovaný čtyřválec. Spokojit se ale budete muset s karoserií hatchback nebo kombi, pro stylovější Fastback jsou v nabídce jen turbomotory.

Motor 1,5i CVVT je opravdovým základem nabídky, který je tzv. „cenou od“ (kombík startuje na 389 990 Kč) a je dostupný ve všech výbavách kromě té nejvyšší Style. Najít ho lze i v akčním ceníku výbavy Family, který nabízí velmi slušnou výbavu za rozumné peníze. Za kombík s testovaným motorem zaplatíte v případě verze Family akčních 449 990 Kč namísto obvyklých 514 990 Kč.

Test Hyundai i30 kombi 1,5i CVVT (2022)

„Stará dobrá škola“?

Kromě toho, že jde o atmosférický motor, tak postrádá i přímé vstřikování paliva, což je pro jeho spolehlivost rozhodně dobrá zpráva. To by ale neznamenalo, že jde o nějaký starý motor, je totiž vybaven spoustou moderních řešení, která mají zlepšit jeho výkonnost a zároveň spotřebu paliva. Motoru tak nechybí proměnné časování ventilů, proměnná délka sání, chlazené výfukové svody integrované v hlavě válců či dva nepřímé vstřikovače pro každý válec.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Hyundai jedna pětku naladil na 81 kW/109 koní při 6000 ot./min a točivý moment vrcholí 144 Nm při 3500 ot./min. Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je 12,6 sekundy a maximální rychlost je 187 km/h. Už na papíře to nevypadá nijak zázračně a takové je to i při jízdě. Jestliže chcete jet rychleji, budete muset častěji řadit a hlavně držet motor ve vyšších otáčkách. Ani tak nepůjde o auto, s nímž budete chtít na okresní silnici předjíždět, pokud neuvidíte opravdu hodně daleko před sebe. Vyhoví tak spíše defenzivním řidičům, kteří nikam nepospíchají a rádi splynou s pomalým provozem.

Odmění se jim příznivou spotřebou paliva. Technické údaje slibují v kombinovaném režimu 5,6-5,9 l/100 km a potěší, že v praxi se na taková čísla při klidné jízdě dá dostat. Abyste jezdili se spotřebou nad šesti litry, budete muset motor vytáčet a snažit se jezdit o poznání svižněji. Ono to ale příliš nejde, protože pružnost není úplně silnou stránkou testované motorizace, takže třeba při připojování na dálnici budete muset podřadit a využít hodně vysoké otáčky, aby na vás zezadu netlačil kamion. Právě v pružnosti jsou moderní turbomotory uživatelsky mnohem příjemnější, protože mají nejen vyšší točivý moment, ale navíc je dostupný i v nižších otáčkách.

Test Hyundai i30 kombi 1,5i CVVT (2022)

Klidná a pohodlná jízda

Při klidné jízdě je atmosférický motor velmi tichý a má příjemně hladký chod. Jakmile motor začnete točit, jeho zvuk začne sílit a v interiéru jej uslyšíte o poznání více. Nepříjemné to může být na dálnici, kde je rozumná jízda kolem povoleného českého limitu. V této rychlosti motor na šestku točí 3500 ot./min, pro zajímavost v 90 km/h je to asi 2500 ot./min.

Pro pohodovou jízdu mluví i naladění podvozku,u testovaného auta doplněné o nevelká 16″ kola s pneumatikami 205/55 R16. To opět odpovídá celkovému dojmu z auta určeného pro klidné a defenzivně jezdící řidiče. Podvozek je komfortní, ale dobře si poradí i s rozbitou silnicí. Vzadu je u této motorizace (i u litrových turbomotorů) kliková náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou (podobné řešení používá u většiny motorizací například i Škoda Octavia), což při běžné jízdě prakticky není poznat. Sofistikovanější víceprvkovou nápravu mají až 1,5litrové turbomotory nebo verze ve výbavě N-line.

Závěr

Hyundai i30 je s testovaným motorem vlastně příjemně obyčejné auto, které beze zbytku splní to, co má auto plnit. Řidiče sice při řízení nevtáhne do děje, není zábavné a dynamicky smýšlející řidiče vůbec neosloví, ale těm klidnějším přinese za volantem pohodu. Občas bude potřeba podřadit třeba o dva nebo i o tři rychlostní stupně – zejména při připojování na dálnici – protože pružnost atmosférického motoru není nijak velká, ale potěší nevysokou spotřebou paliva. K tomu je tu dostatečně velký vnitřní prostor a u kombíku i kufr se základním objemem 602 litrů a nakonec i příznivá pořizovací cena.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai i30 kombi 1,5i CVVT (2022)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

80,9 kW/109 koní při 6000 ot./min

Točivý moment:

144 Nm při 3500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

12.6 s

Maximální rychlost:

187 km/h

Převodovka:

šestistupňová manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,6 -5,9 l/100 km

Emise CO2:

127 – 136 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4585 mm

Šířka:

1795 mm

Výška:

1465 mm

Rozvor:

2650 mm

Provozní hmotnost:

1281-1439 kg

Objem zavazadlového prostoru:

602 / 1 650 litrů

 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

5 názorů na “Test Hyundai i30 kombi 1,5i CVVT (2022)”

  1. Mám to předělané na LPG od 5000km, nyní 18tis a šlape jak hodinky. Spotřeba kolem 7 litru LPG.

  2. Předchozí motor 1.4 se vyráběl i v konfiguraci pro LPG. Obsahoval upravenou hlavu s tvrzenými sedly a upravenou elektroniku. V originálu obecně korejci LPG moc dobře nezvládají. Škoda. Byla by to v kombinaci s LPG supervolba pro nenáročné a levné ježdění na dlouho.

  3. Možná že motor má měkké sedla ventilů tak by se s chybějícími hydraulickými zdvihátky brzo na Lpg zaklepal výfukový ventil

  4. Zdravim,mám dotaz jestli si bude motor v tomhle modelu rozumět s LPG pohonem?Díky za odpověď,Král.

    1. Já bych řekl, že ano. Proměnné časování ventilů a nepřímé vstřikování pro to vyloženě vybízí. Vlastně nevím, proč Hyundai nenabízí LPG pohon podobně jako Dacia…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru