Nová generace Hondy Jazz přišla do Evropy pouze jako 1,5litrový hybrid s bezestupňovou převodovkou. Vybírat ale můžete z výbavy, přičemž tou nejlepší je testovaný Crosstar, který svým oplastováním napodobuje SUV. A jak se s ním jezdí?
Skaut
Honda Jazz je stále kompaktním městským autem s karoserií pětidveřového hatchbacku. V provedení Crosstar ale mate svým vzhledem, protože na karoserii přídává outdoorové prvky. Na předním i zadním nárazníku, stejně jako na blatnících přibyly plastové nástavce v černé barvě.
Jiná jsou také kola. Jejich průměr je 16 palců a sedí na podvozku, jehož světlá výška je o 16 mm vyšší než u běžného Jazzu. Nejnižší bod je od země ve výšce 162 mm, což je do městské džungle tak akorát, ale do terénu byste se s autem úplně pouštět neměli. Pohon všech kol tu samozřejmě není.
Malé zvenku, velké uvnitř
Interiér se od běžného Jazzu nijak neliší. Je hodně stylový a trochu připomíná futuristický elektromobil Honda e. Samozřejmě ale nenabízí takové vychytávky jako on. Zaujme jistě dvouramenný volant, ale i malý digitální displej za ním. Palubní deska má zajímavé tvary a nabízí hodně úložných prostor. Z auta je také perfektně vidět, a to i díky rozděleným předním A-sloupkům.
Pětidveřový hatchback nabídne uvnitř překvapivě dost místa, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Posádka se nemusí při jízdě nijak výrazně omezovat a snese srovnání i s mnohem většími auty. Může za to i fakt, že nová generace se oproti předchůdci natáhla (jak celkově do délky, tak i rozvor). Zavazadelník se ale zmenšil, především díky přítomnosti hybridního systému, jeho objem je 298 litrů.
Dobrou zprávou je, že i v nové generaci ponechala Honda v Jazzu tzv. Magic seats. Pokud byste nevěděli, oč jde, pak prozradíme, že je to speciální konstrukci zadních sedadel. U těch se dají nejen standardně sklopit opěradla vpřed (vznikne pak rovná podlaha), ale také naopak vyklopit sedák vzhůru, díky čemuž budete moci v prostoru zadních sedadel odvézt vyšší předměty – například vyšší květiny a podobně.
Doba digitální
Už jsme to zmínili v předchozí kapitole, ale i do Jazze dorazila digitální doba. V testovaném autě totiž byla digitální kaplička přístrojů i dotekový displej multimediálního systému. Displej v kapličce přístrojů je nevelký a grafika je jednoduchá. Na první pohled je ale nepřehledný, ovšem po chvíli však zjistíte, že všechno má svůj systém a přehlednost v něm najdete. Jeho vrchní (přibližně) polovina je neměnná, ale prostřednictvím palubního počítače se mění zobrazení spodní části informací.
Displej multimédií má oproti tomu jemnou a parádní grafiku a navzdory předchozím zkušenostem s Hondami je systém stabilní a rychlý. Na dotek reaguje bez prodlení. Potěší i to, že navigace už není TomTom, ale vlastní. Nabízí mnohem lepší grafiku, je stabilní a jednoduchá k ovládání. Konečně!
Digitální doba se dotkla také klimatizace. Ta je totiž automatická (jednozónová), ale nemusí se ovládat přes displej. Na středovém panelu jsou totiž stále klasické otočné ovladače a tlačítka, což zejména cílová skupina Jazzu jistě ocení.
Nový Jazz Crosstar je nejdražší verzí z nabídky a jako taková nabízí nejen outdoorový design, ale i bohatou výbavu. Jen málo podobně velkých aut má například fullLED přední světlomety. Jazz nabídne ale i adaptivní tempomat, aktivní hlídání jízdních pruhů a asistent sjetí z vozovky (ale s velmi agresivními a brzkými zásahy), aktivní asistent proti čelnímu nárazu, detekci chodců se speciálně nastaveným nočním režimem. Nechybí ale ani asistent odbočování, který hlídá řidiče při odbočení vlevo v případě, kdy v protisměru jede jiné auto. V takovém případě by aktivoval brzdy, aby nedošlo ke srážce. Jde v poslední době o systém, který do svých nových modelů montuje většina automobilových značek.
A jak jezdí?
Pohonná jednotka je pro Jazz napříč celou nabídkou pouze jediná. Jde o hybrid, který onda označuje jako e:HEV. Kombinuje dva elektromotory, lithium-iontový akumulátor a benzinový čtyřválcový motorem s objemem 1,5 litru. Převodovka je bezestupňová e-CVT. Honda v technických údajích uvádí 72 kW/98 koní a 131 Nm pro spalovací motor a 80 kW/109 koní a 253 Nm pro elektromotor. Díky tomu se akcelerace z 0 na 100 km/h odehraje za 9,9 sekundy a maximální rychlost činí 173 km/h.
Absolutní dynamiku ale příliš často využívat nebudete, spíše si budete při jízdě užívat celkové sladění všech motorů, které se opravdu povedlo. Připojování a odpojování spalovacího motoru je při běžné jízdě prakticky neznatelné, a to jak z pohledu zvuku, tak jakýchkoliv vibrací. S energií pracuje hybridní systém opravdu aktivně a snaží se elektromotory do pohonu auta zapojovat co nejvíce. To si ostatně můžete prohlédnout v tomto videu, které jsme natočili v Praze.
V tom je také vidět, že topení odebírá opravdu hodně energie, ale jakmile ho vypnete, tak na elektřinu auto jede skoro pořád. Pokud na převodovce zvolíte „B“, tedy systém zvýšené rekuperace, začne auto po ubrání plynu brzdit – i když ne tak výrazně jako třeba hybridní Renault Clio E-Tech – a pomocí rekuperace akumulátor dobíjet. Celé pohonné ústrojí při jízdě ve městě působí jako skvěle sladěný celek, kterému není prakticky moc co vytknout. Spotřeba paliva se dá držet i pod čtyřlitrovou hodnotou.
Ale co když vyjedete za hranice města? V takovém případě je potřeba počítat s tím, že bezestupňová převodovka při jakémkoliv přidání vytočí spalovací motor do otáček, aby měl řidič k dispozici potřebný výkon a to je speciálně na dálnici otravné. Pokud ale pojedete stálou rychlostí, bude zase převodovka držet co nejnižší možné otáčky. Spotřeba pak stoupá výrazněji nad 5 l/100 km. Dynamika je dostatečná, ale projev pohonného ústrojí vám dá jasně najevo, že Jazzu Crosstar se líbí hlavně plynulá a spíše klidnější jízda.
A takovému způsobu jízdy přizpůsobili inženýři i naladění podvozku. Ten je naladěn spíše do pohodlí a přes nerovnosti se přenáší s jistotou a tichostí. Od kol ani od náprav se neozývají žádné zvuky, ale ani rázy. I přestože jde o komfortní auto, překvapí jeho jistota v rychle projetých zatáčkách i v dálničních rychlostech.
Závěr a cena
Nová hybridní Honda Jazz je rozhodně povedeným autem, u něhož hybridní systém funguje na jedničku. Do práce se snaží elektřinu zapojovat co nejvíce to jde, ale přitom to není otravné. Zajímavé je, že jakmile budete topit, elektřinu do práce nezapojí tolik. I tak se ale po městě na elektřinu pohybuje velmi často.
Jak jde ve městě o skvělé auto, tak mimo město přijde pár kompromisů v podobě vytočeného motoru kvůli nutnosti zrychlovat, případně udržet původní rychlost do kopců. Městské určení je tu naprosto jasné, ostatně jako u téměř jakéhokoliv podobného hybridu. Ve městě, ale i mimo něj potěší naladění podvozku, který je současně komfortní, ale i jistý.
Honda Jazz je povedeným autem, ale kolik stojí? A tady možná padne kosa na kámen… Nejlevnější Jazz v nabídce vyjde na půl milionu a testovaný Crosstar dokonce na 609 tisíc korun. Honda sice vytvořila i akční ceník, ale v tom je na Jazz Crosstar akční zvýhodnění jen 10 tisíc korun, takže se dostanete těsně pod 600 tisíc.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Jazz Crosstar e-HEV 1.5 i-MMD Executive
Motor:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1498 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín + elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,72 kW/98 koní při 5500 – 6400 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,131 Nm při 4500 – 5000 ot./min
Výkon elektromotoru:,80 kW/109 koní
Točivý moment elektromotoru:,253 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,173 km/h
Převodovka:,Bezestupňová e-CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,2.7 (město) / 4.6 (mimo město) / 3.9 (kombinovaná)
Emise CO2:,89 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4090 mm
Šířka:,1725 mm
Výška:,1556 mm
Rozvor:,2520 mm
Provozní hmotnost:,1325 – 1327 kg
Objem zavazadlového prostoru:,298 / 1199 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]