Honda šla v případě modelu Civic proti (dnešnímu) proudu. Zatímco velká spousta automobilek naftové motory z nabídky pomalu, ale jistě vytěsňuje, Honda ho pod kapotu Civicu před nedávnem přidala. Rozhodli jsme se vyzkoušet, jak s ním Civic jezdí.
Naftový motor splňuje Euro 6d
Do současné generace přišel vznětový motor o poznání později, než se sama začala prodávat. Bylo to i díky nutným úpravám kvůli neustále se zpřísňujícím emisním předpisům. Aktuálně ale tento motor splňuje veškeré limity, respektive je dokonce napřed, protože už plní normu Euro 6d (mimochodem bez AdBlue!).
Nejde o tentýž motor, který byl pod kapotou předchozí generace, tento je výrazně upravený. Objem je však stále 1,6 litru, výkon je také stejných 88 kW a totožná je i hodnota maxima točivého momentu ležící na 300 Nm. Inženýři se zaměřovali hlavně na snížení veškerých škodlivých emisí. Šli na to hlavně snížením tření v motoru. Nové jsou tak například písty z oceli, ale i turbodmychadlo s novými ložisky a jiným tvarem lopatek a podobně.
Motor je navíc při jízdě velmi příjemný. Už po startu je tichý a kultivovaný a příliš o sobě nedává vědět. Nijak se to nezhorší ani při jízdě. I když jde o vznětový motor, vyplatí se ho pro lepší dynamiku vytáčet. V nízkých otáčkách je totiž poměrně letargický, výraznější zátah se dostavuje až kolem 2500 ot./min a výše. Na to bude potřeba pamatovat zejména při předjíždění.
Nejvíce ale potěší spotřeba paliva, která se dá při naprosto běžném, ale i svižnějším ježdění s naprostým přehledem udržet do 6 l/100 km. Nad tyto hodnoty ji zvýší jen svižnější jízda na dálnici.
Za volantem
V předchozích testech jsme chválili to, jak se aktuální generace Hondy Civic při jízdě chová. Byli jsme tedy zvědaví na to, jaké bude chování se vznětovým motorem pod kapotou. A už prvních pár kilometrů po městě slibovalo, že to nebude výrazně horší.
Posez je poměrně nízký, volant se dá nastavit ve velkém rozsahu výškově i podélně a má příjemně silný věnec. I když je pod kapotou agregát spalující naftu, jeho zvukový projev to nijak – na rozdíl o některých jiných konkurentů – nepříjemně neprozrazuje.
Jakkoliv se mezigeneračně interiér změnil, ve srovnání s velmi moderně vyhlížejícím exteriérem (hlavně zpředu), to působí jako o generaci nebo dvě pozadu. Konkrétně mluvím o asi dvaceticentimetrové tyčince na nulování kilometrů v levé části budíků (navíc ani ty nevypadají nijak moderně), ale i o ovladačích na volantu, malém displeji palubního infotainmentu s nepříliš moderní grafikou, ale i o rozlišení couvací kamery.
V Hondě se ale opravdu podařilo nastavení podvozku. Vyvážení mezi komfortem a nějakým sportovním naladěním je velmi povedený. Pokud byste chtěli, můžete si sportovní režim tlačítkem vedle řadící páky také aktivovat, ale je to úplně zbytečné. Podvozek sice ztvrdne, ale v běžném režimu se zatáčkovitými pasážemi nebudete prohánět nijak pomaleji. V takových pasážích je na Civicu nejlepší to, jak přední náprava reaguje na otočení volantem. Je to totiž bezprostřední a takové „s radostí“.
Závěr a cena
Japonci se u nového Civicu zaměřili hlavně na techniku, v případě naftového motoru se jim povedl velmi dobrý motor z hlediska spotřeby paliva, kultivovanosti, hlučnosti, ale vlastně i celkového projevu. Potěšilo nás, že i s tímto motorem není Civic nezábavným autem, ale stále si zachoval agilitu benzinových verzí. Mimochodem třeba nové CR-V už naftový motor nedostane, místo toho je tu hybrid.
Pro facelift (anebo novou generaci) by se ale klidně mohlo trochu té moderní techniky dostat i dovnitř. Navigace sice už tak nějak funguje, ale její grafika je tak trochu retro. Samozřejmě můžete namítat, že na to to nejezdí. A budete mít pravdu.
Nejlevnějším modelem z nabídky je verze s litrovým přeplňovaným tříválcem, jejíž nejnižší cena je 469 tisíc korun. Testované vznětové provedení startuje v nejnižší výbavě na 509 tisících korunách. Akční ceník pro 4q letošního roku ale základní ceny snižuje na 409, respektive 489 tisíc korun.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Tichý a kultivovaný motor,V nízkých otáčkách je motor letargický
Spotřeba paliva,Malá palivová nádrž
Agilita,Grafika a rozlišení multimediálního systému
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic 1.6 i-DTEC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1597 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,88 kW/120 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.7 / 3.5 / 3.5
Emise CO2:,93 g/km
Objem nádrže:,46 litrů
Délka:,4518 mm
Šířka:,1799 mm
Výška:,1434 mm
Rozvor:,2697 mm
Pohotovostní hmotnost:,1358 – 1478 kg
Objem zavazadlového prostoru:,478 / 828 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]