test-2020-ford-smax-20-ecoblue-140kW-awd-8at- (10)

Test Ford S-Max ST-line 2.0 EcoBlue AWD 140 kW (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 9. 5. 2020


Ford je jednou z mála značek, které v nabídce stále drží ještě vozy MPV. Nabízí hned dva sedmimístné modely: S-MAX a Galaxy. A právě první jmenovaný jsme si vzali do redakčního testu, protože dostal před pár měsíci facelift.

Jen drobné osvěžení zevnějšku

Ford před nedávnem obě MPV modernizoval, protože prakticky stejně jako u všech ostatních značek, které taková auta ještě nabízejí, jde už o letité modely. Místo velkého designového faceliftu se však automobilka rozhodla pouze na detaily. Zvolen byl vlastně stejný recept jako u faceliftu modelu Mondeo, jenž přišel prakticky ve stejném čase.

Ford se opět změřil hlavně na to, aby se od sebe daly jednotlivé výbavy více odlišit. To se týká hlavně těch levnějších Titanium a ST-Line, protože vrcholné Vignale už se odlišuje dost. Každá z výbav má úplně jinou přední část, liší se výplní i barvou masky chladiče, ale také tvarem předního nárazníku. Z boku dostala každá z výbav také zcela odlišná kola, a to jak průměrem, tak samozřejmě designem.

Zatímco Titanium a Vignale jsou laděny spíše do luxusnějšího provedení, čemuž odpovídá hodně chromu a podobných ozdobných prvků, tak ST-line logicky spíše do sportovna. Chromovaných a jinak podobně lesklých povrchů tu je prakticky nula, vše nahradila černá barva. Ta se nachází od masky chladiče, po střešní nosiče, až po zadní difuzor. K červenému laku karoserie Ruby u testovaného auta tato barva skvěle sedí.

test-2020-ford-smax-20-ecoblue-140kW-awd-8at- (7)

V interiéru toho Ford mnoho nezměnil, což je škoda, protože středový panel působí opravdu letitě. Automobilce šlo v rámci modernizace hlavně o pohodlí cestujících na předních sedadlech. Nově může totiž S-MAX mít nová sedadla. Ta nejlepší jsou za příplatek, ale nabídnou možnost seřízení až v osmnácti směrech, ale hlavně mají certifikát od organizace Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR, v překladu ‚Kampaň za zdravá záda‘).

Nové motory

Poslední facelift nepřinesl žádné velké změny z pohledu techniky, protože nové motory dostal Ford S-MAX pod kapotu už dříve. Důvodem byly přísnější emisní normy v předloňském roce, které by původní motorizace nesplňovaly. Nejvýkonnějším vznětovým motorem je dvěma turbodmychadly přeplňovaný 2.0 EcoBlue se 176 kW/240 koňmi, jenž doplňují dva slabší dvoulitry s jedním turbodmychadlem. Jejich výkon je 140 kW/190 koní a točivý moment 400 Nm, respektive 110 kW/150 koní a 370 Nm (jako jediný je v nabídce s manuálem).

Testovaný S-MAX byl vybaven prostředním z nabízených motorů, který se jako jediný dá kombinovat s ‚inteligentním pohonem všech kol‘. Jde o systém, který pracuje zcela automaticky a řidič jeho chování nemůže ovlivnit jinak, než jen způsobem své jízdy. Podle Fordu dokáže čtyřkolka měnit rozdělení hnací síly podle toho, zda auto zrovna jede po mokrém, suchém nebo namrzlém povrchu. Podle momentální potřeby dokáže poslat více výkonu na přední, nebo naopak na zadní kola. Standardně ale pohání jen přední kola, ta zadní se připojují v případě potřeby a systém umí pohon rozdělit až v poměru 50:50.

Nová je automatická převodovka, ta je nyní osmistupňová a obsluhuje se novým, otočným ovladačem na středovém panelu. Její řazení si zaslouží chválu, ale pokud byste přeci jen chtěli, můžete měnit rychlosti i páčkami na volantu.

test-2020-ford-smax-20-ecoblue-140kW-awd-8at- (17)

Jízda

Naladění motoru u S-MAXu se podobá nedávno testovanému Mondeu. I ve větším MPV nepůsobí motor jako žádný dravec, ale spíše jako důstojný společník. Auto dokáže rozjet z 0 na stovku za 9,9 sekundy a jede maximálně 206 km/h, což v dnešní době vlastně nijak neoslní.

Potěší ale to, že motor je parádně odhlučněn a při jízdě není téměř slyšet. To i díky tomu, že ho převodovka standardně drží v nízkých otáčkách. Stačí ale přepnout tlačítkem „S“ uprostřed voliče na sportovní režim. Pak se zvýší otáčky, protože převodovka nechá motor více vytáčet, než přeřadí. To jsem využíval ale vlastně jen při brzdění motorem z kopce, protože mi sportovní režim k celkovému naladění motoru neseděl, přestože podvozek rychlejší jízdu zvládá s přehledem.

I když je Ford S-MAX velké auto s provozní hmotností lehce nad 1,9 tuny, umí být podvozek na jedné straně dostatečně komfortní, ale na té druhé se rodinné MPV složí překvapivě jistě i do ostřejších zatáček. Limitem byly v našem případě nakonec zimní pneumatiky, jejichž (ne)přilnavost jistotu podvozku nedokázala naplno odhalit.

Spotřeba paliva, kterou udává v technických údajích Ford, je 5,9 l/100 km v kombinovaném režimu jízdy. My jsme po týdenním testování a necelých 700 najetých kilometrech skončili těsně pod 8litrovou spotřebou. Cesty přitom zahrnovaly z největší části dálniční přesuny s rychlostmi do 140 km/h podle rychloměru.

test-2020-ford-smax-20-ecoblue-140kW-awd-8at- (12)

Závěr a cena

Modernizace Fordu S-MAX proběhla z pohledu designu velmi decentně, měnily se jen detaily s ohledem na větší oddělení jednotlivých výbav. Testovaný ST-line je o zbylých dvou výbav rozeznatelný na první pohled, protože má nejen jiný nárazník, ale také má místo chromových doplňků všechno v černé barvě. Auto ale přesto nepůsobí nijak zastarale a vlastně je pořád svěží.

MPV je auto, které si vybere hlavně větší rodina. A to u Fordu není problém. I S-MAX totiž může být za příplatek sedmimístný (větší Galaxy má 7 míst vždy). Sedadla ve druhé i třetí řadě navíc disponují funkcí snadného sklápění Easy Fold, díky čemuž lze jejich sklápění různě kombinovat až ve 32 možných kombinacích.

Ceník Fordu S-MAX není nijak složitý, trojici výbav doplňuje čtveřice verzí pohonných jednotek a ani příplatkových prvků není nijak děsivé množství. Nejnižší cenovku má verze Titanium s dvoulitrovým motorem EcoBlue se 110 kW a zaplatíte za něj akčních 700 tisíc korun, což je vážně skvělá cena. Za ST-line se stejným motorem přidáte 100 tisíc korun a pokud byste chtěli nejluxusnější Vignale, pak budete muset přidat dalších 110 tisíc.

Akční ceny nemá Ford jen na auto jako takové, ale i na paket ‚Sada TECHNOLOGY‘ z příplatkové výbavy. Z té sundal 35 tisíc korun, takže k nejvyšší Vignale vyjde jen na necelých pět tisíc. Paket doplňuje prvky (pokud již nejsou ve standardu) jako adaptivní přední světlomety, adaptivní tempomat, přední a zadní parkovací kamery, nejlepší multimediální systém s navigací, bezklíčové ovládání a podobně.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,S-MAX ST-line
Motor:,řadový čtyřválec
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (AWD)
Výkon:,140 kW/190 koní při 3500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2000 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,206 km/h
Převodovka:,8° automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.7
Emise CO2 (g/km):,151
Objem nádrže:,64 litrů
Délka:,4796 mm
Šířka:,1916 mm
Výška:,1655 mm
Rozvor:,2850 mm
Objem zavazadlového prostoru:,956 / 2020 litrů (po střechu)
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru