test-2019-ford-s-max-st-line-15-ecoboost-mt- (8)

Rodinná MPV z trhu pomalu, ale jistě mizí a nahrazují je všudypřítomná SUV. Není to ale škoda? Vždyť pro větší rodinu je MPV často lepší volbou. V nabídce má MPV jen několik posledních značek, mezi kterými nechybí Ford, který nabízí dokonce hned tři. A my jsme to prostřední, kterým je S-MAX, vyzkoušeli v redakčním testu.

Do toho přijela na pohled i z hlediska výbavy velmi pěkná verze ST-line s benzinovým motorem 1.5 EcoBoost a s manuální převodovkou. A jaká je to kombinace? To se pokusíme popsat v následujících odstavcích. Nutno ale dodat, že jde o končící model, protože Ford už představil modernizovanou verzi. 

Vypadá svěže

V případě rodinného auta a sportovně laděné výbavy je tu docela složitý úkol, jak to dát dohromady. Designérům se ale aplikace designových vylepšení na MPV povedlo nainstalovat tak, že to vypadá dobře. Nejde ale samozřejmě o žádnou divočinu, jen o několik drobných detailů.

test-2019-ford-s-max-st-line-15-ecoboost-mt- (4)

A co tedy v rámci výbavy ST-line dostanete? Budou to například zadní spojler, upravené nárazníky, nástavce prahů v barvě karoserie, jinou mřížku chladiče v černém provedení, černou lištu kolem linie bočních oken, logo ST-Line, tmavě tónované okraje předních a zadních světlometů, ale třeba i střešní podélníky s černou povrchovou úpravou.

Zapomenout ale nesmíme ani na některé technické drobnosti jako specifická kola s rozměry 7,5×18 palců s pneumatikami 235/50 R18, pod nimiž vykukují červeně lakované třmeny. Auto také stojí na sportovním, o 10 mm nižším podvozku.

Drobné změny dostanete i v interiéru. Tam jde v první řadě hlavně o prošívání červenou nití, které najdete na sedadlech, volantu, hlavici a manžetě řadicí páky, loketní opěrce, výplních dveří, ale i na předních a zadních koberečkách. Nechybějí ani hliníkové pedály či černě čalouněný strop. 

Ford S-MAX a Galaxy prošly faceliftem. Jsou komfortnější a moderněji vybavené

Mimochodem vzpomínáte, jak jsme si před pár dny v testu Hyundai i30 Fastback N stěžovali na světla? Tak u S-MAXu to je přesně naopak. Ford si pro něj připravil Adaptivní LED světlomety. Ty jsou samozřejmě fullLED s dynamickými blinkry a umějí odcloňovat protijedoucí auta, ale také měnit tvar světelného paprsku podle rychlosti, počasí a podobně. Jinak se tedy chovají ve městě a jinak na dálnici.

Jediný benzinový motor

Poměrně jednoduchou volbu budete mít v případě motorizace, protože pokud chcete benzinový S-MAX, pak si nemůžete vybírat. V nabídce je totiž jen přeplňovaný čtyřválec 1.5 EcoBoost se 121 kW/165 koňmi a s točivým momentem 242 Nm. A to není na tak velké auto úplně moc.

Motor ale potěší krásně tichým a kultivovaným chodem. Při klidné jízdě o něm prakticky nebudete vědět. Pokud ale budete chtít – třeba na okresní silnici – předjíždět, budete muset pracovat s manuální šestistupňovou převodovkou, protože pružnost motoru není v nízkých, ani středních otáčkách nijak velká. A to je, zejména vzhledem ke schopnostem podvozku, škoda. Nicméně řazení je přesné a rychlosti mají jasně vymezené dráhy.

test-2019-ford-s-max-st-line-15-ecoboost-mt- (16)

S-MAX ST-line je totiž v zatáčkách hodně jistý. Podvozek je sice tužší, ale stále poměrně komfortní. Potěší i tím, že kola prakticky neustále drží kontakt s vozovkou a ani na větších nerovnostech se neozve žádná rána. Podvozek by snesl rozhodně mnohem výkonnější motor! Překvapení byla ale také spotřeba paliva. Vždyť jde o poměrně velké auto. Technické údaje sice slibují kombinovanou spotřebu 7,4 l/100 kilometrů, ale ani spotřeba pohybující se nad 8litrovou hranicí není vůbec špatná, stejně jako objem palivové nádrže (66 litrů).

Je opravdu pro rodinu?

Ford S-MAX je v nabídce jako pětimístný nebo jako sedmimístný, takže bude záležet jen na tom, jak velkou máte nebo plánujete rodinu. Testované auto bylo pětimístné, nabízející objem zavazadlového prostoru 956 litrů (po střechu), respektive až 2020 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel. Ta jsou tři samostatná, takže se dají sklápět podle potřeby. Kufr si ale jednu výtku zaslouží. Jeho roleta nemá kolejničky, takže manipulace s ní je složitá.

Interiér sice už není z nejmodernějších, ale je nutno zmínit, že je přehledný a ovladače jsou umístěny intuitivně. Posed na předních sedadlech je naprosto bezproblémový. Průměrně (ale i nadprůměrně) vzrostlí pasažéři tu budou mít dostatek místa ve všech směrech. Dobrý je i výhled do všech stran. Podobně je tomu i na třech samostatných sedadlech vzadu, kam se díky velkému úhlu otevření zadních dveří dobře nastupuje.

test-2019-ford-s-max-st-line-15-ecoboost-mt- (26)

Závěr

Ford S-MAX s benzinovým motorem nejvíce potěší klidem na palubě, ale i tichostí a kultivovaností motoru hlavně při klidné jízdě. To se ale nijak výrazně nezmění, ani když budete drtit plynový pedál. Smířit se musíte s tím, že nejde o žádného trhače asfaltu, ale spíše o klidné rodinné auto se skvělým podvozkem, který dostanete ve výbavě ST-line.

Potěší ale vnitřním prostorem a praktičností, protože pětice cestujících bude mít dostatek místa na všech (samostatných) sedadlech. A pokud by to nestačilo, můžete při konfiguraci připlatit 54 tisíc za sedmimístnou. Dost místa bude i pro zavazadla. Navíc lze díky samostatně sklopitelným opěradlům převážet i vcelku dlouhé předměty.

Testované auto byla verze před poslední modernizací, takže už ho koupíte jen jako skladové. Modernizovaná verze ale z hlediska designu nijak zásadně neliší a šlo vlastně jen o drobnou úpravu make-upu. Ceny modernizovaného Fordu S-MAX nyní začínají na akčních 739 900 Kč bez DPH.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Ford
Typ:S-MAX ST-line
Motor:řadový čtyřválec
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:předních kol
Výkon:121 kW/ 165 koní
Točivý moment:242 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:10.2 s
Maximální rychlost:203 km/h
Převodovka:šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):9.7 – 10.2 / 6.1 – 6.3 / 7.4 – 7.5
Emise CO2 (g/km):169 – 172
Objem nádrže:66 litrů
Délka:4796 mm
Šířka:1916 mm
Výška:1655 mm
Rozvor:2850 mm
Objem zavazadlového prostoru:959 / 2020 litrů (po střechu)
Ceník:ke stažení zde (facelift)