I nejmenší model značky Ford prošel modernizací, která se zaměřila na úpravy pohonných jednotek, ale i vylepšení výbavy. My jsme otestovali verzi ve výbavě ST-Line X s mild-hybridním litrovým tříválcem EcoBoost s automatickou převodovkou Powershift.
Co je nového?
Designové změny jsou u modernizované Fiesty vcelku decentní. Z čelního pohledu jde o novou a znatelně větší masku chladiče, v níž je nyní logo (před modernizací bylo na vrchu nárazníku). Standardně je Fiesta po modernizaci vybavena LED předními světlomety, které mohou mít na přání funkci LED Matrix. Tvar i funkce zadních světlometů zůstala beze změny, dostaly ovšem v některých verzích výbavy tmavé okraje. A to je vlastně vše.
V rámci modernizace se Ford snažil, aby byly jednotlivé výbavy více designově odděleny, takže testovaná Fiesta ST-Line má podle automobilky, citujeme: „sportovnější charakter“. Výrobce v tiskové zprávě specifické úpravy popisuje takto „Vyznačuje se novou horní maskou s hlubším zapuštěním a černou strukturou mřížky se šestiúhelníkovým vzorem. Široké boční otvory jsou vyvedeny v barvě karoserie a větší spodní mřížka podtrhuje dynamický naturel vozu.“
Uvnitř je vše při starém, přehledné a intuitivní. Za příplatek můžete mít digitální kapličku přístrojů o úhlopříčce 12,3 palce či větší displej středového infotainmentu. Oboje testovaný kus měl, přičemž „budíky“ mění svůj design podle zvoleného jízdního režimu.
Také mild-hybridní motorizace
Ford Fiesta mohou pohánět pouze benzinové tříválcové motory. Na výběr jsou buď čistě spalovací jednotky, případně mild-hybridní EcoBoost, který poháněl i naši fialovou (podle katalogu se ovšem barva jmenuje červená Beautiful Berry) Fiestu.
EcoBoost Hybrid, jak mild-hybridní jednotku Ford pojmenoval, kombinuje benzinový motor s řemenem poháněným integrovaným 48V startér/generátorem. Ten při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii (která by jinak ve formě tepla od brzd, přišla nazmar) a uchovávat ji ve formě elektřiny do malé lithium-iontové baterie chlazené vzduchem. Startér-generátor funguje i jako elektromotor, který (ovšem prakticky neznatelně) pomáhá s akcelerací, a napájí také elektrické příslušenství vozu.
Jak už samotný název napovídá, startér-generátor v motoru fakticky nahrazuje alternátor a startér. Motor roztáčí sám, přičemž to podle Fordu zvládne za pouhých 350 milisekund a nahrazuje tak klasický systém Start/Stop. Motor se deaktivuje už při dojíždění k semaforům nebo například ke křižovatce, nikoliv až po úplném zastavení.
Start-Stop se může aktivovat už v situacích, kdy rychlost vozu klesne pod 25 km/h, a to i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku (u modelů Hyundai a Kia ani to nemusí, Korejci vyvinuli speciální „elektronickou“ spojku), případně měl automatickou převodovku Powershift, která se o vše postará sama, ale až pod 12 km/h.
Za volantem
Po nastartování je motor příjemně tichý a prostý vibrací, ale první rozjezd trochu překvapí. A může za to automatická převodovka. Když se totiž Fiesta dá do pohybu, znatelně s sebou cukne. A nebyla to pouze chyba, ale je to vlastnost. Po rozjezdu už je pak každé přeřazení hladké, ale rozjezdy jsou překvapivě hrubé.
Automat má 7 rychlostních stupňů a při výraznějším sešlápnutí se nebojí podřadit, pokud na plyn šlápnete tzv. až na zem, umí podřadit i o tři stupně. Pak Fiesta celkem s vervou vyrazí vpřed, přičemž hodně slušnou akceleraci 125koňového (92 kW a 200 Nm) motoru až teprve teď doplňuje ten typický tříválcový zvuk motoru. Trochu škoda je, že na volantu nenajdete páčky pro manuální změnu rychlostí a „manuálně“ řadit si nemůžete ani přímo voličem.
Testované provedení váží jednu a čtvrt tuny, což není mnoho. Projevuje se to na lehkosti, s jakou auto působí, ale také na obratnosti. Projíždět zatáčkami je zábava, na pokyny volantem reaguje auto ochotně a vlásenky se proplétá úplně samozřejmě. Dobré stabilitě a jistotě pomáhají i obutá 17″ kola s pneumatikami 205/45 R17. I kvůli nim je však podvozek trochu tvrdší.
A jaké je spotřeba paliva? Ford v technických údajích mluví o hodnotě 5,3 – 5,6 l/100 km v kombinovaném režim. A to jsou hodnoty, na které se při klidné jízdě mimo město a na obchvatech dá dostat. Jakmile ale pojedete po městě nebo po dálnici, počítejte přibližně 6,5 l/100 km. Zajímavé je, že s manuální převodovkou spotřebuje mild-hybrid podle technických údajů méně paliva (5,0 – 5,4 l/100 km).
Závěr a cena
Nejnovější Ford Fiesta zůstala i po modernizaci bez výraznějších designových změn. Je to špatně? Není, protože i tak pořád působí mladistvě. Automobilka jen vyladila některé drobnosti a zapracovala na tom, aby více odlišila jednotlivé stupně výbav. Na testovaném ST-Line X, respektive i na ST-line tak prakticky nenaleznete žádný chromový doplněk, vše je v barvě karoserie anebo v černé barvě (lišty kolem oken, maska chladiče i její orámování a podobně).
Novinky jsou ale v oblasti výbavy – a to jak té komfortní, tak i té bezpečnostní. Fiesta má například varování před najetím na dálnici v protisměru, které funguje na základě údajů z přední kamery a navigačního systému. Nechybí ani adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a rozpoznáváním dopravních značek, samočinný parkovací asistent, aktivní hlídání jízdních pruhů, detekce objektů v mrtvém úhlu a podobně.
Ceník modernizovaného Fordu Fiesta začíná výbavou Trend Edition, která už ale dokáže splnit potřeby dnešního auta. Nechybí klimatizace, tempomat, rádio s Bluetooth handsfree a dvěma USB, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka a tak dále. S 1,1litrovým atmosférickým motorem startuje na 369 900 Kč. Testovaná Fiesta ST-Line X s mild-hybridní motorizací a automatickou převodovkou je naopak nejdražší verzí z nabídky, přičemž její cena začíná na 547 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Ford Fiesta ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 998 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin (48V mild-hybrid) |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 92 kW/125 koní při 6000 ot/min |
Točivý moment: | 200 Nm při 1750 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,6 s |
Maximální rychlost: | 199 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 5.3 – 5.6 l/100 km |
Emise CO2: | 119 – 126 g/km |
Objem nádrže: | 42 litrů |
Délka: | 4069 mm |
Šířka (se zrcátky): | 1941 mm |
Výška: | 1484 mm |
Rozvor: | 2493 mm |
Provozní hmotnost: | 1251 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 311 / 1093 litrů (se sadou na opravu pneu) |
Ceník: |