test-2021-ford_explorer-phev-platinum- (8)

Test Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 6. 2021


Američané jsou zvyklí na jiná auta než my v Evropě, ale některá z tamějších aut se dostanou i do Evropy, potažmo České republiky. Teď není řeč o individuálních dovozech, ale o oficiálním prodeji. Takovým jedním je i Ford Explorer, který jsme otestovali.

Pořádný kus auta

Ford Explorer je už druhým typickým americkým autem (prvním je Mustang) v nabídce evropského Fordu. Pod kapotou ale má „evropské“ pohonné ústrojí. I když na to lze použít dva úhly pohledu. „Evropské“ je pohonné ústrojí z pohledu toho, že jde o plug-in hybrid, ale přitom je velikost spalovacího motoru naopak docela „neevropská“. Vždyť jde o vcelku velký třílitrový šestiválec s elektromotorem.

A velké je celé auto. Tohle SUV může být až sedmimístné, přičemž i v takovém uspořádání zůstane docela velký kufr (240 litrů, s 5 místy pak 635 litrů), navíc jsou sedadla ovládaná (sklápěná i vyklápěná) elektricky přímo z kufru. Na všech třech řadách sedadel se dá docela bez problémů usadit, i když nastupování úplně dozadu není nejjednodušší.

test-2021-ford_explorer-phev-platinum- (31)

Vznikne tu ale jeden problém. V automobilce tak úplně nedomysleli, co se stane s krytem zavazadelníku. Ten se totiž standardně nachází za druhou řadou sedadel a kryje zavazadlový prostor ve chvíli, kdy jsou sedadla schovaná v podlaze. Jakmile ale sedadla připravíte k obsazení, budete muset kryt zavazadelníku někam dát. Jenže není kam. Do kufru se nevejde, pod podlahou na něj prostor také není a pod sedadly také ne. Řešením tak bude nechávat ho doma…

Vnější rozměry auta jsou úctyhodné. Na délku měří 5063 mm, široké je 2107 mm a na výšku naměříte 1783 mm. Působivou hodnotu má rozvor náprav. Ty jsou od sebe vzdáleny 3025 mm. A i to je důvod, proč je uvnitř opravdu hodně místa. Prostřední sedadla jsou samostatná a lze je v podélném směru posouvat, čímž lze vytvořit více prostoru pro nohy (ať už ve druhé nebo naopak ve třetí řadě), případně pro zavazadla.

Dynamika překvapuje

Vzhledem k tomu, že Ford se rozhodl prodávat auto i v Evropě, musel ho přizpůsobit přísným emisím. Pod přední kapotou je tak sice poměrně velký benzinový motor (V6 EcoBoost 3.0 litru s turbodmychadlem), ale pomáhá mu elektromotor. Tohle velké SUV je plug-in hybrid, který dokáže jezdit i čistě na elektřinu. Zase tak daleko to ale nebude…

test-2021-ford_explorer-phev-platinum- (38)

Nejprve ale prozradíme, technické údaje. Samotný spalovací motor disponuje 257 kW/350 koňmi a 555 Nm, přičemž se může spolehnout na pomoc elektromotoru se 74 kW/100 koňmi a 300 Nm. Celkový systémový výkon pohonné soustavy je 336 kW/457 koní a točivý moment vrcholí 825 Nm. I přestože jde o plug-in hybrid, nedosáhne bohužel na elektrické registrační značky, které by jeho majiteli dovolovaly některé úlevy. Emise CO2 má totiž 71 g/km, což je o poznání více než hraničních 49 g/km.

I když Ford Explorer váží 2,5 tuny, jeho dynamika překvapí. Automobilka uvádí, že zrychlení z 0 na 100 km/h je šest sekund a maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h. A k ní se tohle auto dostane hodně jednoduše, což dokazuje toto video. Dobré je navíc i pružné zrychlení, protože prvotní reakce po sešlápnutí plynového pedálu obstará právě elektromotor, aby ho za moment podpořil spalovací motor. V tu chvíli Explorer vystřelí vpřed a ručička po (digitálním) rychloměru letí strmě vzhůru.

Elektromotor si bere energii z z lithium-iontového akumulátoru, umístěného mezi nápravami pod podlahou. Jeho celková kapacita je 13,1 kWh a dá se dobíjet z externího zdroje – z běžné 230V zásuvky (do plna ho nabijete za 5 hodin a 50 minut) nebo z wallboxu či z veřejné nabíjecí stanice (to zabere 4 hodiny 15 minut). Čistě elektrický dojezd se pohybuje zpravidla mezi 30 a 40 km, podle toho, jak těžkou nohu máte, případně kde se pohybujete. Jinak to bude při cestách ve městě a jinak při jízdě po dálnici. Celková spotřeba paliva se v rámci redakčního testu pohybovala jen velmi těsně nad 10 l/100 km. Objem nádrže je 70 litrů.

test-2021-ford_explorer-phev-platinum- (21)

Motor se standardně pojí s automatickou desetistupňovou převodovkou a pohonem všech kol s preferencí zadních kol. I díky tomu je jízda jistá a tichá. Převodovka se totiž neustále snaží držet otáčky co nejméně, přičemž často se motor deaktivuje úplně a auto jede jen na elektromotor a to i když se baterie tváří zcela vybité. Stále je v nich totiž energie k tomu, aby dávaly potřebný „boost“ při rozjezdu. Akumulátor se fyzicky nikdy zcela nevybije, aby se nezničil.

Pohodová jízda

Ačkoliv je Ford Explorer vážně rychlé auto, sportovat s ním nebudete. Nejen proto, že vás to nebude lákat, ale především proto, že se mu to ani nelíbí. Je to velké a těžké auto, na které působí fyzické zákony. To ale neznamená, že byste s ním nemohli proletět Německo po dálnicích rychlostmi, za které byste u nás přišli o řidičák.

V nabídce jsou dvě verze ST line a Platinum, přičemž ta prvně jmenovaná je přesto laděná do sportovna – vypadá „ostřeji“ a má i tužší podvozek, zatímco druhá verze je spíše luxusní. A v té je i testovaný kus. Na první pohled to lze poznat třeba podle lesklé barvy masky chladiče, čtyři koncovky výfuku nicméně mají všechny Explorery.

test-2021-ford_explorer-phev-platinum- (4)

Na silnici se tohle pětimetrové SUV pohybuje s grácií a jen tak se pohupuje. S nerovnostmi si adaptivní tlumiče dokáží hravě poradit a do interiéru se přitom nedostávají takřka žádné pazvuky – ať už hluk od kol, pneumatik nebo od aerodynamiky. Překvapením je, že i když z auta v zatáčkách cítíte jeho hmotnost i rozměry, přesto nepůsobí tak těžkopádně jako menší Edge, který v Evropě Ford dříve také nabízel.

Závěr a cena

Ford Explorer je velké a pohodlné SUV, které je rychlé v přímce, ale také pohodlné na běžné cestování. Díky svému plug-in hybridnímu ústrojí dokáže být na svou velikost a hmotnost překvapivě úsporné. Palubní počítač ukazuje hodnoty těsně nad 10 l/100 km. Na palubě je dostatek místa na všech sedadlech a díky povedenému odhlučnění i překvapivý klid.

Zní to skvěle, co říkáte? A co když dodáme, že auto se nabízí ve velmi bohaté standardní výbavě, zahrnující i takové věci, u nichž byste původně ani nevěděli, že je budete potřebovat. Jenže i kvůli tomu zaplatíte za auto přes dva miliony korun (s daní a bez slevy). A to už jsou peníze, za které pořídíte i prémiová velká SUV. Nebudou sice tak vybavená, ale nabídnou lepší zpracování i materiály v interiéru, ale třeba i jemnější zvuk při zavírání dveří, protože zrovna to u Exploreru působí jako u Fiesty

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Explorer
Motor:,3.0 V6 EcoBoost Hybrid
Motor:,vidlicový šestiválec + elektromotor
Objem válců:,2999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + elektřina
Pohon:,4×4
Výkon spalovacího motoru:,257 kW/350 koní
Točivý moment spalovacího motoru:,555 Nm
Výkon elektromotoru:,74 kW/100 Nm
Točivý moment elektromotoru:,300 Nm
Systémový výkon:,336 kW/457 koní
Systémový točivý moment:,825 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.0 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,desetistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,3.1
Emise CO2:,71 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,5063 mm
Šířka:,2107 mm
Výška:,1783 mm
Rozvor:,3025 mm
Pohotovostní hmotnost:,2466 kg
Objem zavazadlového prostoru (litrů):,240* / 635* / 2274 (* po kryt zavazadlového prostoru)
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

1 názor na “Test Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost Hybrid (2021)”

  1. Recenzent zapomněl zmínit sice jediné, zato fatální negativum tohoto jinak skvělého vozu, a sice přední světlomety (ač LED) jsou katastrofální, svítí špatně, osvětlení vozovky je nedostatečné a nekvalitní i ve srovnání s běžnými halogeny, jen na krátkou vzdálenost před vůz, prakticky v noci v rychlostech vyšších než je městský limit jedete téměř poslepu. Ale kdo nejezdí v noci, může mu to být jedno.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru