Když se podíváte na to, jak vypadají nová auta, jsou kulatá, design je hodně podřízený aerodynamice, protože ta se projevuje na nižších emisích CO2, což je to, co v Evropě udává obecný směr vývoje nových aut. Pak jsou tady ale auta, která si s tím hlavu tak úplně nelámou. Jedním z nich je například Ford Bronco, který jsme otestovali v civilnější vezi Outer Banks.
Hrany a prakticky nic jiného
Designem jsme začali a designem budeme i pokračovat. Ford Bronco je už na první pohled autem, které se na silnici vymyká. A je jedno, jestli mluvíme o „civilnější“ testované verzi Outer Banks nebo drsnější Badlands, která má navíc třeba terénní pneumatiky. Takových aut už je málo, podobný styl mají už vlastně jen Mercedes-Benz třídy G nebo Jeep Wrangler, který sdílí i podobné nápady a funkce.
I Jeep i Ford totiž stojí na rámu, nemají samonosnou karoserii. To poznáte hned, když se podíváte v interiéru na strop. V obou autech jsou tam totiž laminátové panely, který jsou otočnými páčkami přichyceny ke konstrukci rámu. Po otočení páček se dají střešní panely sundat (jsou dva, přičemž jeden je nad řidičem a druhý nad spolujezdcem. Nad hlavou tak nad předními sedadly můžete mít nebe a při jízdě si pak užívat vítr ve vlasech.
Pokud by vám to ale nestačilo, můžete si zavolat nějakého kamaráda nebo partnera a ve „svlékání“ auta pokračovat. Jak u Jeepu, tak i u Fordu si totiž můžete sundat i zadní část auta – tedy zbytek střechy i kufru. Je to ale poměrně těžké, takže v jednom to nesundáte. Odjištění ale není složité. Potřebovat k tomu budete jen pár kousků nářadí, které k tomu obě automobilky dodávají. A sundat se dají i všechny boční dveře. I to je jednoduché, stačí jen odjistit západku v pantu a pak je vysadit. U Fordu vám ale na rozdíl od Jeepu po sundání dveří zůstanou vnější zpětná zrcátka, protože nejsou na dveřích, ale přímo na karoserii.
A protože se dveře i střecha dají sundat, dá se očekávat, že by pak auto mohlo zmoknout. I proto jsou v interiéru všechny ovladače pogumované a drobnou vodu by měly zvládnout. Mimochodem, protože se dveře dají sundat, ovladače na nastavování vnějších zpětných zrcátek a na elektrické ovládání bočních oken jsou na středovém tunelu. Na dveřích zůstaly jen ovladače centrálního zamykání.
A hrany jsou i v kabině. Palubní deska je členěná horizontálně a je takřka kolmá. Potěší, že je na ní spousta mechanických a fyzických ovladačů (vlastní tlačítko má třeba i systém Start/Stop) a ovládání auta je tak opravdu jednoduché. Fyzické ovladače jsou i na volantu a jsou, jak už bylo řečeno, pogumované, aby byly voděodolné. A mechanický je nakonec i volič převodovky na středovém tunelu, u kterého je pak otočný ovladač jízdních režimů Terrain Management System, který má běžné jízdní režimy (včetně sportovního), ale hlavně právě terénní režimy G.O.A.T. (Goes Over Any Terrain), a ovládání pohonu všech čtyř kol.
Jeden motor a vždycky čtyřkolka
Ford Bronco se v České republice nabízí ve dvou výbavách. Jednou z nich je právě testovaná s názvem Outer Banks, která má větší kola s nižšími silničními pneumatikami, tou druhou je Badlands, která je na pohled drsnější, navíc má menší kola, ale s většími terénními pneumatikami. Outer Banks má také lakované lemy blatníků, kliky dveří i kryty vnějších zpětných zrcátek a na bocích má nášlapné prahy. Oproti tomu Bronco Badlands nemá lemy blatníků, kliky dveří i kryty vnějších zpětných zrcátek lakované. A navíc má ochranu podvozku. Obě verze se liší také provedením masky chladiče.
Obě dvě výbavy mají standardně jeden motor, který je spojen vždy s automatickou 10stupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Ale čtyřkolka se u obou verzí liší. V případě civilnějšího Bronca Outer Banks si totiž můžete vybírat pouze ze standardního pohonu zadních kol a přiřaditelného pohonu všech čtyř kol 4WD. Ten ale uzamyká středový diferenciál a rozděluje točivý moment přesně napůl mezi obě nápravy, takže se nedoporučuje jej využívat jinde než v terénu, respektive na nezpevněných površích. Na ovladači čtyřkolky se tak nachází 2H (zadokolka), 4H (čtyřkolka) a 4L (čtyřkolka s redukcí).
Bronco Badlands má proti tomu pohon všech kol s více možnostmi nastavení a celkově sofistikovanější. Ford jej označuje jako e-4WD. Kromě 2H, 4H a 4L má totiž ještě 4A, který tam řidič může nechat a nemusí se vůbec o nic starat. Standardně jede auto na zadní pohon, ale pokud je potřeba, přiřazuje automaticky i přední kola. Navíc jsou tady oproti Outer Banks také uzávěrky zadního i předního diferenciálu a odpojování předních stabilizátorů, které umožní větší zdvihy předních tlumičů. Mimochodem, redukční převodovku mají obě verze.
A liší se i průchodnost terénem obou modelů. Zatímco Bronco Outer Banks má nájezdový úhel vpředu 38 °, vzadu 31 °, přejezdový úhel je 31 ° a světlá výška je 237 mm, tak Bronco Badlands má vpředu 41 °, vzadu 33 °, přejezdový úhel je 24 ° a světlá výška 261 mm. Brodivost je u obou modelů stejných 800 mm.
V terénu překvapí i „civilní“ verze
V obou případech je ovšem auto v terénu velmi schopné. I když testovaný Outer Banks má silniční pneumatiky a nemá uzávěrky předního a zadního diferenciálu, má poměrně schopnou elektroniku, která je do jisté míry dokáže zastoupit a auto je tak schopné se pohybovat i když je jedno kolo ve vzduchu. Zvládne dokonce odjet i ze situací, kdy má ve vzduchu dvě kola. A to se některým konkurenčním SUV, byť jsou to skvělé čtyřkolky, nepovede.
My jsme testované Bronco vzali na náš off-roadový testovací polygon, abychom jeho schopnosti zlehka vyzkoušeli a byli jsme překvapení. Poznali jsme sice jeho limity kvůli nižší světlé výšce a zároveň poměrně dlouhému rozvoru, ale přesto nezklamal ani na jedné zkoušce. Navíc má vážně skvěle odladěný podvozek i při svižnější jízdě po nezpevněných komunikacích, protože od kol se neozývá nic. Tlumiče pracují perfektně a ani na opravdu velkých nerovnostech se neozve žádná rána. To si můžete prohlédnout ve videu níže. Tohle se Fordu opravdu povedlo! Přitom je tady úplně obyčejný podvozek, bez jakékoliv adaptivní funkce.
A co na silnici?
A skvělý je podvozek i na běžné silnici, protože i tady dokáže perfektně tlumit nekvalitu povrchu. Karoserie na to reaguje specificky, protože auto stojí na rámu, ale dalo by se označit jako komfortní. Do zatáček se díky naladění tlumičů i vyšší stavbě karoserie nakloní, ale přesto dokáže zatáčky projíždět až překvapivě svižně. Samozřejmě s přihlédnutím k tomu, co je to za typ auta.
Ale není všechno tak ideální, vzhledem k tvaru karoserie a tomu, že se dá skoro celá karoserie sundat, není tak hladká a těsná jako u běžné karoserie. A navíc aerodynamické tohle auto také úplně není. Od přibližně stovky už se tak v kabině ozývá docela hluk, který pochází nejvíc od střešních panelů, zrcátek a téměř kolmého čelního skla. Na to se navíc chytá opravdu spousta hmyzu, který je pak náročné smývat.
Pod kapotou je vidlicový benzinový šestiválec objemem 2,7 litru a s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Jeho výkon je 246 kW/335 koní a točivý moment 563 Nm. A to je i na takhle tvarované auto s pohotovostní hmotností bezmála 2,3 tuny dostatečné. V technických údajích se píše o zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy, přičemž maximální rychlost je elektronicky omezena na 161 km/h. Ano, opravdu to je 161 km/h, není to 160… Na budíkách vás to přitom pustí do 168 km/h.
Motor má síly opravdu dostatek, což platí nejen při zrychlování z místa, ale právě hlavně v rámci pružného zrychlení. Překvapením bylo, že i díky vysokému točivému momentu nevadí ani 10stupňová automatická převodovka, protože ta nepřeřazuje zbytečně ani příliš často, což je například oproti Mustangu s atmosférickým motorem velký rozdíl. Při akceleraci má motor poměrně pěkný zvuk, navíc je v kabině i hezky slyšet sání vzduchu z motorového prostoru (ale není to otravný zvuk).
V dnešní automobilové době je také velmi osvěžující, že v tomhle autě není třeba vypínat po každém startu žádné asistenty. Pokud je totiž jednou vypnete, zůstanou vypnuté i při dalším startu. Nestane se vám tak, že po překročení rychlosti začne auto otravně pípat. Přesto pokud byste chtěli třeba aktivní vedení v jízdních pruzích, lze si jej jednoduše aktivovat tlačítkem na volantu, stejně tak se pak deaktivuje. Jediné, co je po každém startu potřeba vypínat, je Start/Stop, ale jak jsme psali výš, na to je tu samostatné fyzické tlačítko.
A co spotřeba paliva? Je to velké auto s velkým motorem a ne úplně ideální aerodynamikou. V technických údajích se píše o kombinované spotřebě 13,6 l/100 km, což se takřka přesně potvrdilo i v rámci našeho týdenního testování. My jsme totiž při vracení auta na palubním počítači odečetli dokonce „jen“ 13,5 l/100 km. Potěší však, že objem palivové nádrže je na dnešní dobu působivých 79 litrů.
Myslet je také potřeba na to, že Ford Bronco – i testovaná verze Outer Banks – je vysoké auto. Do tohohle auta se opravdu nastupuje, spíše snad vlastně dokonce vystupuje. Někteří menší lidé by s tím mohli mít trochu trable, ale potěší, že je tady nášlap na prazích, na který se dá stoupnout. Není tady ale naopak madlo na A-sloupku (místo toho jsou tady airbagy), za které by se člověk mohl chytit a do auta se vyhoupnout. Jediná madla jsou pouze z boku na palubní desce, ale ta jsou až moc nízko. Je to detail, ale je třeba s tím počítat.
Závěr a cena
Ford Bronco je auto, které na pohled i jízdně na dnešní silnice jako by snad ani nepatřilo. Platí to ovšem v tom nejlepším slova smyslu. Ale právě kvůli tomu rozhodně nebude sedět všem. Pokud totiž chcete SUV, se kterým se mimo silnice nepodíváte, nebo třeba auto na dlouhé dálniční přesuny, na tohle to úplně ideální auto není. Pokud ale chcete auto, u kterého nebudete řešit nějaké nerovnosti na silnicích, obrubníky při městském parkování nebo chcete prostě stylové auto, pak je tohle přesně pro vás. Ale právě pokud chcete stylové auto, tak bychom rovnou ale vynechali testovanou verzi Outer Banks a sáhli rovnou po Badlands. Na silnici o moc hůř nejezdí, ale vypadá ještě mnohem líp. Jen tedy dostanete o něco horší auto na silnici a bude vás to stát víc peněz. Aktuálně o hodně víc peněz…
A co to znamená konkrétně? Ona je totiž testovaná verze Ford Bronco Outer Banks za hodně zvýhodněnou cenu. Začíná totiž na 1 299 900 Kč s DPH, zatímco akční cena pro Badlands je 1 605 900 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Ford Bronco Outer Banks |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2688 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 246 kW/335 koní |
Točivý moment: | 563 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,7 s |
Maximální rychlost: | 161 km/h (omezovač) |
Převodovka: | 10stupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 13,6 l/100 km |
Emise CO2: | 324 g/km |
Objem nádrže: | 79 litrů |
Délka: | 4811 mm |
Šířka: | 1928 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1937 mm |
Rozvor: | 2950 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2289 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 471 – 504 / 1780 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek