Opel Zafira-e Life

Vyrostla, že? Kdo pamatuje Zafiru jako prostorné, ale rozhodně ne „dodávkové“ MPV, prošvihnul velká škatulata na automobilové scéně a vznik megakoncernu Stellantis. Totiž PSA a FCA si řekly, že dají hlavy (a techniku) dohromady a vytvoří sérii skoro totožných užitkových i osobních dodávek nejen na elektřinu, která budou prodávat pod jinými, už zavedenými názvy. A na „Zafiru“ přeci slyší každý.

 

Opel Zafira tak letos dorazil do Česka i se svým užitkovým bratříčkem pojmenovaným Vivaro. Pokud jste někdy vyzkoušeli Traveller nebo SpaceTourer, máte poměrně jasnou představu o tom, jak takové cestovní rodinné auto vypadá a jak se pohybuje. Koncepce dělící dodávky na ta pro řemeslníky a ta pro pár přátel na výlet působí funkčně, široký výběr je ale pouze zdánlivý.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem elektromobilu Škoda Enyaq Sportline iV 80x. Je to čtyřkolka se 195 kW

Známé jméno v novém kabátku

Auta sdílí motory, převodovky, vlastně i karoserii. Je naprosto logické, že s plánem na čím dál nižší emise musí ruku v ruce přijít i snaha automobilek nacpat elektromotor a baterie, kamkoli se vejdou. A šetřit tím, že se jim podaří identický postup aplikovat u aut vícero partnerských značek.

Opel Zafira-e Life

V momentě, kdy nejde o původní elektromobil, vytváří toto (do značné míry pochopitelné) skrblíkovství občas poměrně rozporuplné kompromisy. Jsou to menší i větší detaily. Tak třeba elektrická Zafira má podobně jako elektrické Véčko od Mercedesu původní víčko nádrže jen zaslepené a nabíjecí konektor se nachází v levém předním blatníku. A drobné mrzení přichází i při pohledu pod kapotu. Elektromotor je tady natolik utopený, že by tady klidně mohl být prostor pro dobíjecí kabely. Ale není.

Přečtěte si také:  Dva lidé zemřeli při nehodě tesly, kterou ale nikdo neřídil

Některých oblastí se elektrická proměna naštěstí nedotkla. Mám teď na mysli hlavně interiér, který zůstal stejně prostorný jako u fosilních sourozenců. Vybrat si můžete hned z několika konfigurací, my jsme měli luxusně pojaté provedení 2+2+3.

Kancelář na požádání

Druhá řada tak nabídla dvě luxusní křesla, díky kterým se testovaná Zafira-e umí hravě proměnit v kancelář na kolech. K tomu si přidejte ohromnou míru variability, kdy můžete sedadly individuálně hýbat, nebo je rovnou vyjmout a využít tu hromadu prostoru pro převoz věcí, na které by nestačil ani kombík.

Opel Zafira-e Life

Pracoviště řidiče se jinak změnilo jen v detailech. Jiná je logicky kaplička přístrojů, kde otáčkoměr nahradil ukazatel využití výkonu, teplotu vody pak vystřídal docela netradiční budík. Ten ukazuje vliv topení na spotřebu auta. Zajímat vás bude hlavně při delších cestách, Zafira-e totiž nedisponuje tepelným čerpadlem, ale kabinu vytápí prostřednictvím odporových těles. A ty si z baterek umí vzít docela dost šťávy.

Velké auto, velké akumulátory

Osobní dodávka od Opelu je velká a těžká, má přes dvě tuny a na délku měří ve verzi L víc než 5,3 metru. Elektrická Zafira se navíc spoléhá na elektromotor naladěný na skromných 100 kW a 260 Nm, který v totožném naladění najdete třeba i v malé elektrické Corse. Jenže zatímco tam působí čiperně, tady na nějaký intenzivní zátah můžete zapomenout. Rychlost nabírá Zafira pozvolna, byť krásně plynule, jak se na elektroauto sluší a patří.

Přečtěte si také:  Test SsangYong Korando 1.5 T-GDI AWD (2021)

A v tom je samozřejmě největší rozdíl od konvenčního sourozence. Klid na palubě a plynulá jízda je tou největší devizou elektrické Zafiry. Vynikne i slušná vrstva odhlučnění, která je snad ještě poctivější než je tomu u klasických pohonných jednotek. Ticho je tady jako v limuzíně, ovšem tady svezete až devět pasažérů najednou.

Opel Zafira-e Life

Jak už ale nejspíš tušíte, takhle velké auto nezachrání ani relativně velké baterky. Na papíře slibuje Opel až 330 kilometrů na jedno nabití, realita už tak optimistická není. Dojezd do značné míry formují už samotné klimatické podmínky. Jakmile začnete topit, počítejte, že klidně čtvrtina až třetina kapacity akumulátorů může padnout jen na samotné vytápění auta.

A pak dost záleží, kde se s autem budete pohybovat. Dálnice rozhodně není tím pravým teritoriem pro elektrickou Zafiru, tady si dokáže auto říct dost přes 20 kWh/100 km. S topením na příjemnou teplotu tak ve výsledku nedosáhnete ani na dojezd 200 kilometrů, reálnou metou je spíše něco okolo 170 až 190 kilometrů.

Přečtěte si také:  Čeští motoristé mají o elektromobilech svérázné představy. Jak jste na tom vy?

Zafira-e ale trpí na stejný problém jako nedávno testovaný Citroën ë-C4. Dojezd totiž vypočítává dost nepředvídatelně a značně optimisticky, bez reakcí na aktuální podmínky. Dojezd tak sice ubývá zrychleným tempem, ale reálný rádius se nemění, takže se dojezd odhaduje jen hodně obtížně.

Opel Zafira-e Life

Jakmile ovšem Zafiru vezmete do prostředí, pro které byla určená, můžete se k metě 300 kilometrů na jedno dobití klidně přiblížit. Ideálem je městský a příměstský provoz, kde auto může rekuperovat, a zároveň se tolik neprojeví aerodynamika menšího rodinného domku.

Docela slušnou práci mimochodem odvádí i podvozek, který vyznává komfortní naladění, nenaložené auto se ale na nerovnostech hodně pohupuje v podélném směru, a třeba ve městě je takové chování až nepříjemné. S nějakým nákladem a pasažéry se chování auta zlepší a v zásadě se toho podvozku nedá příliš vytknout. 

Závěr a cena

Mezi elektrickými dodávkami momentálně není zas až tak pestrá nabídka, jak by se mohlo na první pohled zdát. Hned tři kousky nabízí koncern Stellantis, a pak už je tady jen elektrický Mercedes. Další modely dorazí, ale rozhodně to nebude hned. Pokud ovšem zrovna vybíráte třeba hotelové taxi nebo prostorné auto s akcentem na tichou jízdu a nízké provozní náklady, jste na správné adrese. Opel Zafira-E Life je totiž opravdu dobré auto, ale obávám se, že jen pro velmi úzkou skupinu zákazníků, kteří nepotřebují cestovat na delší vzdálenosti. 

Přečtěte si také:  Test BMW iX3 (2021)

Problém pro většinu zákazníků také může představovat pořizovací cena, která rozhodně není nízká. Zatímco spalovací verze začíná na částce lehce přes milion, elektrická Zafira s akumulátorem o kapacitě 50 kWh vás bude stát nejméně 1,369 milionu korun. My jsme měli vrcholné provedení, s prodlouženým rozvorem a větší baterií, které si značka cení nejméně na 1,784 milionu. 

S přispěním Matěje Skalického.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Opel
Typ: Zafira-e Life
Motor: synchronní elektromotor
Pohon: předních kol
Výkon: 100 kW/136 koní při 3673–10000 ot./min
Točivý moment: 260 Nm při 300–3673 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 13.3 sekundy
Maximální rychlost: 130 km/h
Převodovka: jednostupňová
Spotřeba energie (kWh/100 km): 26.1–21.7
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 75 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP): 330 km
Délka: 5306 mm
Šířka: 2204 mm
Výška: 1940 mm
Rozvor: 3275 mm
Pohotovostní hmotnost: 2389 kg
Objem zavazadlového prostoru: 1598 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář