Všechny ostatní auta jsou nuda, tvrdí zarytí milovníci skříňovitých vanů – aut na cesty do přírody, na stěhování ledničky od známých z druhého konce města, na převážení dětí s půlkou školky na kroužky, na dobrodružné žití, přespávání a kempování. A tenhle úplný opak nudy teď prémiové MPV od Mercedesu zvládne kompletně na elektřinu.
Pěkný kvádr do zásuvky
Plně elektrickou dodávku, zvlášť v takto vytříbené podobě, jsme tu ještě neměli. EQV je kopií fosilního „véčka“, leč nepodobají se ve všem. Zaslepený gril s horizontálními „šprušlemi“ působí u verze do zásuvky masivněji. Díky chromovaného lemu a následně černému oplastování je napřímo spojen s gigantickými světlomety. Mimochodem vpředu najdete i víčko dobíjecího konektoru a u dveří řidiče pak připomínku, že EQV vychází z fosilního kolegy – tam, kde bývá obyčejně víčko nádrže, není u EQV zhola nic. Otevíratelný kryt tu ale zůstal.
Zatímco předek odkazuje na jiné, menší modely elektrické rodiny Mercedesu, ať už je to EQC nebo EQA, z boku a hlavně pak zezadu designérskou fintu rychle rozklíčujete a máte poměrně jednoznačnou představu o „transportním“ poslání EQV. Malá kola (začínají na sedmnácti palcích, ale vzhledem k rozměrům auta…) a přísně držený kvádrovitý tvar. Vzadu rovné páté dveře velikosti vrat od stodoly. Jsou ale na elektřinu, nenadřete se – pozor ale, jak a kde parkujete, zvlášť ve městě.
Mercedes pro elektrické „véčko“ vynechal kompaktní délku auta (pod pět metrů) a nabízí ho jen ve dvou variantách, přičemž obě můžete mít se třemi řadami sedadel. Už standardně dlouhá, testovaná varianta má 5,14 metru a extra protažená verze téměř 5,4 metru na délku. Zvlášť velký rozdíl to dělá v objemu kufru. Za třetí řadou sedaček totiž můžete mít buď 1030 litrů, nebo 1410 litrů prostoru. Výška je vždy do dvou metrů, takže v garážích by neměl být problém.
Stropy jako na Vinohradech
Na první pohled vám musí být jasné, že uvnitř se v tom všem nabízeném prostoru úplně ztratíte. Taky že jo. Stropy vysoké jako na pražských Vinohradech, kožené sedačky měkké rozměrné jako na pohovoru v advokátce. Klidně rozpažte, vejdete se.
Tři řady sedaček umí pojmout až osm lidí s řidičem, záleží ale na tom, jak si interiér poskládáte v konfigurátoru. Nebo doma v garáži, protože čas od času přestavět vnitřek multivariabilního EQV není žádný problém. Sedačky se posouvají v kolejnicích, takže když se třeba dítka vzadu smrsknou, můžete druhé řadě vykouzlit klidně půlmetrový prostor na nohy.
Nejen pro cestující je EQV slastně pohodlné – řidič i spolujezdec mají před sebou přehledný pracovní prostor s 10 a čtvrt palce velkým centrálním displejem multimédií. Ovládání přes touchpad s haptickou odezvou má už Mercedes poměrně vytříbené, zvyká se na něj rychle. Stejně jako na řazení páčkou pod volantem. I tak doufejte, že prvních pár dní nebude pršet… Hůř si budete zvykat – alespoň pokud už jste někdy řídili auto s bezklíčovým startováním – na to, že v EQV se bez klíčku neobejdete. Což je dnes solidní závan minulosti.
Baterka obří, ale ne dost
EQV spoléhá na přední pohon, táhne ho elektromotor o výkonu 150 kW, tedy 204 koní (s maximálním točivým momentem 362 Nm). A to není v porovnání s hmotností dosahující 2,5 tuny nijak vysoké číslo, zvlášť když jedete plně naložení. Při prázdném autě a rychlých městských přesunech si ale absenci větší síly neuvědomíte, naopak přirozená promptnost elektromotoru rozměrové a váhové minusy auta velmi dobře maskuje.
EQV má v podlaze obří baterii s kapacitou 100 kWh. Takhle velký akumulátor koupíte už jen s Modelem S nebo Modelem X kalifornské Tesly. Jak už ale bylo řečeno, na rozdíl od nich je EQV notně hřmotnější, s větším odporem vzduchu, takže nečekejte, že s elektrickým vanem od Mercedesu přejedete z Prahy do Brna a zpátky. Navíc využitelná kapacita je ještě o něco nižší.
Spotřeba dosahuje bez problému dvojnásobku hodnot, na které jste zvyklí s běžnými elektromobily. Na papírových 27 kWh na 100 kilometrů jsem se ale na přelomu února a března nedostal, ani se mu nepřiblížil. Celkový dojezd tak odhaduji na 220 až 280 kilometrů v závislosti na okolních podmínkách, vybrané trase a množství pasažérů nebo nákladu.
Naštěstí je tu hodně silná manuálně volitelná rekuperace o několika stupních a samotné dobití pak může být bleskurychlá záležitost, tedy pokud máte k dispozici stojan s aspoň 110kW dobíjecím výkonem. Pak máte za tři čtvrtě hodiny baterku z 80 procent plnou, z wallboxu vám dobití bude trvat pod deset hodin.
Dvoumilionová základní cenovka vychází ke schopnostem auta a ceně ostatních elektromobilů přiměřeně, byť tam, kde EQV začíná, s rezervou končí v nejlepší výbavě elektrická Zafira (s menší baterií). Srovnávat tato auta bychom ale nechtěli.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,EQV
Palivo:,elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon:,150 kW/204 koní
Točivý moment:,362 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,neudává se
Maximální rychlost:,150 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba energie (Wh/km):,26.4
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,100 kWh
Homologovaný dojezd:,418 km
Délka:,5140 mm
Šířka:,1928 mm
Výška:,1901 mm
Rozvor:,3200 mm
Provozní hmotnost:,2635 kg
Objem zavazadlového prostoru:,1030 litrů
[/table]
Jo, tak s tím bych opravdu moc chtěl jet třeba v létě do Chorvatska nebo v zimě na hory do Francie 🤔😁
Jo, přesně to dává smysl. Obrovská osobní dodávka s dojezdem 280 km…