Jihokorejská automobilka Kia vstoupila loni na trh s dvojicí zdánlivě identických crossoverů na elektřinu. Soul a Niro stojí stejně a ujedou shodně kolem 450 kilometrů. Jsou tu ale zásadní rozdíly. Třetí generace modelu e-Soul už pořídíte pouze jako elektromobil, navíc je oproti e-Niru menší, a hlavně: má hodně specifický design.
Trochu mišmaš
Nemůžu si pomoct, tohle auto je trochu návrhářský mišmaš. Tupý, mohutný čumák s uzoulinkými světlomety připomíná průzory ve vojenských bunkrech. Krabicoidní styl karoserie s pravoúhlou zádí pátých dveří vůči asfaltu zase traktor s kabinou. Jako by se na papíře smíchali skicy Roomsteru s Discovery.
Zatímco zpředu mi e-Soul přijde jako velký štramák, jeho vyboulená část zadních dveří s mohutnými bumerangovými světly po bocích působí minimálně pitoreskně. Zatímco střecha je pravítkově rovná, člověk při pohledu ze strany žasne nad strmě stoupajícím prosklením nad zadními koly v oblasti C sloupku.
Zatímco u Hyundai Kona Electric nebo Kii e-Niro máte pocit, že se díváte na v podstatě rutinní elektrický crossover, e-Soul má tvář. Pochopitelně – tvář, která potenciální zájemce (z řad především mladších zájemců) může rozdělovat, ale i vábit. Jsou tu ale věci, které mě hodně baví: červené logo e-Soul na kufru nebo totožný nápis právě na „céčkovém“ sloupku. I kdybyste měli e-Soulu upřít jakékoli estetické cítění (a nebylo by to fér), musíte uznat, že je hravý.
Výhled? Skvělý
Zmiňovaný oválný patvar ze zadních dveří se odráží v podobě obdobně prazvláštního rámečku multimediálního displeje na středové konzole. Nemluvě o tom, že je z lesklého plastu. Oproti tomu hardwarové ovladače klimatizace fungují skvěle, jsou velké a přehledné. Otočný ovladač místo řadicí páky je bravurně jednoduché řešení a slouží tu stejně skvěle jako v e-Niru.
Multimediální displej chválím opakovaně, je skvělý rozměry i ostrostí, stejně tak rychlostí odezvy. Infotainment je bohatý a přehledný, zvlášť oblíbenou mám stránku s aktuálním apetitem spotřebičů a elektromotorů nebo aktuálními odhady dobíjecích časů přes různé typy nabíjení.
Stejně jako v e-Niru mám problém s příliš velkým počtem tlačítek na volantu. Pořád je to hlavní manévrovací nástroj v autě, ne kalkulačka. Vzhledem ke stavbě auta se tu přirozeně sedí o něco výše než v klasických hatchbacích, naštěstí se tu ale necítíte jako na tenisovém umpiru. Výhled je vlivem řádného prosklení a konstrukce kabiny skvělý do všech směrů.
Neskutečný pokrok, ale…
Když se e-Soul poprvé objevil na silnicích, ujel sotva z Prahy do Brna. Je to teprve šest let, ale zdá se to jako věčnost. Technologický pokrok uhání neskutečným tempem. Nynější provedení tak zvládne komfortních 450 kilometrů, papírově. Skutečnost je trochu odlišná, nicméně ve vašich rukách.
Budu konkrétnější: testovací cesta z Prahy do Hřenska vynesla průměrných asi 22 kWh na 100 kilometrů, přičemž valná část cesty byla pochopitelně po dálnici a ještě se topilo. Na zpáteční cestě auto dobíjelo energii v Ústí nad Labem. Baterka s 37 procenty se do 80 dobíjela 43 minut na klasické rychlodobíječce s výkonem 50 kW.
V praxi se dostanete na kombinovaný průměr kolem 18 až 19 kWh (když zrovna nemrzne), což vydá na zhruba 360kilometrový dojezd. Pokud se budete ploužit městem, třeba na ECO+ režim, který utlumí odezvu akcelerátoru a omezí rychlost, věřím, že 410 kilometrů bude dosažitelných.
Jízdně je to jinak typický elektromobil. Starty mi přijdou brysknější než v e-Niru, auto je mrštnější, agilnější, byť má stejnou hmotnost (je ale menší) i pohonné ústrojí. Bavíme se o silnější variantě o výkonu 150 kW se skvělými 395 Nm.
Přeci jen bych ve výsledku ale zvolil praktičtější e-Niro. V e-Soulu mám přese všechny sympatie horší pocit z hodnotnosti interiéru, menšího prostoru vzadu a v kufru (jen 315 litrů) a rozpačité dojmy z designu. Oproti tomu, jaké auto to bylo před šesti lety, je to ale neskutečný pokrok.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,e-Soul
Motor:,synchronní AC
Palivo:,elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon:,150 kW při 3800-8000 ot./min
Točivý moment:,395 Nm při 0-3600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,167 km/h
Převodovka:,bezestupňová redukční
Spotřeba paliva (Wh/km):,15.7
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,64 kWh
Homologovaný dojezd:,452 km
Délka:,4195 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1605 mm
Rozvor:,2600 mm
Provozní hmotnost:,1833 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 315 / 1339 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]