Je to už pár let, kdy Citroën představil první model DS. Od té doby uplynula už spousta vody a z modelů Citroënu se staly samostatné modely. No, a za dalších pár let tu máme dokonce úplně samostatnou novou značku DS Automobiles, která před pár týdny uvedla na český trh první model, který prošel redakčním testem.
Zbrusu nový
Když se na auto podíváte, nenajdete na něm prakticky nic, co byste už dříve znali. Z hlediska vnějšího designu je všude spousta chromu, kterou doplňuje velká maska chladiče DS Wings a svislé denní svícení v nárazníku. V rámci denního svícení ale svítí i diody (v případě příplatkových Full LED světlometů) v hlavních světlometech, které se navíc při odemčení anebo zamčení auta otáčejí. S předním denním svícením svítí vždy i zadní světlomety, které mají zajímavý 3D efekt. Zadnímu nárazníku dominují dvě masivní, na výšku umístěné falešné koncovky výfuku.
Ještě zajímavější je to ale v interiéru, kde všemu dominuje znak kosočtverce. Ten lze nalézt nejen na některých ovladačích, respektive jejich tvarech, ale zejména v grafice obou displejů multimédií. A to je taky prakticky jediné místo, kde lze vzdáleně poznat podobnost s ostatními modely PSA, protože jinak má kabina zcela originální vzhled.
Ne vždy je to ale dobře, protože na umístění některých ovladačů je třeba si zvyknout. Nejsou prostě tam, kde byste ho čekali. Tak třeba ovladače elektrického otevírání a zavíraní oken nejsou na dveřích, ale podobně jako u tehdejšího Citroënu DS5 na středovém panelu. Stejně tak ovládání vnějších zpětných zrcátek (ačkoliv ho nebudete používat pořád) není na dveřích, ale na palubní desce vlevo od volantu.
Zajímavé jsou ale některé detaily jako jsou ručičkové hodinky B.R.M. R180 na vrchu palubní desky, které se podobně jako světla otáčejí. Pokud není motor nastartovaný, jsou zraku posádky skryty. Ukáží se (otočením) až po nastartování. Ozdobné detaily ale mají i výdechy klimatizace (chromové tečky) anebo ovladače na volantu nebo pod středovým displejem multimédií. I tady se opakuje kosočtvercový vzor.
Místa je pro posádku dostatek vpředu i vzadu. Samozřejmostí je možnost elektrického nastavování předních sedadel i jejich masážní funkce. Méně obvyklé je pak ale nastavování sklonu zadních opěradel, tím spíše, že v DS 7 to provádíte ovladačem v zadních dveřích podobně jako byste si stahovali okno, k tomu je určen onen druhý ovladač.
Nejvíc mě potěšily displeje – a to jak ten v kapličce přístrojů před řidičem, tak zejména ten pro multimédia. Na první pohled si lze všimnout jejich velikosti. Oba mají úhlopříčku 12 palců. Dalším pozitivem je velmi jemná grafika s velkým rozlišením. U toho před řidičem se dá podobně jako v ostatních modelech PSA měnit zobrazení, stačí otočit ovladačem v levé části volantu.
Podvozek – nezávislé zavěšení i kamera
DS 7 Crossback má oproti všem ostatním modelům PSA stojícím na stejné podvozkové platformě velkou výhodu. Jako jediné má totiž zadní nápravu se nezávislým zavěšením, což se pozitivně projevuje na jízdní stabilitě, ale i komfortu. Není to ale jediná věc, kterou se odlišuje.
Kromě nejnižší linie Performance Line je totiž DS 7 vybaveno standardně tzv. DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, což je kombinace kamery za čelním sklem a adaptivních tlumičů, které upravují svoji funkčnost podle aktuální situace před autem. V zásadě to funguje tak, že kamera hlídá cestu před autem (má dosah až 25 metrů) a dává prostřednictvím řídících jednotek informace tlumičům, aby se připravili na výmol, díru nebo naopak vystouplý kanál. Tlumiče pak třeba změknou, ale se přes vyvýšeninu přenesly hladce nebo naopak ztvrdnou, aby se kolo nepropadlo do díry a neozvala se rána. Celý systém funguje do 130 km/h, ale protože jde o kameru, tak nefunguje ve tmě. I díky tomu je zde možnost volby jízdních režimů obsáhlejší než u ostatních modelů PSA. Kromě sportovního, normálního a nejnovějšího ekologického jízdního režimu, přidává DS Automobiles i režim komfortní.
Za volantem
Usedli jsme za volant nejvýkonnější vznětové verze. Pod kapotou je přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr BlueHDI 180, který je výhradně spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohání přední kola. Pohon všech kol v nabídce není, ale to vyřeší hybrid E-Tense, který přijde na trh v letošním roce. Řidič má pod pravou nohou 130 kW/180 koní a velmi slušný točivý moment 400 Nm.
Motor potěší svým tichým chodem, který se do interiéru nijak nepříjemně nedostává, a to ani v zátěži. Nezklame ani zátahem, jakkoliv by se zrychlení z 0 na 100 km/h těsně pod 10 sekund nemuselo zdát nijak zvlášť zajímavé. Potěší pružností, ale i reakcemi převodovky (Aisin), která není dvouspojková, jak je v posledních letech čím dál častější, ale s klasickým hydrodynamickým měničem. Změny jednotlivých rychlostí jsou velmi jemné a hladké a i bez zbytečné prodlevy.
Auto se za jízdy příjemně pohupuje, v komfortním režimu subjektivně někdy dokonce až moc. Naopak ani sportovní režim není moc sportovní, auto sice ztuhne, ale stále je cítit fokus na komfort. Dynamická jízda ani není zábavná, nevtáhne vás do děje, neužijete si ji. A vlastně vás to ani nebude lákat. Sportovní režim jsem tak za celý testovací týden a stovky najetých kilometrů vyzkoušel jen pro to, abych si udělal o autě kompletní obrázek. Díky, v DS 7 Crossback ho nepotřebuji.
Závěr a cena
První model nové značky ukázal, že opravdu nejde jen o oddělení od Citroënu, ale o zcela svébytný model, který si s žádným jiným autem z koncernu PSA nespletete. A to ani zvenku, ale ani uvnitř. Při jízdě už po prvních pár metrech poznáte, že konstruktéři tu kladli největší důraz na komfort. A to jak na ten jízdní, tak i na ten sluchový nebo designový. Srovnání s opravdu prémiovými značkami zatím sice DS 7 Crossback nesnese, ale zase stojí o poznání méně.
Ceník totiž startuje na 895 tisících korunách výbavou Performance Line, pokračuje cenou 1 015 000 Kč za verzi So Chic a vrcholná verze Grand Chic vyjde na 1 165 000 Kč. V rámci ceny vozu dostanete také službu “Free Drive” zahrnující servisní balíček na 5 let nebo 100 000 kilometrů zdarma, a to včetně výměny (běžně) opotřebených dílů.
Problémem by zatím mohlo být, to že aktuálně je v České republice pouze jeden oficiální dealer v Praze. To ale není problém v případě servisu, protože DS Automobiles nabízí službu “DS Valet”. To znamená, že pokud jste třeba z Ostravy a vaše DS bude potřebovat servis, stačí jen zavolat, objednat se a o vše bude postaráno. Auto si přímo u vás servis vyzvedne, odveze si ho, provede servis a pak ho zase přiveze.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Komfortní podvozek,Některé designové detaily jsou na mě až „moc“
Klid na palubě,Absence pohonu všech kol
Odlišnost od ostatních modelů PSA,Málo prodejních a servisních míst
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,DS Automobiles
Typ:,DS 7 Crossback
Motor:,2.0 BlueHDI 180 EAT8
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,130 kW/177 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,218 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 4.4 / 4.9
Emise CO2:,128 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4573 mm
Šířka:,1906 mm
Výška:,1625 mm
Rozvor:,2738 mm
Pohotovostní hmotnost:,1610 kg
Objem zavazadlového prostoru:,555 / 1752 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]