Značka DS Automobiles před časem uvedla na trh už svůj čtvrtý model. Tentokrát jde o pětidveřový hatchback DS 4, který jsme otestovali v nejvyšší výbavě Rivoli Cross se základním benzinovým motorem.
Design je to, oč tu běží
Vozy značky DS Automobiles chtějí už na první pohled zaujmout designem a vlastně se jim to daří. DS 4 si s ničím jiným nespletete a je jedno, z jaké strany a z jakého úhlu se na auto díváte.
Z čelního pohledu vynikne výrazná maska chladiče, kolem které je LED denní svícení ve tvaru klikaté čáry. To vás – pokud u sebe máte klíč od auta – vítá postupným rozsvěcováním odspodu nahoru už když k autu přicházíte. Denní svícení přechází pak přímo do hlavních světlometů, které mohou mít LED Matrix technologii.
Z čelního i zadního pohledu mohou také překvapit zčásti nelakované nárazníky. Ty přicházejí s výbavou Cross (ty jsou v nabídce hned dvě: nižší Trocadero Cross anebo ta úplně nejvyšší a testovaná Rivoli Cross) a doplňuje je i několik dalších designových prvků. Těmi jsou lesklé černé podélníky, maska chladiče a orámování oken. Nechybí ani 19″ kola. Výbavu Cross lze jednoduše poznat podle nápisu na předních dveřích.
Ze zadního pohledu zaujmou hlavně světlomety. Ty jsou samozřejmě LEDkové a designově velmi zajímavé. Při bližším pohledu totiž vypadají jako by byly sestaveny ze samostatných šupin. Mezi světlomety pak prochází chromovaná lišta, která celou zadní část opticky rozšiřuje.
Zajímavým designovým prvkem jsou také kliky. Ty jsou v testované výbavě chromové, ale to hlavní je, že když je auto zamčené, nejsou vidět a jsou schované ve dveřích. Když auto odemknete, kliky se samy automaticky vysunou a vy tak můžete dveře otevřít a nahlédnout do interiéru.
Interiér působí prémiově
I ten je u modelů značky DS Automobiles zaměřen hodně na design a kvalitní materiály. V testovaném DS 4 Rivoli Cross byl kombinován hnědými a šedými barvami a čalouněním kůží, kterou lze nalézt nejen na sedadlech a dveřních výplních (v obou případech šedá tlačená kůže Galet), ale i na palubní desce (hnědá kůže Nappa Criollo) nebo středovém tunelu. Dekory jsou pak vyvedeny v provedení hnědého jasanu s gilošováním „Clous de Paris“. Jde o verzi interiéru Galet & Criollo.
Fyzických ovladačů v interiéru moc není, drtivá většina funkcí je soustředěna do displeje multimédií. Těch pár ovladačů, které tu zůstaly, schovali v DS Automobiles do stříbrné lišty, procházející celou šíří palubní desky. Pod ní je potom startovací tlačítko, ovladač elektronické ruční brzdy, výstražné blinkry a tlačítko, vyvolávající Menu s nastavením auta.
Zajímavý je displej před voličem automatické převodovky, který je tvořen pouze maličkým ovladačem. Jde o ovladač, který v automobilce pojmenovali jako DS SMART TOUCH. Pomocí něho po dlouhém přidržení prstu na displeji vyvoláte na hlavním displeji šest oblíbených funkcí (například deaktivaci systému Start/stop) jako tzv. rychlý výběr. Je škoda, že jeho potenciál nevyužili inženýři lépe – třeba pro psaní písmenek při zadávání cíle do navigace (podobné řešení nabízí Audi), případně pro nějaká gesta, kterými by se daly ovládat některé systémy auta.
Z mého pohledu je trochu nepraktické je také umístění vnitřní kliky dveří. Ta je totiž hodně nízko, téměř na úrovni kolene. Za celý týden, kdy jsem s autem jezdil, jsem si na její pozici nezvykl. Netradiční umístění mají i ovladače elektrických oken, které jsou až na vrchu čalounění dveří těsně vedle samotného okna, i ovladač vnějších zpětných zrcátek, který je naopak v palubní desce nalevo od volantu.
Potěší naopak v testované výbavě elektricky ovládaná sedadla, která mají docela příjemný tvar a pěkně se v nich sedí. A to i na dlouhých cestách. Aby také ne, když mohou mít certifikaci AGR („Aktion Gesunder Rucken e. V“ = kampaň pro zdravá záda). Jde o certifikaci, kterou uděluje sdružení německých odborníků z oblasti prevence a léčby onemocnění zad. Za příplatek lze mít přední sedadla vyhřívaná i ventilovaná a doplněná masážní funkcí.
Základní motor je tříválec
Nabídka motorizací zahrnuje jak čistě spalovací benzinové, ale i naftové pohonné jednotky, tak také plug-in hybrid. Poháněna jsou vždy pouze kola přední nápravy a jedinou možností je automatická 8stupňová převodovka.
Základní motorizací, která je dostupná i pro nejnižší verzi výbavy Bastille, je benzinový tříválec 1.2 PureTech se 130 koňmi. Takové auto startuje na 720 tisících korunách, ale testovaný kus byl naopak v nejvyšší výbavě, jejíž cena je 970 tisíc korun. Je to jediná verze Rivolli Cross, kterou pořídíte do milionu, například plug-in hybrid vyjde minimálně na milion a čtvrt.
Tříválec nezní úplně prémiově, ale pod kapotou ho pro některé modely nabízejí i jiní prémioví výrobci. Svůj tříválcový původ motor v DS 4 nezapře, zasloužil by si lepší odhlučnění. Dynamika není špatná, ale výkonovou rezervu tenhle motor téměř nemá, přesto jeho pružnost není úplně špatná. Může za to i povedená osmistupňová převodovka. Ta se totiž nebojí podřadit, aby ze sebe motor dokázal dostat maximum.
Pokud se podíváme na apetit tříválcového motoru, pak počítejte nejčastěji s hodnotami mezi 7 a 8 litry na 100 kilometrů v kombinovaném provozu. K tomu je tu 52litrová nádrž, takže docela slušný je i dojezd.
Hladká anebo nekvalitní silnice je rozdíl
Modely DS Automobiles cílí na luxus, sportovní být nechtějí. Odpovídá tomu i jejich naladění. Podvozek chce být hlavně komfortní, tedy měkký a houpavý. A takový i je. Na kvalitních a hladkých silnicích se auto příjemně pohupuje a snaží se posádku ukonejšit jako by snad jela na obláčku. Problém ale přijde, když se stav silnice zhorší. V tu chvíli se totiž kola kvůli nastavení tlumičů nestíhají dostatečně rychle vrátit a ztrácejí pod sebou pevný podklad, takže auto odskočí. Nepříjemné je to hlavně v zatáčce.
Řešením by mohl být podvozek DS Active Scan Supension, ale to má háček. Ten je totiž u DS 4 dostupný pouze pro pluh-in hybrid E-Tense, pro verze se spalovacím motorem jej nepořídíte. Jde o systém aktivního odpružení, který vyhodnocuje data z kamery umístěné
v horní části čelního skla, čtyř snímačů výšky a tří akcelerometrů. Auto tak v reálném čase nezávisle přizpůsobí tuhost každého kola zvlášť, aby byla jízda ještě hladší.
Závěr
Ačkoliv stojí DS 4 na stejném základu jako nový Peugeot 308 a nový Opel Astra, působí větším a luxusnějším dojmem. A to jak na pohled zvenku, tak i v interiéru. Základní tříválec pod kapotou je sice poměrně dost slyšet, ale z pohledu dynamiky jde o dostatečný pohon. Čím nás ale DS 4 tak úplně nepřesvědčilo, to je naladění podvozku na nekvalitní silnici, na té hladké a kvalitní naopak exceluje.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,DS Automobiles
Typ:,DS 4 Rivoli Cross 1.2 PureTech 130 EAT8
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,230 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,neudává se
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9 – 6.0
Emise CO2:,135 – 136 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4400 mm
Šířka:,1866 mm
Výška:,1470 mm
Rozvor:,2675 mm
Pohotovostní hmotnost:,1428 kg
Objem zavazadlového prostoru:,430 / 1240 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]