CUPRA stále rozšiřuje svoji modelovou nabídku a ještě relativně čerstvým přírůstkem je model Terramar. A ten jsme tentokrát vzali do redakčního testu s motorem 2,0 TSI se 150 kW a pohonem všech čtyř kol.
Větší než Formentor
Nová CUPRA Terramar je větší než Formentor, ale zároveň to pořád není největší model značky, tím je totiž čistě elektrický Tavascan. A větší jsou i jeho koncernoví sourozenci v podobě Škody Kodiaq a Volkswagenu Tayron. Není to poznat v kabině, protože pro cestující je místa ve všech směrech spousta, ale v kufru už ano. Jeho objem je u Terramaru „jen“ maximálně 642 litrů, zatímco u škodovky i u VW je to přes osm set litrů, u Formentoru je to pak 450 litrů.
| CUPRA Formentor | CUPRA Terramar | VW Tayron | Škoda Kodiaq | |
|---|---|---|---|---|
| Délka | 4450 mm | 4519 mm | 4792 mm | 4758 mm |
| Šířka | 1839 mm | 1869 mm | 1853 mm | 1864 mm |
| Výška | 1510 mm | 1584 mm | 1655 mm | 1659 mm |
| Rozvor | 2680 mm | 2680 mm | 2788 mm | 2791 mm |
Terramar si je s Formentorem hodně podobný, stojí nejen na stejné podvozkové platformě MQB, ale sdílí s ním také některou techniku (i když ty nejlepší a nejvýkonnější verze zůstávají pouze pro Formentor). Podobný je samozřejmě i designový jazyk všech modelů CUPRA, což se projevuje jak na exteriéru, tak i v kabině. Terramar je ale oproti Formentoru praktičtější, protože je to „víc SUV“. Vzadu navíc ani v nejvýkonnější verzi Terramar VZ nemá viditelné koncovky výfuků, ale má tady pouze rozměrný difuzor. To, že jde o Terramar, ale nepoznáte, protože všechny modely CUPRA mají na zadních dveřích pouze nápis CUPRA, označení modelu tady není.

Uvnitř se ovšem tohle auto od ostatních modelů CUPRA také drobně liší. Má totiž jiné výdechy klimatizace a topení, které mají měděnou barvu. Navíc volič automatické převodovky (manuál v nabídce vůbec není) se přesunul ze středového tunelu na sloupek řízení. Středový tunel se tak nyní dá mnohem lépe využít – je tu více odkládacích přihrádek, mezi kterými najdeme i podložku pro bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Ta má výkon 15 W a je odvětrávaná, aby se telefon při nabíjení tolik nezahříval.
Povedeným detailem je také zakomponování hlídání mrtvého úhlu do lišty ambientního osvětlení v palubní desce, která se táhne pod čelním sklem od jednoho vnějšího bočního zpětného zrcátka k tomu druhému. Mají to tak ostatně všechny modely CUPRA. Hlídání auta v mrtvém úhlu tak neznamená rozsvícenou oranžovou ikonku ve zpětném zrcátku, ale právě oranžový proužek přímo v kraji lišty ambientního osvětlení v palubní desce na té straně, kde auto jede. Pokud byste i přesto dali blinkr, začne k tomu ještě výrazně oranžově blikat. K tomu navíc tahle lišta umí upozorňovat i na další věci, například začne červeně blikat v případě, že se aktivuje Front Assist.
Mimochodem, místa je v kabině opravdu dostatek, cestující si nemohou stěžovat na předních, ale ani zadních sedadlech. Tedy, na těch zadních to platí v případě, že nejsou posunuta zcela vpřed. Jak už asi tušíte, druhá řada sedadel je posuvná, rozdíl mezi krajními pozicemi je 15 cm. Díky tomu se dá zvětšit objem kufru z 508 litrů až na 642 litrů. A pokud by to nestačilo, dají se samozřejmě také zcela sklopit opěradla. Ta jsou navíc dělená v poměru 40:20:40.

Za volantem
Do testu tentokrát dorazila CUPRA Terramar s prostředním z nabízených benzinových motorizací, kterou je dvoulitr TSI se 150 kW/204 koňmi. Tato motorizace je standardně spojena s převodovkou DSG a s pohonem všech čtyř kol. Nabízí se ještě slabší 150koňový (110 kW) mild-hybrid 1,5 eTSI s pohonem výhradně předních kol, ale také výkonnější VZ s motorem 2,0 TSI se 195 kW/265 koňmi.
A je to motor, který na tohle auto úplně stačí. Nikoliv pouze na běžný přesun, ale klidně i na svižnou a zábavnější jízdu na okreskách. Přestože je Terramar docela velké i těžké auto (jeho provozní hmotnost je 1740 kg), tak rozhodně není pomalý ani neobratný. Vyrazili jsme s ním na klikatou okresku, kde nás překvapil tím, jak hezký rytmus dokáže v obloucích zvládat. Přesuny hmotnosti mezi jednotlivými zatáčkami zvládá i ve svižném tempu velmi slušně, ale neznamená to, že by snad šlo o nějaké sportovní auto.
I tak se ale sluší vyzdvihnout i řízení s progresivním převodem. Je to čistě mechanické, ale znamená to, že kolem středové polohy je řízení s delším převodem, ale jakmile se blížíte k maximálnímu rejdu, převod se zrychluje (na stejné zatočení tak stačí menší otočení volantu než u středové pozice). Mezi krajními rejdy volantu navíc leží jen dvě otáčky. Při jízdě to působí přirozeně.

Jeho adaptivní podvozek (je tady druhá generace DCC Pro se dvěma ventily na tlumič) je v nejsportovnějším nastavení sice o poznání tužší než v tom komfortním, ale stále jde spíše o komfortní rodinné auto. Pokud ho naopak dáte do komfortního nastavení anebo toho úplně nejkomfortnějšího nastavení v rámci individuálního jízdního režimu, bude se tohle 4,5metrové SUVéčko na silnici příjemně pohupovat. Podvozek navíc nepřenáší do karoserie žádné nepříjemné rázy. A to ani na příplatkových dvacítkách.
Ono tohle auto řidiče vlastně ani k žádnému divočení neprovokuje. Na palubě se sice můžete usadit do sportovních sedadel, ale k tomu si nastavíte podvozek na komfortní režim a budete si užívat oblíbenou hudbu z opravdu skvěle hrajícího příplatkového audiosystému Sennheiser za 14 tisíc korun. Ten obsahuje 11 reproduktorů a subwoofer v rezervním kole. Jen škoda, že sedadla mohou být pouze vyhřívaná, ale nemají odvětrávání ani masážní funkci.
Mimochodem, za jízdy je uvnitř auta příjemné ticho a klid. Může za to nejen samotné odhlučnění kabiny, ale i fakt, že už ve standardu mají modely CUPRA Terramar akustická dvojskla. Pokud si navíc připlatíte za lepší audiosystém Sennheiser, dostanete dokonce vpředu akustická trojskla. Nechybí ani koberce v podbězích, takže nejsou slyšet ani kamínky odlétávající od pneumatik.

A co spotřeba paliva? Pokud budete jezdit hodně mimo město nebo pomaleji po dálnicích, můžete jezdit klidně za 8 l/100 km. Pokud ale naopak budete častěji jezdit po městě a postávat v kolonách, připravte se na to, že se nedostanete pod 10 l/100 km. My jsme po týdenním ježdění ve všech možných podmínkách odečetli spotřebu zlehka nad devíti litry. Palivová nádrž má přitom objem 60 litrů, takže nebude potřeba tankovat zase tak často.
Závěr a cena
CUPRA Terramar s testovaným čtyřválcem 2,0 TSI a čtyřkolkou nepůsobí jako auto pro „rychlé řidiče“, ale spíš jako hodně příjemný, dospělý univerzál pro každý den. Nabídne dostatek prostoru v kabině včetně posuvných zadních sedaček, chytré detaily typu ambientní lišty s hlídáním mrtvého úhlu, komfortní adaptivní podvozek DCC Pro a tichý a dobře odhlučněný interiér, kde skvěle vynikne parádně hrající (příplatkový) audiosystém Sennheiser. K tomu přidejte motor, který má na rodinné SUV dostatek síly, povedené řízení a dostanete auto, které sice není největší ani nejsportovnější CUPRA v nabídce, ale pro spoustu řidičů bude představovat ten nejlogičtější a nejpříjemnější kompromis mezi praktičností, stylem a jízdním komfortem.
A co ukáže pohled do ceníku? Nejlevněji vychází CUPRA Terramar 1,5 eTSI DSG se 150 koňmi, jehož cena startuje na 1 137 900 Kč s DPH. Testované provedení s motorem 2,0 TSI 204 k DSG 4WD není zase o tolik dražší, jeho cena totiž začíná na 1 169 900 Kč. Ostatní verze už ovšem znamenají výraznější cenový odskok.
| Auto | CUPRA Terramar 2.0 TSI DSG 4WD |
| Motor | zážehový čtyřválec |
| Objem válců | 1984 ccm |
| Plnění motoru | turbodmychadlo |
| Palivo | benzin |
| Pohon | všech kol |
| Maximální výkon | 150 kW/204 koní při 4500–6000 ot/min |
| Maximální točivý moment | 320 Nm při 1500–4400 ot/min |
| Zrychlení 0-100 km/h | 7,1 s |
| Maximální rychlost | 225 km/h |
| Převodovka | automatická DSG |
| Spotřeba paliva (kombinovaná) | 7,5 – 8,0 l/100 km |
| Emise CO2 | 171 – 182 g/km |
| Objem nádrže | 60 litrů |
| Délka | 4519 mm |
| Šířka | 1869 mm (bez zpětných zrcátek) 2087 mm (se zpětnými zrcátky) |
| Výška | 1584 mm |
| Rozvor | 2680 mm |
| Provozní hmotnost | 1740 kg |
| Objem zavazadlového prostoru | 508–642 litrů |
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek






