
SEAT Tarraco je největším modelem španělské značky a zároveň je to pokrevní sourozenec Škody Kodiaq. A testované Tarraco mělo dokonce stejný motor jako vrcholný Kodiaq RS po faceliftu. Rozhodli jsme se jej vyzkoušet v redakčním testu.
Koncernový mišmaš
V koncernu Volkswagen se zpravidla vyvíjejí stejné modely pro užití u různých značek a u SEATu Tarraco tomu nebylo jinak. Prodává se totiž s drobnými změnami také jako již zmíněná Škoda Kodiaq, ale i Volkswagen Tiguan Allspace. Všechny modely stojí na prodloužené podvozkové platformě MQB a používají velmi podobnou techniku. Zajímavé je, že Volkswagen ani Škoda u těchto modelů nenabízejí plug-in hybridní pohon, zatímco SEAT ho pro Tarraco nabízí. Jde o tutéž jednotku – včetně naladění na 180 kW – jakou lze najít i pod kapotou plug-in hybridních modelů CUPRA nebo Škody Octavia RS iV.
Teď nás ale plug-in hybrid nezajímá, ačkoliv maximální výkon má testovaný motor stejný. Pod kapotou červeného kusu se totiž usadil čtyřválec 2.0 TSI. Ten je spojen výhradně s převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive. V nejvýkonnějším 180kW provedení si ho navíc můžete objednat pouze ve výbavě FR.
Tarraco je ale stejně jako další koncernové sourozence možné pořídit v pětimístném anebo v sedmimístném provedení, přičemž dvě zadní sedadla jsou standardně složena do podlahy v zavazadelníku a v případě potřeby je lze jednoduše vyklopit. Průměrně vzrostlý Evropan si na nich jízdu sice vůbec neužije, ale vejde se sem.
FR = decentní vylepšení designu a bohatší výbava
Zkratkou FR označoval zpočátku SEAT ty nejvýkonnější verze. Na úplném vrcholu bývala CUPRA, ze které se dnes stala samostatná značka, a jen o stupínek pod verzemi Cupra bývaly modely FR. Ty nabízely jen o něco slabší motory než Cupra i designová vylepšení, která k běžným motorizacím nebylo možné pořídit. S příchodem předchozí generace modelu Leon se z toho stala pouhá výbava, která se ovšem nenabízí k nejslabším motorům.
Tarraco FR tak lze poznat na první pohled. Dostalo například masku chladiče se specifickou výplní a s logem FR, má rozšířené podběhy kol s černým lemováním, černé podélných střešní nosiče, ale i černé okenní lišty. Specifické lakování v odstínu šedá Cosmo mají také kryty vnějších zpětných zrcátek. Při pohledu zezadu zaujme nový difuzor, střešní spojler anebo dvojici naznačených (falešných) koncovek výfuku. Pěkným detailem jsou i svítící zadní světlomety po celé šíři. To obyčejné verze nemají.
Interiéru dominují sportovněji tvarovaná sedadla s prošíváním červenou nití, která je i na volantu nebo na dveřích. Řidičovy nohy ovládají pedály s hliníkovými kryty a nechybí ani odkládací podložka pro levou nohu ve stejném designu a ze stejného materiálu. Výbava je bohatá a sériově zahrnuje třeba i navigační systém, adaptivní tempomat, vyhřívaný volant a sedadla, bezklíčové odemykání a startování a tak dále. V sériové výbavě ale není adaptivní podvozek DCC (jedinou výjimku tvoří PHEV verze, které ho mají). Standardem je nižší sportovní neadaptivní podvozek.
Tichý, ale rychlý
180 kW nebo-li 245 koní a 370 Nm nejsou vůbec špatné hodnoty ani na tak velké auto, jakým bezesporu SEAT Tarraco je. Technické údaje prozrazují, že z místa na stovku zrychlí za 6,2 sekundy a maximální rychlost je 228 km/h. A to jsou nejlepší hodnoty, které u Tarraca můžete mít, protože stejně výkonný plug-in hybrid je pomalejší. Na vlastní kůži jsme to nezkoušeli, protože jsme dostali auto vybavené 450litrovým střešním boxem z originálního příslušenství SEAT (vyjde na 20 601 Kč).
Motor je i po studeném startu příjemně tichý a příliš se to nezmění ani při jízdě. V kabině nebyl hluk ani kvůli střešnímu boxu, jehož aerodynamika je, zdá se, také velmi dobře vyladěna. Spolupráce motoru a převodovky je naprosto bezproblémová a řadí intuitivně a rychle. V případě potřeby lze samozřejmě pro manuální změnu rychlostního stupně využít i páčky na volantu.
Auto se díky 245koňovému motoru dokáže rozpohybovat velmi slušně, přestože vás svým naladěním nenutí příliš šlapat na plyn. Jeho reakce jsou spíše pozvolnější, nejsou nijak výbušné a působí i jemnějí, než u v prvním odstavci zmiňované Škody Kodiaq RS. A navíc nemá žádný falešný zvuk motoru – ani z reproduktorů uvnitř, ale ani u výfuku.
Pokud se přesto chcete svézt svižněji – proč jinak byste si nejvýkonnější motor z nabídky kupovali, že? – problém to samozřejmě není vůbec žádný. Relativně lehký motor v přídi umožňuje měnit směr poměrně jednoduše a předek není tolik nedotáčivý. Testovaný kus byl navíc vybaven adaptivním podvozkem DCC, který je naladěn velmi dobře a s vysokou karosérií si dokáže hravě poradit. Náklony jsou v zatáčkách minimální, přitom je komfortu – samozřejmě s ohledem na 20″ kola, který testované Tarraco FR obouvá – dostatek.
Při jízdě je ovšem cítit, že obrovská 20″ kola jsou těžká a tlumiče s nimi mají opravdu hodně práce. Zejména pak na krátkých příčných nerovnostech se do interiéru mohou přenášet výrazné rázy.
A co spotřeba paliva? Silný motor s relativně velkým autem přeci nemohou znamenat žádný pěkný výsledek. Palubní počítač ukazoval při dlouhodobém průměru spotřebu těsně pod 10 l/100 km, ale s autem se dá – i s nasazeným střešním boxem – při klidné jízdě mimo město jezdit pod 7 l/100.
Závěr a cena
SEAT Tarraco je i s nejsilnějším motorem v nabídce autem, které sportovat nepotřebuje, ale má výkon tzv. „v zásobě“. Sportování mu přesto není cizí, nepožaduje to po vás, nenutí vás k tomu, ale zároveň, pokud zvýšíte tempo, dokáže překvapit. V takovém případě je ale potřeba počítat s vyšším apetitem, než je necelých 10 l/100 km při normálním tempu.
Ceník SEATu Tarraco startuje motorizací 1.5 TSI s manuální převodovkou ve výbavě Style na 819 900 Kč. Testovaný kus je naopak téměř nejdražším z nabídky a zaplatíte za něj od 1 177 900 Kč. Na úplném vrcholu pak stojí stejně výkonný plug-in hybrid, jenž je ještě o dalších 20 tisíc korun dražší.
Typ vozu: | Nový |
---|---|
Značka: | SEAT |
Typ: | Tarraco 2.0 TSI DSG 4Drive |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzín |
Pohon: | 4×4 |
Výkon: | 180 kW/245 koní při 5250 – 6500 ot./min |
Točivý moment: | 370 Nm při 1600 – 4300 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6.2 s |
Maximální rychlost: | 228 km/h |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (l/100 km): | 8.4 – 9.2 |
Emise CO2: | 191 – 208 g/km |
Objem nádrže: | 60 litrů |
Délka: | 4735 mm |
Šířka: | 1839 mm |
Výška: | 1674 mm |
Rozvor: | 2790 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1694 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 760 litrů |
Ceník: | ke stažení zde |