Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 17. 10. 2024


CUPRA má letos napilno, představila nové modely, ale i facelifty těch stávajících. Modernizací prošel například úspěšný Formentor. Španělská automobilka na to navíc šla poměrně radikálně, takže verze před modernizací a po ní se na pohled poměrně výrazně liší. My jsme vyzkoušeli Formentor se základním benzinovým motorem.

Co je nového?

Automobilky v poslední době modernizují své modely spíše decentně, bez výrazných vizuálních změn. U značky CUPRA je tomu však jinak. Formentor se v rámci modernizace změnil zepředu i zezadu a dostal také nová kola.

Úplně přepracovaná je přední část, kde je nový nárazník i maska chladiče, ze které zmizelo logo. To se nově přestěhovalo až nad masku chladiče na nárazník a jde už jen o obrysy v měděné barvě, CUPRA konečně opustila logo na placce z původního loga SEAT. Vypadá to mnohem lépe a moderněji. Nárazník je navíc prohnutý pod masku chladiče (prý jako žraločí nos) a dostal spoustu otvorů. Podle designérů automobilky má nyní přední část připomínat rozevřenou tlamu predátora. Nová je i grafika předních světlometů, které vyměnily původní linku denního svícení za tři trojúhelníky. Přední světla mohou mít i techniku LED Matrix.

Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

Vzadu je změn méně. Omezily se na nový nárazník s upravenými (falešnými) koncovkami výfuku, nový difuzor a upravené světlomety. Ty mají novou grafiku, jsou propojeny přes celou šíři zadní části a nově do nich bylo zakomponováno svítící logo značky CUPRA. V logu bylo původně otevírání kufru, ale to se přesunulo do světelné lišty zespod u pravého zadního světlometu.

Uvnitř je novinek méně, omezují se prakticky jen na osvětlení dotykových plošek pro ovládání topení/klimatizace a hlasitosti multimédií před displejem infotainmentu, takže v noci už uvidíte, kam máte sáhnout a co ovládáte. Nové jsou i některé materiály (zejména čalounění), které CUPRA vyvinula jako udržitelnější. Například skořepinová sedadla jsou čalouněna buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží.

CUPRA vyměnila i dodavatele audiosystému pro své modely, původní Beats Audio nahradily komponenty od Sennheiser Mobility. V interiéru je 12 reproduktorů, jejichž zvukové podání je skvělé, ať už jde o basy, nebo výšky. Pocit z opravdu dobře hrajícího auta navíc podporuje to, že dveře i další části kabiny jsou velmi dobře vytlumené a nikde nic ani při vyšší hlasitosti nedrnčí.

Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

Pod kapotou také k několika změnám došlo. V rámci faceliftu zmizel z nabídky pětiválcový Formentor VZ5, takže aktuálně nejvýkonnější je čtyřválcový Formentor VZ s výkonem zvýšeným na 333 koní a „chytrou“ čtyřkolkou s Torque Splitterem. Tomu se budeme podrobněji věnovat za pár dní, protože jsme jej vzali na Severní smyčku Nürburgringu. Faceliftovaný Formentor mohou pohánět benzinové nebo naftové čtyřválce, ale také dva plug-in hybridní pohony. Základem nabídky je čistě benzinový čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW, který se jako jediný může pojit s manuální převodovkou. Všechny ostatní pohonné jednotky už mají výhradně DSG, tedy i testovaný mild-hybrid.

Za volantem

I základní CUPRA Formentor má poměrně dobré sedačky, jsou pohodlné, přesto nabízejí vcelku dobré boční vedení. Samozřejmostí je, že mohou být vyhřívané, stejně jako volant. Volant je navíc v modelech CUPRA středobodem celého auta, protože se na něm nachází i tlačítko pro startování motoru. To se jinak u SEATů, ze kterých modely CUPRA vycházejí, i u spousty ostatních modelů nachází koncernu VW jinak nachází na středovém tunelu před voličem převodovky. Modely CUPRA tady ale mají tlačítko na deaktivaci stabilizace. Druhé tlačítko na volantu pak přepíná jízdní režimy. Chybí tady ale tlačítko na (de)aktivaci systému Start/Stop, to se provádí přes displej infotainmentu.

Za jízdy pak potěší, že u Formentoru je poměrně jednoduchá deaktivace (pro nás otravného) pípání při upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. To sice můžeme vypnout také v infotainmentu, ale jednodušší to bude přes displej před řidičem. Na volantu stačí stisknout tlačítko v levě části se symbolem autíčka v kruhu a dostaneme se hned do příslušné nabídky. Takové řešení nabízejí třeba i nové škodovky, ale třeba nejnovější modely Volkswagenu to neumí.

Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

Patnáctistovka pod kapotou nabídne 110 kW/150 koní a 250 Nm, zároveň ale Formentor váží bezmála 1,5 tuny. Technické údaje prozrazují zrychlení z místa na stovku za rovných 9 sekund a maximální rychlost 205 km/h. A to nejsou úplně špatné hodnoty. Tím spíš, pokud vezmeme v potaz pružnost motoru, kterému pomáhá mild-hybridní startér-generátor. Ten tady slouží jako pomocník pro benzinový motor, nabízí totiž dalších 13,5 kW/18 koní a 56 Nm. A to je docela slušná pomoc ke spalovacímu motoru při zrychlování, rozjezdu z místa a v dalších situacích, kde je potřeba krátkodobě dodatečná síla.

Zároveň by měl startér-generátor snižovat spotřebu paliva. A to právě nejen při rozjezdech, ale i při jízdě, protože auto dokáže často plachtit s vypnutým motorem. Děje se tak při sundání nohy z plynu v městských rychlostech, i mimo město nebo dokonce na dálnici. V tu chvíli spadne (digitální) ručička otáčkoměru na nulu a auto jede setrvačností, přičemž všechny palubní funkce a výbava jsou stále aktivní. Jakmile potom na plynový pedál šlápnete, motor se automaticky aktivuje. Stejně tak se aktivuje i ve chvíli, kdy šlápnete na brzdu. To, že se motor vypnul anebo pak naopak zapnul, kromě otáčkoměru skoro nijak nepoznáte, vše je hladké a jemné.

Jedna pětka má také systém vypínání dvou válců při nízké zátěži (ACT), který ale poznáte. Funguje jinak než vypínání motoru v rámci mild-hybridního pohonu. Tady stačí, aby auto jelo ustálenou rychlostí, při které motoru na její udržení stačí jen opravdu malý výkon. V tu chvíli se přesune vačka a dva válce se v tu chvíli nezapojují do práce. Ušetřit by to mělo několik desetin litru na 100 kilometrů.

Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

My jsme s autem jezdili hodně po městě a po dálnici, takže v prostředí, které není pro co nejnižší spotřebu paliva úplně ideální. V takovém režimu spotřebovává kolem 7,5 litru benzinu na každých 100 ujetých kilometrů. Palivová nádrž je 50litrová, takže dojedete docela slušnou porci kilometrů, aniž byste museli znovu tankovat.

 

A jaká je dynamika? Vlastně to vůbec není špatné. Při jízdách po městě nebo mimo město jde s testovaným Formentorem jezdit i vcelku svižně, ale pokud vyrazíte na dálnici, kolem dálničního maxima se už hmotnost auta a výkon základního motoru projeví. Jasně, zrychlovat dokáže, držet rychlosti nad v ČR maximálním povoleným limitem taky, ale chvíli mu trvá, než se k nim dostane.

Také převodovka DSG funguje tak, jak bychom od ní čekali. Při klidné jízdě řadí rychle a hladce. Jakmile zostříte tempo a začnete na plynový pedál šlapat víc, převodovka se tomu přizpůsobí, začne řadit ve vyšších otáčkách. Pokud pak opět zvolníte, zase se zklidní. Pokud tedy nemáte zvolený sportovní režim převodovky, ve kterém bude mít vždy zařazeno o jeden až dva rychlostní stupně míň. Na změnu rychlostí páčkami na volantu reaguje ochotně a rychle. Trochu ostřejší jsou jen rozjezdy z místa. Je jen škoda, že ty jsou poměrné malé a krátké a pokud máte krátké prsty, budete muset pro řazení trochu změnit pozici ruky.

Test CUPRA Formentor 1,5 eTSI DSG | 2024

Když pak vyrazíte na nějaké klikaté okresky, překvapí vás povedené naladění podvozku, ale i brzdy. Podvozek je sice o něco tužší, přesto je poddajný a rozhodně se CUPRA Formentor nedá označit za nepohodlné auto. Na klikatých okreskách ovšem jednoznačně zjistíte, že 150 koní je na tento podvozek málo, auto se vlásenkami proplétá rychle a s opravdovou jistotou. Měli jsme auto s příplatkovým adaptivním podvozkem DCC, který při komfortním nastavení příjemně filtruje nekvalitu silnic, ale v tom sportovním naopak příjemně ztuhne. Kola pak kopírují asfalt, neustále s ním drží kontakt a jízda je opravdu jistá.

A ty brzdy? Ty jsou hodně ostré, někdy víc, než bychom čekali. Auto brzdí skvěle, přesto někdy po opravdu lehkém sešlápnutí brzdového pedálu začne brzdit ostřeji, přisuzujeme to nejspíše tomu, že mild-hybridní systém se dobíjí pouze rekuperací. Odpovídá tomu i fakt, že někdy tahle ostrá reakce přijde, jindy úplně ne.

Závěr a cena

Modernizovaný CUPRA Formentor je autem, s nímž vás vlastně bude bavit jezdit, i když třeba jen se základní motorizací. Jezdí totiž tak, že vás skoro ničím – když si vypnete otravné asistenty a zvyknete si na ostřejší nástup brzd – ničím neotravuje, navíc má parádně naladěný podvozek, skvělý audiosystém a i dobré sedačky. Ceník startuje na 904 900 korunách za jedna pětku s manuálem. Testovaný mild-hybrid s automatem je ale o něco dražší, začíná na 979 900 korunách s daní.

Technické údaje:

Auto:

CUPRA Formentor 1.5 eTSI DSG

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot/min

Točivý moment:

250 Nm při 1500 až 3500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,0 s

Maximální rychlost:

205 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DCT)

Spotřeba paliva:

5,7 – 6,4 l/100 km

Emise CO2:

130 – 145 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4451 mm

Šířka:

1839 mm (bez zrcátek)
1992 mm (se zrcátky)

Výška:

1528 mm (se střešními ližinami)

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1482 kg

Objem zavazadlového prostoru:

450 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru