Když SEAT oddělil modely CUPRA a udělal z nich novou značku, vzbudilo to napjatá očekávání. Nejprve se pod novou značku přesunuly vrcholné verze modelů SEAT, později přišel první vlastní model CUPRA Formentor. A ten jsme otestovali se základní motorizací.
Vlastní model i s obyčejnými motory
Nabídka modelu CUPRA Formentor je hodně bohatá s výkony od 150 koní do 390 koní. Běžné verze nesou označení prostě Formentor, výkonnější jsou Formentor VZ (jako „veloz“, což je ve španělštině „rychlý“) a vrcholný pětiválec je Formentor VZ5.
V rámci testu jsme se posadili za volant nejslabší motorizace se 110 kW. Jde o benzinový čtyřválec 1.5 TSI, který má vždy pohon pouze předních kol a kombinovat se dá s 6° manuální převodovkou nebo se 7° dvouspojkovou převodovkou DSG, což byl i případ testovaného kusu.
Na první pohled se od sebe jednotlivé verze Formentoru nijak zásadně neliší. Drobné změny jsou na náraznících a ve velikosti kol a brzd pod nimi. Ty nejzásadnější rozdíly jsou na výfucích. Formentory nemají viditelné výfuky a místo nich mají v zadním nárazníku jen naznačené plastové imitace, VZ už mají koncovky výfuku viditelné (slabší dvoulitr má po každé koncovce po stranách, 310koňový dvoulitr má čtyři) a VZ5 má čtyři koncovky výfuku v měděném odstínu s umístěním šikmo nad sebou.
V interiéru se od sebe jednotlivé verze neliší takřka vůbec. Kabina se bude měnit jen tím, co si připlatíte, takže třeba u modelů VZ, respektive VZ5 můžete mít standardně sportovní skořepinová přední sedadla CUPRA Sharp, případně pro VZ5 za příplatek 70 tisíc korun také „supersportovní skořepinová sedadla CUP Bucket“, jak je sama automobilka označuje.
Pro VZ, respektive VZ5 bude jiný i volant. Ten na sobě bude mít startovací tlačítko a ovladač pro změnu jízdních režimů. Základní Formentor má startovací tlačítko na středovém tunelu před řadicí pákou, respektive před joystickem převodovky DSG.
Infotainment je základ všeho
Posed v autě je skvělý, sedadlo řidiče i volant nabízejí velký prostor pro manipulaci. Pokud znáte modely Volkswagen nebo SEAT, respektive CUPRA, budete si v kabině ihned připadat jako doma. Většina ovládání auta se odehrává v infotainmentu (který se mimochodem za celý týden ani jednou nezasekl a fungoval překvapivě rychle), přičemž SEAT a CUPRA mají vlastní grafiku i prostředí a od ostatních značek koncernu Volkswagen se liší.
Co se ale neliší je to, že v palubní desce přímo před displejem je doteková lišta. Na té se po krajích ovládá teplota klimatizace, respektive topení a uprostřed hlasitost multimédií. Stejně jako u všech ostatních modelů koncernu Volkswagen není ani tady podsvětlená, takže v noci je takřka zbytečná. Budete ji muset ovládat po paměti, protože ani displej ji takřka nijak neosvítí.
Krkolomné je vypínání systému Start/Stop, protože v testovaném Formentoru k tomu není fyzické tlačítko. Musíte do Menu nastavení auta, pak se prokliknout na další obrazovku asistenčních systémů a teprve tam jej najdete. A to musíte absolvovat po každém startu. Anebo nemusíte, ale startování motoru při rozjezdu je totiž docela pomalé a vcelku hrubé.
Za volantem
Motor je po nastartování tichý a do interiéru se nepřenášejí ani žádné vibrace. Ostatně divili bychom se, kdyby tomu po zkušenostech z ostatních modelů koncernu Volkswagen – třeba i nedávno testovanému SEATu Ateca – bylo jinak… Díky kombinaci s převodovkou DSG je při klidné jízdě tichý, protože se drží v nízkých otáčkách, a výrazně se to nezmění ani po přidání plynu.
Výkon motoru je vlastně dostatečný, dynamika mu neschází, vždyť tento Formentor se z 0 na stovku se dostane do devíti sekund (8,9 s) a jede až 203 km/h. Všech 250 Nm je navíc k dispozici už od 1500 ot./minutu do 3500 ot./min a maximum výkonu leží mezi pěti a šesti tisíci otáček, kam se motor převodovka při výrazném přidání plynu nebojí motor nechat vytočit.
Spotřeba motoru bude záviset na jízdním stylu, přičemž nejčastěji se v rámci testovacího týdne pohybovala kolem osmilitrové hranice. Pokud jsme vyrazili na delší cestu po okresních silnicích, spadla až k 7 l/100 km, naopak při svižnějším tempu vystoupala k devíti. Palivová nádrž má objem 50 litrů.
„Lehkonohý“
Jakkoliv je to nejslabší verze z nabídky, překvapí agilitou v zatáčkách. Na pokyny volantu reaguje lehký předek ochotně a auto zatáčí až s překvapivou lehkostí. Vyrazit tak na klikaté okresky bylo zábavnější, než se původně zdálo. Formentor se totiž jednotlivými oblouky proplétá s příjemnou jistotou a nenuceností, jen tak mimochodem. Nesmíte ale zatlačit na pilu moc, pak se totiž připomene fakt, že je to jen předokolka, kterou ze zatáčky ven netahá samosvor ani jeho elektronická verze VAQ, kterou modely koncernu Volkswagen používají.
Testovaný kus nebyl vybaven příplatkovým podvozkem DCC, ale to nakonec vůbec nevadilo. Naladění podvozku bylo perfektním kompromisem mezi jistotou v zatáčkách a komfortem ve městě. I přesto, že Formentor stál na 19″ discích kol, tlumil nerovnosti velmi dobře a od kol se neozývaly žádné pazvuky.
Pohodu na palubě kazilo jen dunění od pneumatik ve vyšších rychlostech na nekvalitní silnici. Nejvíce patrné to bylo v dálničních rychlostech, kdy auto nejelo po hladkém asfaltu. I tak si ale posádka mohla povídat tichým hlasem a rádio nemuselo být nijak nepříjemně nahlas.
Závěr a cena
CUPRA Formentor je autem, které od jeho uvedení na trh potkáváme hodně často. Může za to zejména jeho vzhled, který se opravdu povedl. Auto vypadá svalnatě i se základní motorizací, přesto nevypadá jako karikatura.
Test základní benzinové motorizace prozradil, že jde o auto, které „dělá všechno správně“ a nic na něm není vyloženě opravdu špatně. Kvůli tomu sice jízda nepřináší žádné velké emoce, ale u auta na každodenní ježdění typický zákazník ocení spíše to, že je tiché, pohodlné a relativně úsporné. A to Cupra Formentor 1.5 TSI DSG splňuje do posledního puntíku.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji pořídíte právě verzi s motorem 1.5 TSI. S manuální převodovkou začíná na 839 900 Kč s DPH, s DSG zaplatíte o 50 tisíc korun víc. Pod kapotou můžete ale mít třeba i dvoulitrovou naftu, v takovém případě si připravte 924 900 korun s daní.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,CUPRA
Typ:,Formentor 1.5 TSI DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1498 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5-5.6
Emise CO2:,126-128 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4450 mm
Šířka:,1839 mm
Výška:,1511 mm
Rozvor:,2680 mm
Pohotovostní hmotnost:,1458 kg
Objem zavazadlového prostoru:,450 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Ještě pár slov k zimní jízdě.
Byl jsem sám zvědav jak se bude auto chovat na sněhu či ledovce. Opět jsem byl milé překvapen stabilitou a jistotou jak v zatáčkách, brzdění nebo rychlou jízdou po dálnici.
Svůj podíl na tom mají i prémiové nové Celoroční pneu, které popřely hanobeni tohoto druhu pneu.(záměrně neuvádí značku).
Díky moc, Jaroslave, za doplnění!
Vlastním toto auto a jsem jim již půl roku stále nadšen.
Infotaim je sice složitější než jsem čekal ale dá se zvládat a dosáhnout svého.
Nechci se opakovat, řečeno už bylo snad téměř vše. Tak hravé auto jsem ještě neměl.
D O P O R U Č U J I každému alespoň zkušební jízdu.