test-2019-bmw-x3-m40d-xdrive- (4)

Růst nezastavíš. Když před 16 lety zaseli v Mnichově semínko hranaté krabičky s malými ledvinkami a prapodivně zlomenými hlavními světlomety a pak ho odeslali na výrobu do amerického Spartanburgu, jistě netušili, co se s ním v příštích generacích stane. BMW X3 od té doby pořádně zmohutnělo a terénních ambicí se mu stále nedostalo. Vůbec mu to nemáme za zlé, je z něj parádní crossover.

IKEA? Bez problému

To auto je obří! X3 stojí na modulární platformě CLAR, takže má vpředu podélně uložený motor, podobně jako větší sourozenci řady X až po nejnovější gigantickou iks sedmičku. Mezigeneračně X3 povyrostla o více než pět centimetrů, shodně se zvětšil i rozvor. Na první pohled poznáte, že se karoserie pomalinku blíží ještě větším gigantům s modro-bílým praporem ve znaku. Zepředu mimochodem bratry a sestry z Mnichova jen těžko rozeznáte… Přesto platí, že novodobé pojetí „bavoráků“ má uhrančivě šarmantního ducha.

Taky přibylo místo uvnitř a v zavazadlovém prostoru, který se zvětšil na 550, respektive 1600 litrů se sklopenými zadními sedačkami. Test s pracovním názvem „do obchoďáku IKEA na 20 minut“ se následně roztáhl na „tříhodinové nábytkářské martýrium“. Auto ale obstálo, v pěkně hranatém kufru s rovnou podlahou odvezlo, co mělo.

test-2019-bmw-x3-m40d-xdrive- (20)

Gesta radši vypněte

Uvnitř je to pohádka o pohodlí a radosti. Vnímaná kvalita materiálů je na prvotřídní úrovni. Do sedaček zapadnete jako do dědových ušáků, nikde nic nevrže, nelomozí.

Úlitba digitálním přístrojovým deskám má v soudobých BMW roztomilý rozměr. Zatímco u jiných aut můžete přístrojovku kompletně proměnit a dát si třeba místo ukazatelů mapu, v BMW jsou na digitálním displeji nalepené chromové polokruhy, takže jakkoli budete hýbat s grafikou, budíky vždy zůstanou tam, kde mají. Je to pochopitelně kompromis pro konzervativně laděné řidiče. To už ale nejnovější modely nemají.

Moderní výdobytky nabízí i ovládání multimediální obrazovky na středu palubky, která je k řidiči v úhlu natočená. Můžete ji ovládat i gesty, což nová BMW naučila před čtyřmi lety „sedmička“. Kruhovým pohybem zvyšujete nebo snižujete hlasitost hudby, máchnutím dvěma prsty změníte skladbu v playlistu. A pokud budete kinetičtí moc, bude to velký koncert. Naštěstí jde funkce vypnout.

test-2019-bmw-x3-m40d-xdrive- (24)

Zlaté šestiválce

326 koní, černých jako nafta samotná. BMW X3 M40d je bleskurychle na stovce, zvládne ji pod pět vteřin. Má hutný zátah, bohatý zvukový doprovod a úžasnou akceleraci. Točivý moment? Posaďte se, 680 Nm! Naftový šestihrnek se sekvenčním přeplňováním má objem tři litry a dvě turba, na klaviatuře byste jeho zvukový projev hledali hluboko v basových tónech. Podobně skvěle se motor choval i v nedávném testu BMW X4 M40d.

Třebaže auto stojí na 21palcových kolech, adaptivní M podvozek si dokáže dynamicky hrát s konturami krajiny a nedrncat ani neplavat. Při 4400 otáčkách si užijete závodní smršť se vším všudy se směšnou spotřebou do osmi litrů. Osmikvaltová převodovka od ZF si ví s přívalem síly rady, neškube, necuká.

Pružné zrychlení ve vysokých rychlostech je excelentní, tohle je snad první závodně pojaté SUV běžně dostupných značek, které dokáže oslovit svým nebývalým zápalem pro strhující jízdu. Zlaté šestiválce. A třebaže M40d je fakt parádní, nemělo by vám uniknout, že BMW nabízí ještě variantu M40i

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X3 M40d
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2993 ccm
Plnění motoru: turbodmychladlem
Palivo: nafta
Pohon: všech kol
Výkon: 240 kW/326 koní při 4400 ot./min
Točivý moment: 680 Nm při 1750–2750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.1 / 6.1 / 6.5
Emise CO2: 172 g/km
Objem nádrže: 68 litrů
Délka: 4716 mm
Šířka: 1897 mm
Výška: 1676 mm
Rozvor: 2864 mm
Provozní hmotnost: 1970 kg
Objem zavazadlového prostoru: 550 / 1600 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu