Je to už 20 let, kdy se poprvé objevilo BMW X5. Šlo vlastně o auto, které definovalo dnešní SUV. I když mělo pohon všech kol a vypadalo jako „off-road“, zaměřilo se hlavně na jízdu po silnici, která mu šla skvěle. Čtvrtá generace, která je v prodeji jen několik týdnů, se nebojí vyjet mimo silnici. A my jsme ji vyzkoušeli v redakčním testu.
Úplně nová
Nové BMW X5 je zásadně nové, hlavně z pohledu vzhledu. A to jak vnějšího, tak hlavně toho vnitřního. Pokud zvenku srovnáte předchozí generaci s tou novou, mnoho podobností nenajdete. Nejvíce podobné jsou si sice přední části, ale zatímco předchozí X5 měla nízké, ale dlouhé přední světlomety, které byly protaženy až k masce chladiče, jíž tvoří typické ledvinky, ta nová má světlomety menší, naopak masku mnohem větší. I tak je ale mezi světlomety a maskou kus nárazníku.
Výraznější změny jsou na zádi. Tady sice zůstalo dvojité otevírání víka zavazadelníku, které často není úplně praktické (o tom později), ale zbytek je nový. Předchozí generace odkazovala tvarem světlometů na starší modely BMW, ale ta nová jde úplně novou cestou – ostatně jako celé auto.
Pokud jezdíte v BMW, kdykoliv jste přesedli do nějakého jiného, neměli jste sebemenší problém se v jeho interiéru zorientovat. To u nové X5 neplatí, protože dlouho používanou architekturu palubní desky, respektive ovladačů na středové konzole designéři zcela přepracovali. Tam, kde jste byli zvyklí ovládat klimatizaci, nic není. Zůstaly jen ovladače multimédií, ale ovládání klimatizace se přesunulo mezi středové výdechy pod displej multimédií. Je šikovně skryto a na první pohled nijak neruší. Po chvilce jsem si na jeho umístění zvykl a to „staré“ mi vlastně nechybělo.
Zcela nový je i displej v kapličce před řidičem. Ten je nyní výhradně digitální s možností změny zobrazení. V designovém oddělení chtěli, aby byl pěkně symetrický, po jeho okrajích jsou graficky znázorněny rychloměr a otáčkoměr, jehož otáčky stoupají opačně, tedy podobně jako třeba v Peugeotu 308. Tento displej má velmi jemnou grafiku, stejně jako ten středový a i animace změny zobrazení a dalšího jsou příkladně rychlé.
Mnichované mysleli také na zákazníky, kteří mají rádi designové detaily. I proto nabízí příplatkové skleněné prvky „CraftedClarity“. Jde o ručně opracované, jemně zatmavené křišťálové sklo, z něhož lze mít volič převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, ovladač iDrive, ale také tlačítko systému Start/Stop.
Mimo silnici!
Je to vůbec poprvé, kdy mnichovská značka přidává do nabídky off-roadový paket. Pojmenovala ho jednoduše jako xOffroad paket. Dáte za něj 79 950 Kč s DPH a dostanete za to čtyři jízdní režimy mimo silnici (xSand, xRocks, xGravel a xSnow), v rámci kterých se upraví i naladění plynového pedálu a řazení převodovky. Vylepšeno bude ale také auto, protože dostane zvýšenou ochranu podvozku v přední části a mechanickou uzávěrku diferenciálu.
Pokud to zkombinujete se vzduchovým podvozkem, který je také novinkou v nabídce, pak tím schopnosti auta mimo silnici ještě zlepšíte. Vzduchový podvozek totiž umí nejen konejšit posádku při běžné jízdě, ale dokáže také zvýšit světlou výšku. Tento podvozek ale není k dispozici pro verzi X5 M50d xDrive.
A obojím bylo testované auto vybaveno, takže jsme se rozhodli to mimo silnici vyzkoušet a vzali jsme ho tam, kde obvykle off-roady testujeme. Na limity velkého SUV jsme ale narazili poměrně brzy. Jsou to malé nájezdové úhly, zejména ten zadní. Další věcí je křížitelnost náprav, protože díky konstrukci podvozku se jednotlivá kola zvedají poměrně brzy. S pohybem vpřed (ale ani vzad) ale problém není, s tím perfektně pomáhá elektronika, o čemž se můžete přesvědčit v přiloženém videu.
Bylo naprosto jasné, že BMW X5 nebude off-roadem, ale v našem testu mimo silnici dokázalo, že s lehčím terénem nemá sebemenší problém. Navíc je otázkou, kolik zákazníků by se s tak luxusním autem pouštělo do náročnějšího terénu…
Jako v bavlnce
Tato X5 byla vůbec tou nejpohodlnější, kterou jsme kdy jeli a to zejména díky vzduchovému podvozku. Její jízdní komfort má poměrně blízko k vlajkové lodi značky BMW řady 7 a i proto jsme hodně zvědaví na to, jak bude jezdit ještě větší a hlavně luxusnější BMW X7.
Testované auto obouvalo 20″ disky, přesto se přes nerovnosti přenášelo naprosto hladce a ani na více rozbitých silnicích se to nijak nezměnilo. Do interiéru se nedostal ani žádný zvuk nebo ráz. I díky vyšší stavbě karoserie se samozřejmě auto v zatáčkách naklání, ale jistotu a agilnost dodává (příplatkové) natáčení zadních kol s aktivním řízením. To oceníte i ve městě nebo v případech, kdy se budete muset otáčet nebo manévrovat na malém prostoru.
Příjemný pocit zažívá posádka v interiéru. Kromě klidu a pohodlí je obklopena skvěle vypadajícími a kvalitními materiály. Místa je opravdu dostatek na všech sedadlech i pro nadprůměrně vzrostlé pasažéry. Ti menší ale možná budou sténat v případech, kdy budou muset vyndavat něco ze zavazadlového prostoru. Díky dvojitému otevírání, kdy se zvlášť otevírá víko a zvlášť výklopná spodní část (oboje je možné elektricky), bude složité dosáhnout až dozadu k zadním sedadlům. Kufr je totiž poměrně dlouhý a auto bývá špinavé. Když se pro náklad natáhnete, budete se muset o výklopný díl opřít a špína z auta se přenese na vás.
Motor: 30d stačí
Pro čtvrtou generaci BMW X5 máme v Evropě aktuálně v nabídce trojici motorizací. Základem nabídky je testovaný vznětový šestiválec, pokud si připlatíte, dostanete stejně objemný benzinový šestiválec 40i, a vrcholem nabídky je verze M50d. Je to sice také třílitrový vznětový šestiválec, ale přeplňovaný čtveřicí turbodmychadel. Pro všechny motorizace bez výjimky je standardem pohon všech kol xDrive a automatická osmistupňová převodovka.
My jsme si do testu vybrali základní motorizace 30d xDrive. Při běžné jízdě se otáčky motoru drží velmi nízko, ale pokud potřebujete přidat, opře se motor o svých 620 Nm a příjemně zatáhne. Pokud budete potřebovat zrychlit výrazněji a sešlápnete plyn více, převodovka bleskově podřadí – klidně i o tři stupně – a auto vyrazí vpřed. Není to tak působivé jako v X5 M50d, ale i v tomto případě je výkonu dostatek. Pro běžné ježdění je tato motorizace zcela dostatečná a pokud máte rádi spíše pohodovější jízdu, jděte do ní a připlaťte si za adaptivní vzduchové odpružení.
Potěší vás i při pohledu na palubní počítač a následně na čerpací stanici. I když jde o velké auto s hmotností atakující 2,2 tuny, dokáže jezdit se spotřebou začínající 7. A to mnohdy nedovedou ani mnohem menší čtyřválcová auta!
Je chytré a umí jezdit (skoro) samo
Mnichovský výrobce dal nové X5 spoustu komfortních prvků, jízdních asistentů (a to jak pasivních, tak aktivních), ale i další výbavu. Můžete si objednat adaptivní laserové světlomety, tzv. digitální klíč (auto pak budete moci odemykat a startovat se svým mobilním telefon se systémem Android pomocí NFC) a tak dále.
Zajímavé jsou také jízdní asistenty, například pro couvání. Ten je ve standardní výbavě pro všechny verze v rámci paketu Parking assistant. Couvací asistent si zapamatovává cestu, kudy auto jelo popředu a následně dokáže tyto informace využít pro couvání ve stejné dráze. Dokáže vycouvat až 50 metrů a zbývající vzdálenost ukazuje v obrazu couvací kamery na kontrolním displeji.
V ceníku ale narazíte i na položku Driving Assistant Professional za 70 tisíc korun s DPH. To je systém, který vám podle BMW pomůže s řízením například v kolonách, pomalu popojíždějícím provoze nebo při dlouhých cesty městem, po venkovských silnicích nebo dálnicích. Díky tomu, že kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a aktivní systém udržování v jízdním pruhu s aktivní ochranou před nárazem z boku, umí auto do jisté míry jet „samo“. Stále však vyžaduje aktivitu řidiče tak, aby držel ruce na volantu a provozu se věnoval. Rozhodně nejde o žádné autonomní řízení, ale o podporu (ačkoliv aktivní) řidiče.
Závěr a cena
Nové BMW X5 je komfortnější než kdy dříve a navíc parádně jezdí. V interiéru je při jízdě klid a panuje tu pohoda. Potěší, že může být vybaveno mnoha moderními prvky výbavy, ale i aktivních asistentů, které ale všechny v případě potřeby můžete zcela deaktivovat (včetně stabilizace).
Základní cena za testovanou verzi BMW X5 30d xDrive startuje na 1 817 400 Kč s DPH, za benzinové X5 40i xDrive zaplatíte minimálně 1 826 500 Kč a vrcholné X5 M50d xDrive vyjde na 2 440 100 Kč. Testované provedení se s opravdu bohatou příplatkovou výbavou vyšplhalo na 2,8 milionu korun.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Pohodlný a komfortní vzduchový podvozek,Dvojité otevírání kufru a dlouhý zavazadlový prostor
Jízdní vlastnosti,Menší nabídka motorizací
Možnosti a schopnosti aktivních jízdních asistentů,Příplatky rychle zvedají cenu
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X5 30d xDrive
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,195 kW/265 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,620 Nm při 2000 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.5 / 6.3 / 6.8
Emise CO2:,179 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,4922 mm
Šířka:,2004 mm
Výška:,1745 mm
Rozvor:,2975 mm
Pohotovostní hmotnost:,2185 kg
Objem zavazadlového prostoru:,650 / 1860 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]