test-2018-bmw-x4-30i-xdrive- (13)

Test BMW X4 30i xDrive (2018)

Autor: Pavel Srp - 14. 11. 2018


S úspěchem první generace BMW X6 se mnichovská značka rozhodla vyrobit i jeho menší verzi X4. Toto SAC, tedy Sports Activity Coupé, jak ho BMW označuje, přijelo před pár měsíci na trh ve své druhé generaci. A tu jsme v redakčním testu vyzkoušeli s benzinovým čtyřválcem 30i s pohonem všech kol.

Žádná revoluční změna vzhledu se nekoná

Druhá generace BMW X4 je jasně rozpoznatelným autem a navazuje na první generaci. Přední část karoserie se shoduje s X3, ovšem už na pohled je jasný velký rozdíl od B-sloupku. U X4 se pak začíná střecha svažovat a má tak navozovat tvary kupé.

Interiér žádné překvapení nepřinesl, ten už dobře známe z nové pětky a X3. Stále si drží tvary a rozmístění ovladačů, které modely bavorské značky dlouhá léta využívají. Na vrchu palubní desky se v testovaném autě hrdě tyčil velký dotekový displej multimédií, jehož některé funkce lze ovládat gesty. Tuto podobu interiéru už ale BMW u nové generace X5 opustilo, stejně jako u nové generace řady 3, takže nás do budoucna čekají v tomto směru změny.

test-2018-bmw-x4-30i-xdrive- (36)

Potěší jízda ve tmě, tedy pokud si připlatíte 13 tisíc za adaptivní LED světlomety. Ty sice neumějí odcloňovat protijedoucí auta jako větší modely, ale umějí se natáčet do zatáčky podle polohy volantu (zajímavé je, že to funguje i na místě když auto stojí). Samozřejmostí je pak také automatická aktivace/deaktivace dálkových světlometů.

Na palubě

Interiér je prostorný. Na předních sedadlech jsem se usadil pohodlně a pozici k řízení jsem si našel – i díky bohatým možnostem nastavení sedadla a volantu – během okamžiku. U BMW už tradičně oceňuji možnost prodloužení sedáku. O něco horší to je na zadních sedadlech. Tam sice cestující mají v zadní části stropu vybrání pro hlavu, ale i tak jejich prostor svažující se střecha omezí. Ani tak se však 180 cm vysoký pasažér střechy dotýkat nebude.

Mezigeneračně BMW X4 narostlo – do délky přidalo více než 8 cm, rozvor byl protažen o 5 cm a šířka je o 4 cm větší. To se pozitivně projevilo i v zavazadlovém prostoru, jehož objem mezigeneračně narostl o 25 litrů na konečných 525 litrů. Stále velmi zajímavě řešený je jeho kryt. Ten je dvoudílný, jedna jeho část po otevření zůstává na svém místě, ta druhá se zvedá s víkem kufru. Zůstala také dělená zadní sedadla v poměru 40:20:40, což oceníte zejména při výletech na hory, protože se tam dají bez problému provléknout lyže a stále vzadu svezete dva cestující.

test-2018-bmw-x4-30i-xdrive- (3)

30i: čtyřválec, který rád papá

Pod kapotou testovaného auta se nacházel výkonnější z nabízených benzinových čtyřválců. Označení 30i prozrazuje dvoulitrový objem válců s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. V BMW motor naladili na 185 kW/252 koní a točivý moment 350 Nm. Jak si ale bude tento čtyřválec rozumět s 1,8 tuny vážícím autem?

Po nastartování je motor tichý, je příjemně odhlučněný. Nijak výrazně se to nezmění ani při jízdě. Zvuk, který se pak do kabiny dostává, je sytý, ale stále poměrně tichý. Maximální točivý moment je dostupný už od 1450 ot./min a vydrží až do 4800 ot./min, což odpovídá i praktickému projevu při jízdě. Dvoulitr táhne příjemně už od nízkých otáček, jeho zátah ale nijak negraduje. U takového typu auta to ale vlastně ani nijak nevadí.

Nelíbila se mi ale prodleva po sešlápnutí plynového pedálu. Za tu nicméně nemůže to, že by se snad motor nebo turbo musely nadechovat, ale spíše elektronika. Ačkoliv to není tak výrazné jako například u Audi, i tak je potřeba pracovat s tím, že motor po sešlápnutí plynového pedálu nezareaguje bez prodlení. Mluvím o chování v komfortním režimu, na ten sportovní se to sice o trochu zlepší, ale prodleva je stále patrná.

test-2018-bmw-x4-30i-xdrive- (35)

BMW zjednodušuje zájemcům o koupi rozhodování, protože v případě X4 jsou všechny nabízené motorizace spojeny výhradně s automatickou převodovkou a s pohonem všech kol. Manuál a zadokolku byste v ceníku hledali marně. Ostatně manuální převodovka je špatná pro spotřebu paliva a emise při homologaci, takže se s ní do budoucna budeme muset postupně rozloučit u stále většího množství aut, nejen u BMW.

BMW X4 je auto dvou tváří. Umí jezdit na jedné straně docela komfortně, a to i na testovaných 20″ kolech, ale na druhé straně dokáže na zakroucených okreskách předvádět hodně zajímavé věci. Nemluvím o rozevláté jízdě v zatáčkách, na to nemá výkon, ale naopak o jistotě a perfektní stabilitě jízdní stopy při vysokých rychlostech.

Překvapen jsem byl také ze spotřeby paliva, nicméně ne až tak příjemně. Dostat se při běžné, klidné jízdě pod 10 litrů se mi prakticky nepovedlo. Jasně, 90 km/h na okresní silnici za kamionem jsem nejel, ale 7,3 l/100 km v kombinovaném režimu je utopie.

test-2018-bmw-x4-30i-xdrive- (43)

Při týdenním ježdění jsem kombinoval dálnice s rychlostí do 140 km/h, okresní silnice s rychlostním průměrem kolem 100-120 km/h, a město, v němž jsem sem tam poskakoval v zácpě. Výsledkem bylo, že při vracení auta na palubním počítači svítila 11litrová spotřeba paliva. A to je na čtyřválec opravdu hodně, vždyť za tyhle hodnoty se dá jezdit s X3 M40i, která má šestiválec, 360 koní a 500 Nm!

Závěr a cena

Nové BMW X4 přijíždí v nové generaci s lehce pozměněným designem a vylepšenou technikou. Pod kapotou může mít stále čtyřválcové i šestiválcové motory. V testovaném provedení potěšilo skvělými jízdními vlastnostmi při klidné, ale i při ostřejší jízdě, ale i vnitřním prostorem, který navzdory modernímu tvaru karoserie není vůbec špatný. Nepotěšilo naopak spotřebou paliva, která je na náš vkus vysoká.

Nejnižší cena v ceníku je 1 335 100 Kč, za níž můžete v základní výbavě pořídit X4 20i xDrive. Ke všem nabízeným verzím dostanete pohon všech kol xDrive, ale i automatickou převodovku. Testované provedení 30i xDrive se nabízí až ve vyšší výbavě Advantage a dáte za něj už minimálně 1 521 000 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Jízdní vlastnosti,Motor s lineárním zátahem bez vzrušení
Sladění motoru a převodovky v jeden harmonický celek,Spotřeba paliva
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X4 30i xDrive
Motor:,řadový šestiválec (R6)
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,185 kW/252 koní při 5200 – 6500 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1450 – 4800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.3 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.5 / 6.7 / 7.3
Emise CO2:,168 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4752 mm
Šířka:,1918 mm
Výška:,1612 mm
Rozvor:,2864 mm
Pohotovostní hmotnost:,1795 kg
Objem zavazadlového prostoru:,525 / 1430 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru