Sportovní modely BMW M mají dlouhou tradici. Mnichovská automobilka je nabízí desítky let a za tu dobu se výrazně proměnily. V redakčním testu jsme vyzkoušeli poslední generaci BMW M4 Coupé, navíc v „obyčejné“ verzi a s manuální převodovkou.
Bohatá nabídka
V současné generaci je nabídka verzí nového BMW M3/M4 nejbohatší v historii a vybrat si musí opravdu každý. Kromě několika možností karoserie – M3 se nabízí jako sedan a brzy přijde i kombi, M4 se nabízí jako kupé i kabriolet a nabízí i velký výběr pohonů.
Motor pod kapotou je sice jen jeden, a to třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Ten ale může být naladěn na 480 koní nebo ve verzi Competition dokonce na 510 koní. U slabší verze je na výběr mezi manuální a automatickou převodovkou, u té silnější je pouze automat, ale zase lze kombinovat buď s pohonem zadních kol anebo všech kol M xDrive s možností odpojení pohonu přední nápravy podobně u BMW M5 nebo BMW M8.
M4 s manuálem
Auto, které dorazilo do testu, na první pohled září svojí žlutou barvou a na silnici jej jen tak nepřehlédnete. Po otevření bezrámových dveří si pak hned všimnete toho, že na středovém tunelu je klasická řadicí páka manuální převodovky. Ta mimochodem vypadá už desítky let stejně a podobně i funguje. To ale není výtka, naopak. Proč měnit něco, co funguje? Hlavice perfektně padne do ruky. Řazení je poměrně tuhé, což dotváří celkovou atmosféru sportovního auta.
Žil jsem v přesvědčení, že poslední BMW M, které bych chtěl s manuální převodovkou, je menší a slabší M2 Competition. Říkal jsem, že od M3/M4 výš už je výkon auta tak vysoký, že bude manuální převodovka vlastně na škodu a člověk nebude stíhat v ostrém tempu řadit a k tomu dobře a bezpečně ovládat auto. Když tedy BMW zařadilo do testovací flotily M4 s manuální převodovkou, bylo potřeba to zjistit. Co myslíte, jak to dopadlo?
Nebudu chodit kolem horké kaše, M4 s manuálem je za mě vážně dobrá kombinace. Na rozdíl od verzí s automatickou převodovkou, která má 8 rychlostních stupňů, jich má manuál jen 6. A to znamená, že převody jsou delší. I díky tomu není potřeba při řízení řadit tak často, protože třeba trojka se dá použít od 30 do 170 km/h.
Třílitr pod kapotou má ve verzi s manuálem 550 Nm, modely M4 Competition mají dokonce 650 Nm. I z toho tak vyplývá, že s pružností problémy nebudou. Díky přeplňování dvěma turbodmychadly tu není ani žádná velká turbodíra, ale naopak má motor charakter. Výkon podává postupně, přičemž výrazněji začne zrychlovat kolem 3500 ot./min a to nejlepší přichází podobně jako u atmosférických motorů těsně před červeným polem otáčkoměru.
Důležité je také zmínit, že naladění motoru je jemnější než u předchozí generace BMW M4. Tam totiž přišel příval newtonmetrů rychle, občas znenadání a mohl nepříjemně překvapit. U současné generace probíhá vše plynuleji. Přesto motor na jakýkoliv pohyb plynového pedálu reaguje až překvapivě rychle.
Charakter auta lze jednoduše měnit tlačítky na volantu. Každé z nich je nastavitelné přes Menu. Upravit a uložit si můžete nastavení motoru, tlumičů, řízení, ale také zapnutou stabilizaci, její omezený mód M Dynamic Mode, případně vypnutou stabilizaci anebo i jeden z 10 stupňů omezené kontroly trakce. Přijedete tak před hezkou zatáčku v klidné tempu, ale chcete se pobavit, tak stisknete tlačítko (pokud není v paměti zapnutá stabilizace, pak jej pro potvrzení musíte stisknout dvakrát), ve kterém máte svůj oblíbený ostrý mód, a auto se ihned promění v šelmu. Pak opět stačí tlačítko stisknout a auto se vrátí do původního nastavení.
Ze čtveřice koncovek výfuku se za jízdy line hezčí zvuk, než který měla poslední auta předchozí generace po instalaci filtru pevných částic. Není nijak přehnaně hlučný, ale rozhodně slyšíte, že tohle není úplně obyčejný bavorák. Zvuk se mění v závislosti na nastavení motoru, přičemž v nejsportovnějším módu umí i prskat po ubrání anebo po přeřazení. Je ale škoda, že automobilka přidala v interiéru i falešný doprovod z reproduktorů…
Tuhé a přesné
Nová em čtyřka je auto, které rozhodně umí jezdit rychle. A chce jezdit rychle. A tak je i naladěná. Na rozbité silnici vás bude tvrdý podvozek s velkými 20“ koly natřásat, podobně to bude v centru Prahy s kočičími hlavami. Kola totiž za každých okolností kopírují povrch. Jakmile ale najdete hladký a kvalitní asfalt se zatáčkami, rázem je vše jinak. S BMW M4 si (právě i díky manuální převodovce) můžete začít dělat, co chcete. Ta přesnost, kterou v sobě má – od podvozku, přes řízení, až po plynový pedál nebo brzdy – je perfektní. Řízení je navíc ostré a překvapivě docela citlivé. Tam, kam chcete jet, tam auto prostě jede. Na milimetry. Jenže na druhé straně je to nebezpečné.
M4 je totiž tak přesné a stabilní auto, že zatáčky zvládá projet tak absurdními rychlostmi, že to je na běžných silnicích o život. A přitom se vám zdá, že tak rychle, jak ukazuje rychloměr, nejedete… Přilnavost obou náprav je perfektní, překvapí hlavně to jak drží předek. Nad motorem sice už v této generaci není ten nádherný karbonový oblouk, ale výztuhy, který celý skelet zpevňují, tu jsou stále.
Nemusíte ale jezdit čistou stopou, stabilizace se dá pořád úplně vypnout. Anebo si ji můžete, respektive kontrolu trakce, nastavit v 10 režimech, pokud si nejste tak úplně jistí, a začít soutěžit sami se sebou. V BMW M totiž do multimediálního systému nainstalovali tzv. Drift Analyser, který hodnotí vaše driftování – měří jeho délku, úhel a dostáváte za to hvězdičky (1-5, přičemž 5 je nejvíce).
Při čisté jízdě, ale i při driftování mohou vaše tělo držet příplatkové sportovní skořepinové sedačky. Je sice pravda, že se do nich kvůli tuhým a vysokým bočnicím nasedá hůře než do obyčejných emkových sedadel, ale když už v nich jste, překvapí vás, jak dokáží vaše tělo podržet, ale zároveň jsou pohodlné.
Testované auto mělo také příplatkové karbon-keramické brzdy. Ty lze poznat na první pohled podle zlatě lakovaných třmenů. Ty jsou fantastické. Nejen, že jsou ostré, ale jsou k neutahání. A to rozhodně oceníte, i kvůli tomu, že nová M4 mezigeneračně přibrala na hmotnosti, s řidičem se přehoupne přes 1,8 tuny (mimochodem s ideálním vyvážením, rozložení hmotnosti je 50:50 mezi obě nápravy). Za volantem jsem ovšem žádnou nadváhu necítil a při jízdě se s ní nepral.
Závěr a cena
Je skvělé, že i nejnovější BMW M4 si stále můžete koupit s manuální převodovkou. Výrobce jej sice nabízí „jen“ ve 480koňové slabší verzi, ale i tak jde o auto, u kterého si na nedostatek výkonu nelze stěžovat. Motor ho navíc servíruje docela jemně, ale přesto je potřeba s pravou nohou na plynovém pedálu zacházet opatrně. Tedy v případě, že vypnete stabilizaci. Se zapnutou stabilizací jde o docela běžné BMW řady 4, které má ale tužší podvozek a hutnější zvuk.
Má BMW M4 nějaké chyby? Jasně, pár by se jich mohlo najít, bude ale hodně záležet na tom, co od takového auta chcete. Pokud ho chcete využívat na denní ježdění, pak by mohl logicky vadit tužší podvozek. Objektivně by auto ale mohlo mít větší palivovou nádrž, protože pokud se za volantem rozvášníte, zmizí 59 litrů hodně rychle.
A cena? Testované BMW M4 Coupé je nejlevnější verzí z nabídky. Jeho základní cena je 2 273 700 Kč. Za výkonnější verzi Competition připlatíte 106 600 Kč, v základu vyjde na 2 380 300 Kč. Ani to ale s největší pravděpodobností nebude konečná cena, protože příplatková výbava je opravdu bohatá. Testovaný kus tak, jak jej vidíte na fotkách, stál včetně všech příplatků 3 029 628 Kč. Všechny ceny jsou uvedeny s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,M4 Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,zadních kol
Výkon:,353 kW/480 koní při 6250 ot./min
Točivý moment:,550 Nm při 2650 – 6130 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.2 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.1 – 9.9
Objem nádrže:,59 litrů
Emise CO2:,230 – 226 g/km
Délka:,4794 mm
Šířka:,1887 mm
Výška:,1393 mm
Rozvor:,2857 mm
Pohotovostní hmotnost:,1775 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]