test-2021-bmw_ix3_elektromobil- (1)

Test BMW iX3 (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 25. 7. 2021


Povinnost mít v nabídce nejeden elektromobil brali v BMW v posledních letech trochu na lehkou váhu. Vychvalovanou a už letitou městskou i3 doplnil teprve loni model, který ještě nebyl primárně vyvíjený jako bateriový, ale nastiňuje, kudy mnichovské „elektrokroky“ ve finále povedou. Není to přitom žádné klopýtání, spíš hodně suverénní rozběh.

Aerodynamické bonbonky

Tak schválně, poznali byste, že iX3 je elektromobil? Pramálo úprav na karoserii tolik okoukané z konvenční spalovací varianty BMW X3 dává tušit, že léty konzervativní BMW chce zapadnout. Design, který „křičí“ pěstuje jen u (tolik sympatických!) elektrifikovaných aut jak i8 nebo i3. SUV iX3, nebo jak by nás opravil mnichovský expert na elektrifikované bavoráky střední třídy Arno Keller SAV iX3 (Sports Activity Vehicle) zůstává středně velkým rodinným autem. Bez výstřelků.

Ale přeci tu nějaké návrhářské bonbonky odhalíte. Zvlášť nápadné jsou hvězdicovitě tvarované „dvacítky“. V Mnichově přistoupili ke snižování emisí (a tedy i spotřeby, tolik diskutovaného tématu u elektrických aut) s vervou. BMW iX3 má aerodynamické kryty kol, aby vzduch obtékal a nezpomaloval. Podobný fígl teď používá třeba Škoda u modernizovaného Kodiaqa. Podobně kryté jsou ledvinky vepředu. Kolem dokola auta pak najdete řadu modrých prvků a emblémů decentně upozorňujících na to, že pod kapotou iX3 není třeba hledat řadový šestiválec.

test-2021-bmw_ix3_elektromobil- (10)

Namísto toho tam najdete kromě nutných komponentů poměrně solidní propast, kterou bohužel nejde využít třeba k uskladnění nabíjecí kabeláže jako to má například Hyundai Ioniq 5. Tu schováte pod podlahu kufru vzadu, taky šikovně, ale vpředu teď zeje nevyužité místo. Zadní kufr pochvalu zaslouží – má sice o 40 litrů v úložnosti pod podlahou méně, ale zachovává si velmi „rodinných“ 510 litrů.

Počasí i záznam z kamer

Sláva nedigitalizovaným kokpitům – architektura palubky iX3 samozřejmě nemohla být vlivem stejného rodného listu se spalovací X3 významně odlišná, ale ve finále to přičtete auto jedině k dobru. Není to gigantický dotykový panel, který by zacláněl, navíc není opatlaný, protože infotainment lze ovládat otočným ovladačem (dotykem to ale lze také). Co tu naopak je? Hardwarová tlačítka a ovladače na klimatizaci anebo hlasitost.

Přese všechnu svou automobilovou „tradičnosti“ je iX3 plná moderních technologií a asistentů. Ovládání gesty je jen vrchol IT ledovce. Auto má povedený head-up displej, ukáže vám předpověď počasí, umožní vám ukládat kamerové záznamy, jde spárovat s aplikací v telefonu (takže už třeba není potřeba k jeho otevírání klasický klíč). Mapka vám samozřejmě dokáže vyselektovat dobíjecí stanice na trase, bohužel ale ukazuje jen ty velké.

test-2021-bmw_ix3_elektromobil- (14)

Elektrická iX3 pak nabízí už kultovně precizní „německé“ zpracování interiéru, v němž sotva kdy něco bouchne nebo lupne. Věnec volantu je hodně silný, digitální přístrojový štít poměrně jednoduchý, ale přehledný, možnost větší personalizace omezené. Nijak výrazně nemění podobu ani při přepnutí dostupných jízdních režimů.

Radostí přibývá

BMW iX3 má 210 kW a kopat bude i při prudší akceleraci v dálničních rychlostech, jeho dynamika je na parametry auta a půltunovou baterku na podlaze excelentní. I v elektromobilu zůstal nádech bavorské radosti z jízdy – je umocněná okamžitým maximálním točivým momentem a trochu uzemněná váhou dvou a čtvrt tuny. Vlivem nízkého těžiště iX3 splývá s asfaltem a jízdně je auto naladěno do vysokého komfortu.

Čtyřkolku bohužel nepořídíte, iX3 jede jen na zadní. To je rozdíl třeba oproti EQC od Mercedes-Benzu, která má 4×4 od základu, je navíc silnější. Disponuje i stejně velkou baterií, cenově jste ale na dvou milionech korun. To je i cenovka testované verze iX3 s head-up displejem, většími koly, adaptivními LED světly, sportovními sedačkami a tak podobně. Základ leží o čtvrt milionu níže.

test-2021-bmw_ix3_elektromobil- (6)

Na své parametry vůz určitě překvapí spotřebou, samozřejmě ovlivnitelnou i nastavitelnou mírou rekuperace (adaptivní režim je skvělý, nebudete chtít používat nic jiného). Při jízdně vlažném korzování po městě „na jeden pedál“ slupne porci kolem 17 kWh na 100 kilometrů, na dálnici jde samozřejmě přes 20. Auto jsme testovali v poměrně ideálních teplotních i povětrnostních podmínkách, namísto klimatizace spíš s otevřenými okénky. I tak je to báječný výsledek.

Normovaný dojezd atakující 460 kilometrů na jedno nabití 80kWh baterky je přesto přehnaně optimistický. Při převzetí vozu přístrojový štít ukazoval 320 kilometrů, číslo pak při popojíždění Prahou vystoupalo k asi 360 kilometrům – a výš se v reálných podmínkách dostane stěží. Naopak klesne na okresních silnicích a prudce spadne na dálnici, taková je elektromobilová skutečnost.

Výhodou BMW iX3 je rychlé dobíjení. Automobilka slibuje výkon až 150 kW, což znamená, že čtyři pětiny baterky dobijete za nějakou půl hodinku. K tomu je ale opět nutné dodat i B, tedy že na rozdíl od plnění nádrže tekutinou může být napájení článků závislé na předchozí jízdě, okolních podmínkách i vytíženosti sítě. A ne na každém rohu (zatím) stojí tak výkonná dobíječka. Proměnných týkajících se elektromobility je holt pořád hodně. Ale i na příkladu iX3 se ukazuje, že radostí přibývá.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,iX3
Motor:,synchronní s magnetem
Palivo:,elektřina
Pohon:,zadních kol
Výkon:,210 kW/286 koní
Točivý moment:,400 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba paliva (Wh/km):,18.6
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,80 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP):,459 km
Délka:,4743 mm
Šířka:,1891 mm
Výška:,1668 mm
Rozvor:,2864 mm
Provozní hmotnost:,2260 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 510 / 1560 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

1 názor na “Test BMW iX3 (2021)”

  1. V autě by člověk marně hledal vidlicový šestiválec i kdyby tam nebyl elektromotor. Každý ví že BMW proslulo svými řadovými šestiválci. Ne V6, ale R6. Jinak auto za +/- dva miliony s dojezdem 360 km je úlet. To je hnus velebnosti.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru