Pětiválcové motory prakticky vymřely. Z několika málo automobilek, které je dříve vyráběly, už dnes zůstala vlastně jen Audi. A my jsme právě jeden pětiválec otestovali. Byl pod kapotou velmi rychlého Audi TT RS.
Ten zvuk…
Pět válců je koncepce, kterou nikdy moc značek nepoužívalo, vlastně bychom je asi dokázali spočítat na prstech obou rukou. Ještě po přelomu tisíciletí je do aut montoval hlavně koncern Volkswagen a automobilky Fiat, Volvo a Audi. Do dnešních dnů zůstalo nakonec vlastně jen Audi, které tyto motory stále montuje do kompaktních modelů RS.
Pětiválce připomínají zvukem desetiválce, je to díky pořadí zapalování jednotlivých válců. I teď s přiblblým úsměvem vzpomínáme na testovací Audi RS 3 Sportback, kterým jsme jezdili před pár lety. Proč? Tehdy bylo totiž auto vybaveno příplatkovým výfukem se zvukovou klapkou a naopak nebylo vybaveno filtrem pevných částic, které je ve výfukovém potrubí a zvuk tlumí. To, jak tohle znělo, bylo dechberoucí. RS 3 Sportback bylo hlučné, ale nikoliv otravně. Jeho zvuk byl opravdu báječný.
I tentokrát mělo testované Audi TT RS zvukovou klapku ve výfuku, ale kromě toho mělo i zmíněný filtr pevných částic. Zvuk už tedy nebyl tak výrazný a byl tišší. A je to škoda, přesto jsme si nezaměnitelný projev pětiválce i tak užívali…
Co jsme si však užívali ještě víc, to byl zátah motoru. Vždyť 2,5litrový, turbodmychadlem přeplňovaný motor poskytuje 294 kW/400 koní a maximální točivý moment 480 Nm. To stačí k tomu, aby auto vystřelilo z 0 na 100 km/h za působivých 3,7 sekundy! A to je čas, který ještě nedávno dokázaly jen opravdové supersporty. Maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h, na přání může být omezovač posunutý až na 280 km/h.
Jako přilepené
Auto nabízí možnost volby jízdních režimů. Vidíte ten černý ovladač přibližně uprostřed volantu? Tím si můžete jeden z nich vybrat. To druhé, tedy červené tlačítko startuje a naopak deaktivuje motor. Začínám komfortním režimem, přeci jen vyjíždím z garáží ve městě. V tom je auto sice stále tužší, ale motor je tichý (i když si můžete samostatným tlačítkem otevřít klapky ve výfuku), řízení jde vcelku zlehka, přesto jsou reakce na plyn poměrně rychlé. Z auta je i teď cítit, že chce, abyste ho vzali pořádně pod krkem. A to mám taky během několika kilometrů v plánu. Co nejrychleji se chci dostat za město.
Moje oblíbené středočeské okresky… Přepínám do dynamického módu a začínám na auto tlačit. Jakkoliv je rychlost Audi TT RS v přímce opravdu výjimečná, ještě více překvapí rychlostí v zatáčkách. Je neskutečně stabilní, jisté a jeho chování je přísně neutrální.
Podvozek je adaptivní, jeho naladění je ve všech režimech spíše tužší, ale ani tak se kola od silnice takřka neodlepí. Auto prakticky nikdy neodskočí a jeho přilnavost i jistota přenosu výkonu na silnici jsou parádní. Až je to nebezpečné, protože rychlosti, kterými umí zatáčky projíždět, by mu mohl závidět i francouzský supervlak TGV.
Řízení má velmi rychlý převod. Na to je potřeba si navyknout, speciálně pokud přesedáte z nějakého obyčejného osobního auta nebo dokonce off-roadu. Audi TT RS je chirurgicky přesné. Kam ho stočíte, tam pojede. A ty brzdy. Ostré, kousavé, nevadnoucí. S autem vážícím jen něco přes 1,5 tuny nemají prakticky žádnou práci.
Trakce má na rozdávání, přilnavosti jakbysmet. A to může být pro některé škoda, protože bokem ze zatáčky vlastně nikdy vyjíždět nebude. Na druhé straně nebude ze zatáčky vyjíždět ani nedotáčivě po předku – tedy samozřejmě v případě, že do ní na vjezdu nevletíte příliš rychle.
Rychlost si tady nemusíte tolik vydřít jako v některých jiných autech, což znamená, že pokud na auto fakt netlačíte, může díky své jistotě působit možná až trochu nudně. Efektivita je to slovo, které Audi TT RS charakterizuje. Na efektní průjezdy zatáček s kouřem od kol jsou tu jiná auta.
Skvělý interiér
Povedený je i design auta. A to nejen ten vnější, ale zejména ten vnitřní. Zvenku je auto přikrčené, nízké a kompaktní. Ostré rysy světlometů i karoserie doplňuje nový přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu a na zádi je pevné přítlačné křídlo. I velká kola s velkými červenými brzdovými třmeny předznamenávají, že tohle není obyčejné TT.
A pokračuje to po otevření dveří. Ty jsou poměrně dlouhé, díky čemuž se do interiéru příjemně nastupuje. Pokud byste si ale chtěli sednout na zadní sedadla, rychle na to zapomeňte. Tady je ještě méně místa než v Subaru BRZ. Nevejde se sem ani dítě.
Přední sedadla jsou skvělá. Mají výrazné boční vedení, zejména v oblasti ramen. Naopak u sedáku bych si ho pro svoji postavu dokázal představit ještě více, a kůži bych vyměnil za Alcantaru. Při jízdě mě to ale nijak nelimitovalo, v sedačce jsem nijak „nelítal“. Sezení není problémové ani pro delší dálniční přesuny, dokonce se dá říct, že sedadla jsou pohodlná. I když Alcantara v testovaném autě nebyla na sedadlech, přesto v autě byla. Čalouněn s ní byl volant i hlavice řadící páky.
Vážně se mi líbí ten minimalismus, který Audi pro TT v interiéru vymyslelo. Je to jedna z nejhezčích palubních desek, která dnes v autě je. A důvod? Pro mě naprosto prozaický – málo displejů. Vždyť tady je vlastně jen jeden TFT displej. A funguje to! I když si na to musíte chvíli trochu zvykat.
Audi totiž nemá na středovém panelu nic, kromě pár mechanických ovladačů. Pokud byste tady hledali displej multimédií, nenašli byste. Multimédia i navigace se zobrazují jen na displeji v kapličce přístrojů. Ten se ovládá buď na volantu nebo klasickým otočným ovladačem na středovém tunelu. Parádním detailem jsou i výdechy ventilace, v nichž jsou schované malé displeje. Tam se ukazuje teplota, intenzita foukání větráků a podobně. Klimatizace se jimi také ovládá. Ty boční pak slouží i jako ovládání vyhřívání sedadel.
Závěr a cena
Audi TT RS má pětiválec, který sice díky přísným emisním limitům přišel o trochu zvuku, ale stále zní skvěle. A ještě lépe jede. Má chuť po otáčkách, jeho výkon napříč otáčkoměrem graduje a táhne jako zběsilý. S trakcí nemá auto problém, na silnici přenese vždy všechny koně i newtonmetry. Tohle se v Ingolstadtu povedlo.
Rychlost v přímce ale není to jediné, čim překvapí. To opravdové překvapení přijde teprve až když se silnice začne klikatit. Samozřejmě, že čekáte, že TT RS bude rychlé, ale nečekáte, že až tolik. Navíc je přesné. A jisté. A stabilní. I když chvílemi trochu sterilní…
O tomhle autě byste rozhodně měli uvažovat v případě, pokud je pro vás to hlavní absolutní rychlost. Tam tohle kupé jen tak nějakého soupeře nenajde. A to ani v případě mnohem silnějších auta. Pokud však máte raději spíše zábavu za volantem, pak udělá lepší službu možná nějaká klidně i slabší zadokolka. Volba je jen na vás.
Připravte se ale na to, že tohle auto není úplně levné. Ten parádně fungující celek si v Audi nechají zaplatit. Základní cena TT RS Coupé je totiž 1 932 900 Kč. A vybrat si můžete i verzi bez TT RS Roadster bez střechy. Za tu dáte už 2 009 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,TT RS
Motor:,řadový pětiválec
Objem válců:,2480 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech kol
Výkon:,294 kW/400 koní při 5850-7000 ot./min
Točivý moment:,480 Nm při 1950-5850 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.2
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4201 mm
Šířka:,1832 mm
Výška:,1344 mm
Rozvor:,2505 mm
Provozní hmotnost:,1525 kg
Objem zavazadlového prostoru:,305 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]