Audi SQ8 TDI quattro

Test Audi SQ8 TDI quattro (2019)

Autor: Ondřej Lilling - 5. 1. 2020


Dvě tuny a přes tři metráky k tomu. Žádná muší váha, o tom není sporu. Když tak Audi SQ8 rozšířilo řadu sportovních modelů značky, mohlo to vypadat jako projev čirého šílenství. Zbláznili se v Ingolstadtu, nebo snad našli zázračný způsob, jak bojovat s fyzikálními zákony? Nejen na papíře je SQ8 pořádný cvalík. Vlastně bych řekl, že až setkání tváří v tvář prozradí, jak ohromné auto to ve skutečnosti je.

Na délku má lehce přes pět metrů, na šířku necelé dva a rozvor dělá bezmála tři metry. Pro ještě lepší představu, kola mají průměr 22 palců a na autě nepůsobí kdovíjak ohromně. Naživo je to tedy ohromný kus auta, který se splývavou zádí vypadá stejně lehkonoze jako vzpěrač na sprinterském závodě. Oranžový lak tak už v zásadě jen završuje absurdnost ohromného SUV.

Osmiúhelníková maska chladiče vyplňuje téměř celou příď, prostor pro ještě agresivnější výraz si designéři nechali až pro vrcholnou verzi RS Q8. Od klasické verze se tak SQ8 už prakticky neliší. Jiné jsou výfukové koncovky, tvořené čtyřmi oválnými rourami, mezi nimi našel místo stříbrný difuzor. A jistě, nechybí ani další tradiční poznávací znamení sportovních Audi, stříbrná zrcátka.

V podstatě ani uvnitř nebudí SQ8 dojem, že jste usedli do něčeho speciálního. Karbonové dekory, pár odznáčků a sportovní grafika přístrojového panelu, a to je v zásadě vše. Bylo by to zklamání, kdyby už interiér klasické Audi Q8 nebyl výjimečně povedený. Fantastická sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou pojmou díky širokým možnostem nastavení pasažéra snad libovolné tělesné konstituce a zahrnou ho komfortem vyhřívání i ventilace. Pozice za volantem je výborná, stejně jako zpracování interiéru. I v zákoutích, která běžně nejsou na očích, nesnesou použité materiály ani slícování jakoukoli kritiku.

Minimalisticky navržený vnitřek s výraznými horizontálními liniemi omezuje tlačítka na nutné minimum, mezi nimiž naštěstí zůstal také mechanický ovladač hlasitosti. Všechno ostatní ovládáte prostřednictvím dvou dotykových displejů, přičemž ten spodní se stará zejména o nastavení tepelného komfortu. Díky rychlé odezvě a kvalitním displejům, které navíc poskytují haptickou odezvu, je ryze dotykové ovládání od Audi nejspíš tím nejzdařilejším v prémiovém segmentu. Přesto je mi osobně stále nejsympatičtější řešení u BMW, kde vedle dotykového displeje můžete použít i ovládací kolečko.

Vnější rozměry autu předurčily také velkorysý vnitřní prostor, který pocítí i pasažéři na zadních sedadlech. Střecha naštěstí prostor pro hlavu příliš neomezuje a také zavazadelník toho se svými 605 litry odveze dost. Nakládání usnadňuje vzduchový podvozek s možností regulace světlé výšky rovnou z kufru, samotný převoz pak kolejnicový systém a řada úchytů.

Výjimečný motor

Konečně se dostáváme k tomu, co činí Audi SQ8 opravdu speciální, a to nejen v rámci třídy. Výjimečnost pohonné jednotky definuje už jen samotný fakt, že se jedná o vznětový osmiválec, pochopitelně přeplňovaný dvěma turbodmychadly.

Vedle klasické 12V sítě dostalo auto ještě 48V síť, která kromě řady jiných prvků spolupracuje s elektrickým kompresorem. Ten pomáhá roztáčet turbodmychadla ve chvíli, kdy je výfukové plyny přirozeným způsobem nejsou schopné dostatečně roztočit. Elektrický kompresor se dokáže sepnout během 250 milisekund a roztočí se až na 70 tisíc otáček, takže má SQ8 plných 900 Nm už v 1250 otáčkách.

V reálném světě to funguje stejně dobře jako na papíře. Mamutí zátah přichází jen lehce nad tisíci otáčkami a SQ8 nabírá rychlost jako kdyby rozhodně nevážila přes dvě tuny. Stokilometrovou rychlost pokoří už za 4,8 sekundy a za osmiválcového bručení velmi ochotně zrychluje i ve vyšších rychlostech.

Navzdory elektrickému kompresoru se ale motor nedokázal zcela zbavit prodlevy. Spíš ho však brzdí převodovka, která se zpočátku spoléhá na točivý moment motoru a s podřazením si dává na čas. Jakmile se pak motor dostane do tahu, nebere zrychlování konce, převodovka bleskově odřazuje a tachometr se žene do hodnot, které se ve slušné společnosti neříkají nahlas.

Agilní zázrak

Zdálo by se, že to nejlepší ze sebe SQ8 vydá na dlouhých, rovných úsecích. Stejně fantasticky však funguje i na zakroucených silničkách, které byste hádali jako ideální teritorium pro auta o tunu lehčí. Podvozkoví mágové od Audi jako by skutečně našli způsob, jak obejít fyzikální zákony. Rychlost a zároveň samozřejmost, s jakou se auto dokáže proplétat zatáčkami, je vskutku oslnivá.

Tajemství hledejte v neuvěřitelně komplikovaném podvozku, který sestává ze vzduchového odpružení, aktivních stabilizátorů, sportovního zadního diferenciálu a systému natáčení zadních kol. Tohle všechno v kombinaci s 22palcovými koly znamená, že SQ8 snad nezná nedotáčivost a dovede být stejně agilní jako mnohem lehčí a sportovněji vyhlížející stroje.

Na druhé straně zvládá výborně běžné cestovní tempo, které doplňuje velmi komfortním projevem podvozku obřím diskům navzdory. Zdolávat stovky kilometrů na jeden zátah je vlastnost, kterou má SQ8 v popisu práce. S akustickými okny je interiér dokonale izolovanou vzduchovou kapslí, která vás v ohromném pohodlí odveze prakticky kamkoli.

A chvalozpěv pokračuje statí o spotřebě. Když se budete snažit splynout s okolním provozem, je vznětový osmiválec až nebývale úsporný. Několik stovek kilometrů se mi podařilo v pátečním provozu zdolat pod devět litrů. Když si budete čas od času dopřávat mamutího zátahu, počítejte s nějakými deseti, dvanácti litry. To je na tak ohromné auto s tak silným motorem skutečně výtečná spotřeba, ke které ostatně přispívá i onen mild-hybridní pohonný systém.

Závěr a cena

Zatímco Audi Q8 je velké, relativně praktické auto, které oplývá luxusním interiérem a komfortním podvozkem, její sportovní sourozenec k tomu přihazuje ještě fenomenální vznětový osmiválec. S ním má SQ8 točivého momentu na rozdávání, rychlá je jako ďas a s přetechnizovaným podvozkem i neobyčejně agilní. Soubor vlastností, které SQ8 dokáže vměstnat do jednoho balení, si opravdu zaslouží uznání, ať už si o velkých SUV myslíte cokoli.

Vrchol mezi naftovými SUV z Ingolstadtu vás přijde minimálně na 2,7 milionu korun. Pokud si ale dopřejete věci jako masážní sedadla, audiosystém se 17 reproduktory nebo systém nočního vidění, cena povyskočí tak, jak je v prémiové třídě zvykem. Pro běžného motoristu ale bude určitě obtížně představitelné, že příplatková výbava u testovaného auta stála více než milion, což celkovou cenu vyhnalo až na částku 3.793.200 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,SQ8
Motor:,vidlicový osmiválec
Objem válců:,3956 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlem
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,320 kW/435 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,900 Nm při 1250 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.6/7.2/7.8
Emise CO2:,204 g/km
Objem nádrže:,85 litrů
Délka:,5006 mm
Šířka:,1995 mm
Výška:,1708 mm
Rozvor:,2996 mm
Provozní hmotnost:,2365 kg
Objem zavazadlového prostoru:,605 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru