test-audi-sq5-tfsi-quattro-2025-3

Test Audi SQ5 TFSI quattro | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 9. 2025


Nové generace modelů zpravidla přicházejí o víceválcové motory a z nabídky mizí i sportovní verze, ale to se naštěstí u Audi tak úplně neděje. I nejnovější generace Audi Q5 se totiž nabízí i jako sportovně laděné SQ5 s třílitrovým šestiválcem. A právě nejsilnější variantu jsme vyzkoušeli v testu.

Úplně nové auto

Většina nových generací aut napříč celým automobilovým světem stojí na původních základech, ale to se v případě nejnovějších modelů Audi – a je jedno, jestli jde o A5, Q5 nebo třeba A6 – dostaly úplně novou podvozkovou platformu. Nová podvozková platforma nese označení Premium Platform Combustion (ve zkratce PPC) a je určena výhradně pro modely se spalovacími motory.  Projevilo se to nejen na vzhledu exteriéru, ale také kabiny a samozřejmě i na technice. Nová Audi jsou tak mild-hybridní, případně plug-in hybridní.

Jde o platformu pro motory umístěné podélně před přední nápravou, což je největší rozdíl od podvozkové platformy MQB, kterou používá koncern Volkswagen pro mainstreamové značky. I tak je pro PPC standardem pohon předních kol (u menších a levnějších modelů Audi na PPC), pohon všech čtyř kol quattro za příplatek (u větších modelů a silnějších motorizací je v základu). Všechny motorizace bez výjimky jsou vybaveny automatickou, respektive dvouspojkovou převodovkou S-tronic (což je vlastně DSG).

Test-2025-Audi-SQ5-TFSI-quattro-letadlo

Vrcholem nabídky modelové řady Audi Q5 je testované Audi SQ5, které pohání benzinový třílitrový motor V6 s výkonem 270 kW/367 koní a točivým momentem 550 Nm. A to vůbec nejsou špatné hodnoty. Autu to umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy, k čemuž pomáhá i pohon všech čtyř kol quattro (standardně). Mimochodem, je pro srovnání BMW X3 M50 xDrive je o desetinu pomalejší. Maximálka je elektronicky omezená na 250 km/h. Dynamika tedy tomuto SUV na papíře rozhodně nechybí a o tom, jak to vypadá v praxi na silnici, si řekneme o pár odstavců níž.

TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?

Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.

Chci si vybrat auto na operativní leasing!

Audi se rozhodlo, že u sportovní verze nechce až příliš poutat pozornost, takže se SQ5 od běžných Audi Q5 na pohled zase tak moc neliší. Nejvýraznějším rozdílem je čtveřice funkčních koncovek výfuku. Větší jsou také kola a brzdy, včetně nápadnějších brzdových třmenů. Při pohledu zepředu si ale SQ5 i Q5 můžete docela jednoduše splést. Vadí to? Někomu ano, jinému nikoliv, ale podobné je to i u větší Audi Q7 a SQ7.

S novou podvozkovou platformou přichází i úplně nové pojetí interiéru. Je tu mnohem víc digitálního ovládání a displejů, fyzické ovladače prakticky vymizely. Alespoň, že se Audi drží mechanického otočného ovladače pro hlasitost multimédií, kterým se dají o přepínat skladby nebo radiové stanice.

V interiéru jsou hned tři displeje. Standardně tu najdeme digitální přístrojový štít přímo před řidičem a středový displej infotainmentu, ale kromě toho tu je ještě třetí displej před spolujezdcem. Ten umožní zobrazit některé funkce z běžného infotainmentu, ale také může přehrávat média. Nastaveno je to tak, že obraz pak uvidí jen spolujezdec, řidič ne, protože se při jízdě nesmí rozptylovat.

Středový displej infotainmentu se ovšem mezigeneračně také liší, respektive liší se smotné vnitřnosti i zobrazení. Audi už totiž nepoužívá vlastní řešení infotainmentu, přestože to na první pohled není poznat, ale vsadila na řešení Android Automotive. Znamená to, že teď je auto ještě chytřejší a svým fungováním opět o něco víc připomíná chytré mobilní telefony. Nabízí totiž například „rollovací“ okna, která se dají vytáhnout z horní části obrazovky (i když to není žádná novinka, to umělo i předchozí MMI), ale i z levého boku obrazovky. A v těch jsou pak některá nastavení a upozornění od auta, ale také se tu dají ukládat vybrané oblíbené uživatelské funkce, aby k nim měl řidič rychlejší přístup. Do infotainmentu je nově také možné instalovat aplikace třetích stran jako například YouTube, Amazon Music, Spotify, Tidal a podobně a používat je, aniž byste museli mít s autem spojený telefon. Můžete si nainstalovat klidně i Booking, hry nebo i speciality jako například Home Assistant, takže pak z auta můžete ovládat svou chytrou domácnost.

Jenže Audi si v nejnovějších modelech hrálo s dotekovým ovládáním možná až moc. Kromě trojice displejů se totiž dotekem ovládají i funkce na volantu nebo na panelu na dveřích, na který Audi přesunulo spoustu ovladačů z palubní desky. Ovládají se tu tak vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, světlomety (potkávací, automatické, mlhové, …), dětské pojistky zadních dveří anebo se tady ukládá poloha řidičova sedadla do paměti. Kromě toho je na dveřích (o kousek směrem dozadu) ovládání elektrického stahování oken.

test-audi-sq5-tfsi-quattro-2025-24

Mild-hybrid, který umí jezdit na elektřinu

Vrcholná motorizace spaluje benzin, ale ani tak se nevyhnula drobné elektrifikaci. Je mild-hybridní, přičemž Audi o tom mluví jako MHEV plus a dodává, že auto umí na elektřinu také jezdit, respektive popojíždět (je tu baterie s kapacitou 1,7 kWh). On to totiž není mild-hybrid takový, jaký jej známe třeba ze škodovek nebo volkswagenů, protože generátor už tady se spalovacím motorem není spojen řemenem.

Úprav je ale ještě víc, což Audi popisuje v tiskové zprávě takto: „Kompaktním a současně výkonným modulem elektrického pohonu v novém systému MHEV plus je generátor s funkcí elektromotoru (PTG). Tento komponent je také největším rozdílem oproti doposud značkou Audi nabízené technice MHEV, která pracuje výhradně s řemenem poháněným alternátorem s funkcí spouštěče. PTG, uložené v kompaktní jednotce s integrovanou výkonovou elektronikou přímo na výstupním hřídeli z převodovky, může k pohonu přispívat elektrickým výkonem až 18 kW/24 koní. Tento modul umožňuje maximální točivý moment 230 Nm na výstupu z převodovky, který je k dispozici k pohonu vozidla již při jeho rozjezdu. Kompaktní převodovka PTG pracuje s převodem 3,6:1. MHEV plus využívá PTG do rychlosti jízdy 140 km/h, aby byla zajištěna maximální hospodárnost. Ve vyšších rychlostech je PTG odpojeno od poháněcí soustavy prostřednictvím integrované zubové spojky.“

A to nejsou jediné významné novinky. Je tu totiž i nové turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a už v základní výbavě i sportovní zadní diferenciál quattro s rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola v kombinaci s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou pohonu všech kol.

test-audi-sq5-tfsi-quattro-2025-6

A jedeme!

Po nastartování se z koncovek výfuku ozve překvapivě pěkný zvuk. Výfuk má navíc klapky, takže dokáže intenzitu zvuku měnit. V komfortním režimu je auto hodně tiché, ale v tom dynamickém o sobě dá do světa svůj potenciál trochu znát. Přesto kvůli přísným hlukovým limitům hlasitě nekřičí. Ostatně, jak zní, to se můžete přesvědčit níže ve videu. Navíc se z výfuku po ubrání a při přeřazení ozývá decentní prskání.

A pak je tady jeho zátah a celkově dynamika. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou totiž parádní. Nedostanete přitom žádný agresivní kopanec do zad, ale naopak příjemný lineární zátah, u kterého rozhodně víte, že pod kapotou máte slušnou rezervu na jakékoliv bezpečné předjetí. I přestože tohle auto váží přes 2,1 tuny, rozhodně o něm řeknete, že je rychlé. Čísla na rychloměru při plném plynu naskakují opravdu rychle a je jedno, jestli zrychlujete ve město, mimo něj nebo třeba na dálnici. Navíc se musíte mít na pozoru, protože Audi SQ5 je v interiéru parádně odhlučněné, čímž pádem hodně maskuje rychlost. Může se vám stát, že si myslíte, že jedete na dálnici sto třicítkou, ale přitom pojedete rychlostí, která může znamenat velké problémy pro váš řidičák. Naštěstí je tady head-up displej nebo tempomat či omezovač rychlosti.

Šlápnutí na plyn probudí k reakci i převodovku, která se nebojí podřadit, speciálně v dynamickém jízdním módu, i o několik rychlostí, aby se motor dostal do optimálního spektra výkonu. Maximum všech 270 kW/367 koní totiž letí mezi 5500 až 6300 otáčkami za minutu. Při klidné jízdě naopak převodovka nechává motor povalovat se jen těsně nad otáčkami volnoběhu, protože všech 550 Nm točivého momentu je k dispozici už mezi 1700 až 4000 otáčkami za minutu. A pipomínáme, že je to mild-hybrid, který přidává svých víc než dvě stě newtonmetrů prakticky kdykoliv a na požádání hned po sešlápnutí plynového pedálu a vykrývá tak situace, kdy se spalovací motor musí „nadechnout“.

A navíc i Audi SQ5 umí při parkování nebo při popojíždění v koloně jet čistě na elektřinu. Při jízdě pak už čistě elektricky jet neumí, dokáže jen při nízké, respektive spíše žádné zátěži plachtit s vypnutým motorem, což se ovšem může stát i na dálnici. Posádka to navíc prakticky nepozná, řidič si toho může všimnout na otáčkoměru, protože ručička spadne na nulu. Pokud je ovšem spalovací motor opět potřeba, třeba když řidič opět (klidně se opravdu jen dotkne plynového pedálu) přidá, bleskově a bez zpoždění startuje. A startuje i v případě, kdy řidič šlápne na brzdový pedál.

Mild-hybridní technika vznikla kvůli snížení vypouštěných emisí, což znamená i nižší spotřebu paliva. Jak se to ovšem podepisuje na spotřebě v realitě, je těžké říci. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili takovou docela běžnou svižnou jízdou nejčastěji mezi 9 a 10 l/100 km.

A když pak vyjedete mimo město a vyrazíte třeba na nějakou klikatou okresku, budete překvapení. Všechny modely mají progresivní řízení, ale hlavně výše zmiňovaný zadní sportovní diferenciál, který ve spojení s pohonem všech čtyř kol funguje parádně. Auto je pod plynem jisté, neutrální a je cítit, že zadek ho stáčí do zatáčky. Nestane se přitom, že by bylo přetáčivé. SQ5 je naladěná hlavně pro jistotu při rychlé jízdě. A ta jí jde vážně překvapivě dobře. V případě dříve zmiňovaného BMW X3 M50 xDrive se ale sluší dodat, že to bude na hraně (a hlavně někde na vlhké cestě) o něco zábavnější, protože do práce zadní nápravu zapojuje o něco víc.

test-audi-sq5-tfsi-quattro-2025-22

Skvělý podvozek!

U testovaného auta jsme měli příplatkový adaptivní vzduchový podvozek, za který dáte 40 tisíc. A to je položka, kterou byste v ceníku rozhodně zatrhnou měli. Díky podvozku je totiž možné zvyšovat světlou výšku, takže se nemusíte bát vyjet i mimo silnice na nějaké nezpevněné komunikace nebo polní cesty.

Hlavně je to ale výhoda při běžném ježdění po silnicích. Na komfortní režim je totiž auto až překvapivě pohodlné, příjemné a dokáže se na silnici pohupovat, ale jakmile jej přepnete do dynamického jízdního módu, znatelně ztuhne a také se v zatáčkách pocitově zmenší. Ochota zatáčet je opravdu parádní a náklony 1,9 metru vysoké karoserie minimální. Rozdíl mezi jednotlivými jízdními režimy a nastavením tlumičů je hodně znatelný.

Cena

A na kolik vás tenhle dobře namíchaný koktejl v podobě šestiválcového Audi SQ5 vyjde? Základní cena SUV je 2 122 900 Kč s DPH, ale vybrat si ho můžete i jako SQ5 Sportback s karoserií, která za B-sloupkem výrazněji klesá a má připomínat kupé. V takovém případě cena startuje na 2 171 900 Kč s DPH. A aby byly informace kompletní, BMW X3 M50 xDrive, s nímž jsme Audi několikrát srovnávali, aktuálně zažíná na částce 2 130 700 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi SQ5 TFSI quattro

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2995 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin (mild hybrid)

Pohon:

všech čtyř kol (quattro)

Výkon:

270 kW/367 koní při 5500 – 6300 ot./min
+ 18 kW/24 koní (mild-hybrid)

Točivý moment:

550 Nm při 1700 – 4000 ot./min
+ 65 Nm (mild-hybrid)

Zrychlení 0-100 km/h:

4,5 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

7° automatická převodovka (S tronic)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,2 l/100 km

Emise CO2:

185 g/km

Objem nádrže:

65 litrů

Délka:

4717 mm

Šířka:

1900 mm (bez zrcátek)

Výška:

1641 mm

Rozvor:

2827 mm

Pohotovostní hmotnost:

2128 kg

Objem zavazadlového prostoru:

520 / 1473 litrů

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru