Test Audi RS 3 Sportback (2015)

Autor: Pavel Srp - 8. 9. 2015


Audi RS 3 Sportback prošlo nedávno modernizací, jeho přeplňovaný motor s pěti válci a přeplňováním nabízí vyšší výkon a pohon všech kol. Ale jak to funguje dohromady? Je RS 3 autem pro pozéry a nebo si s ním užijí i řidiči? To jsme se pokusili zjistit v redakčním testu.

Tohle auto si nás jednoznačně získalo hned po startu. Po stisknutí startovacího tlačítka na středovém tunelu vedle voliče automatické převodovky se startér párkrát přetočí, aby za několik okamžiků výfuky rozezněly svoji symfonii. V jízdních režimech byl totiž od mechanika, který auto připravoval a přivezl na předání, zvolen dynamický režim, který ve spojení s příplatkovým výfukem se zvukovými klapkami znamená hotové „zvukové porno“. Příplatek 23 800 Kč se v tomto případě opravdu vyplatí a s klidným svědomím vám ho doporučuji. Nastartování totiž znamená nejen opravdu hlasitý zvuk, ale i pár působivých „ran“.

Zvuk auta je v tomhle případě snad nejlepší, který jsem za poslední dobu zažil a slyšel, a že nám redakcí prošla hodně zajímavá auta… Je hlučný, je surový, je opravdový. Stačí přišlápnout plynový pedál a zvuk motoru a výfuků vám připomene tu dobu dávno minulou – zvuk totiž není nepodobný monstrům skupiny B Audi quattro, ačkoliv je stále dost civilní. Při přeřazení se z výfuků ozývají rány, při ubrání plynu střílí. Působivé!

Pokud vás to přestane bavit a nebo chcete klid, stačí přepnout na komfortní režim a rázem je všechno jinak. Klapky se zavřou a výfuky ztichnou, motor bude mít ale stále velmi sytý zvuk. Přiznám se ale, že jsem „tiché výfuky“ využil za celý týden vlastně jen 2x, když jsem přijížděl domů ve velmi brzkých ranních hodinách a nechtěl jsem budit sousedy…

test-audi-rs3-sportback-p2

Když jsem se z toho zvuku vzpamatoval, konečně jsem si uvědomil, že sedím pěkně nízko ve skvělých sportovních sedadlech, v rukách svírám sportovní volant s příjemně tlustým věncem (škoda, že ho nemají všechny sportovní modely v koncernu…) v ideální pozici oproti tělu, a že interiér vyniká přehledností a perfektním zpracováním. Interiér auta nezapře prémiový původ a z designového hlediska je krásně čistý.

Volant i středový panel nabízí několik důležitých tlačítek, ale některá z nich jsou tam (z mého pohledu) vlastně zbytečně – třeba ta ovládající multimédia a audio. Jak hraje příplatkový audiosystém Bang & Olufsen jsem sice vyzkoušel, ale pustil jsem ho jen kvůli pěkným logům na reproduktorech ve dveřích. Nutno však uznat, že hraje velmi dobře, nicméně výfuk zní mým uším lépe.

Je čas na jízdu. Sešlápnout brzdu, chytit do ruky kovovou hlavici voliče převodovky, zařadit „D“ a rozjet se. Dvouspojková automatická převodovka S tronic je pro RS 3 jedinou možností, stejně jako stálý pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex, která na zadní nápravu VŽDY posílá minimálně 50 % výkonu. Převodovka nabízí sedm rychlostních stupňů a řadí hladce v komfortním režimu a dostatečně „drsně“ v tom dynamickém. U některých aut si stěžuji, že podřazují o zbytečně moc rychlostí a pak vytáčí motor do vysokých otáček, v tomto případě je to však pravý opak. Převodovka vás někdy nechce nechat podřadit, a nakonec přeřadí až kdy otáčky spadnou dostatečně. Díky vysokému točivému momentu to ale až zase takový problém není. Nahoru ale v manuálním režimu sama nepřeřadí a nechá motor vytočit do omezovače. S manuální převodovkou by byl řidič s autem možná spojen těsněji, ale díky automatu bude mít „více času na řízení“. A že to bude potřeba….

test-audi-rs3-sportback-p3

Přeplňovaný pětiválec posílil, v novém RS 3 je naladěn na 270 kW/367 koní a nabídne točivý moment 465 Nm. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,3 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h, resp. za příplatek 41 800 Kč až 280 km/h. Audi ale auto naladilo tak, že i přes tyto neskutečné hodnoty výkonu a skvělou dynamiku není jedovaté a kousavé. Maximum točivého momentu je k dispozici již od 1625 ot./min a vydrží až do 5 550 ot./min, kde se ke slovu hlásí všech 367 koňských sil a pokračuje až do 6 800 ot./min. Zátah je působivý a kola s výkonem na suchu nemají vůbec žádný problém. Haldex pracuje skvěle a RS 3 neztrácí trakci. a s přenosem výkonu pomáhá také vektorování točivého momentu, jenž posílá výkon přesně tam, kam je zrovna potřeba. A to se hodí zejména na výjezdech ze zatáček, kde lze „jít na plyn“ poměrně brzo.

Důležité však je auto nejen rozjet, ale hlavně zastavit. A to umí RS 3 také perfektně. I se základními ocelovými brzdami (vpředu s kotouči o průměru monstrózních 370 mm a osmipístkovými brzdiči a vzadu s 310 mm kotouči) brzdí Audi skvěle. Ani po dlouhém ostrém ježdění brzdy nevadnou a jsou ostré. Pokud by vám to přesto nestačilo, k dispozici je jejich příplatková karbon-keramická verze. Otázkou je, jestli se příplatek 125 tisíc Kč vyplatí. Mně se zdá zbytečný.

Na silnici stačí přijet před zatáčkou, odbrzdit a poslat auto do oblouku. Překvapí vás, že i přes vyšší hmotnost 1,6 tuny a ne úplně ideálně umístěný motor, RS 3 skvěle zatáčí. Je neutrální, nejde po tečně ven, a po přidání plynu je dokonce mírně cítit to, že ji tlačí zadek. Na kvalitní silnici si jízdu budete opravdu užívat. Auto je tuhé, pocitově se karoserie prakticky nekroutí. Motokárový pocit doplňují 19″ kola s nízkoprofilovými pneumatikami (širší pro přední  a užší pro zadní nápravu) a tvrdý (příplatkový) adaptivní magnetorheologický podvozek, který je oproti sérii nižší a umí měnit tuhost tlumičů. Ani na komfortní režim z něj ale nebude žvýkačka, stále zůstane docela tvrdý. I díky tomu se od kol na nerovnostech ozývají rány. Na nekvalitní silnici tohle auto není a řidič „za něj“ bude trpět. Více, než kde jinde tady bude hledat cestičky mezi kanály, výmoly a všudypřítomnými dírami.

test-audi-rs3-sportback-p4

Audi RS 3 Sportback je ale jako celek skvělé auto, umí být rychlé v přímce, ale také v zatáčkách. Do běžného provozu je možná „až moc rychlé“. Je pak jen na vás, jestli jeho provokativní zvuk motoru a škodolibé „poňoukání“ vyslyšíte a nebo vás bude uklidňovat manželka na místě spolujezdce. Je to totiž praktický rodinný hatchback s dostatkem místa pro pětičlennou rodinu a dokonce i nějakým (280 litrů) kufrem…

Jako rodinnému autu byste RS 3 ale mohli vytknout spotřebu paliva, která se dá jen složitě dostat pod 10 l/100 km. Když jsem jeho provokování a poňoukání poslouchal, plnou 50 litrovou nádrž jsem vyjel za 215 kilometrů. Spotřeba paliva tak byla kolem 25 l/100 km. Při běžné jízdě počítejte s nějakými 10-13 l/100 km.

Audi RS 3 Sportback je působivé, rychlé, luxusní a může být (velmi) hlučné. Vzbuzuje pozornost, i v „nenápadné“ testované bílé barvě. To všechno ale něco stojí, a tak se cena testovaného kusu vyšplhala vysoko přes 1,7 milionu Kč. Základní cena je příznivější, začíná lehce nad 1,3 milionu Kč – pětiválcový turbomotor, vysoký výkon, pohon všech kol a povedenou převodovku tu ale budete mít v každém případě! :)

Technické údaje:

Typ vozu: Nový
Značka: Audi
Typ: RS 3 Sportback
Motor: 2.5 TFSI
Motor: řadový pětiválec (R5)
Objem válců: 2 480 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 270 kW/367 koní při 5 550 – 6 800 ot./min
Točivý moment: 465 Nm při 1 625 – 5 550 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.3 s
Maximální rychlost: 280 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km): 11.2 / 6.3 / 8.1
Emise CO2: 189 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 343 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1 411 mm
Rozvor: 2 631 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 595 kg
Objem zavazadlového prostoru: 280 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru