Test Audi Q5 S line 40 TDI quattro perfection (2024)

Test Audi Q5 S line 40 TDI quattro S Tronic Perfection (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 17. 5. 2024


Audi v České republice před časem spustilo nabídku, kterou pojmenovalo „Perfection“. Do té zahrnulo modely A4, A5 a Q5, dalo jim tu mezi zákazníky nejoblíbenější výbavu a stanovilo velmi zajímavou cenu. Zatímco nabídka na A4 a A5 už skončila, tak na Q5 stále platí. A my jsme ho vyzkoušeli.

Co je to Audi Perfection?

Jde o akční nabídku, které pro zákazníky připravilo české zastoupení Audi. Postaven je na naftové motorizaci 40 TDI quattro, tedy na dvoulitrovém čtyřválci se 150 kW a 400 Nm. Standardem je automatická převodovka a pohon všech kol quattro.

V rámci akční ceny 1 269 900 Kč, respektive 1 049 504,13 Kč bez DPH (v karosářské variantě Sportback vyjde Q5 Perfection je to 1 354 900 Kč, respektive 1 119 752,07 Kč bez DPH) budete mít auto ve standardu s pakety S line (pro exteriér i interiér), Gravity a Sport Edition. Ve standardu jsou také černé podélné střešní nosiče, leskle černé kryty vnějších zpětných zrcátek, leštěná 19“ kola z lehké slitiny v pětipaprskovém designu S obutá do pneumatik 235/55 R 19 a metalický lak. Více se o nabídce Perfection i o standardní výbavě pro Audi Q5 dočtete v tomto článku.

Test Audi Q5 S line 40 TDI quattro perfection (2024)

Osvědčený nafťák

V rámci výbavy Perfection je k dispozici pouze jediná motorizace, kterou je osvědčený naftový motor. Z kompletního označení pohonného ústrojí 40 TDI quattro S Tronic zjistíme, že o pohon se stará naftový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 150 kW/204 koní a s točivým momentem 400 Nm. S motorem je spojena automatická dvouspojková převodovka, která pohání všechna čtyři kola.

Jde o mild-hybridní pohonnou jednotku, která kombinuje klasický spalovací motor se 48V palubní sítí a startér/generátorem. Čistě na elektřinu ovšem mild-hybridy jezdit neumí a neumí na ni ani popojíždět, takže při jízdě vlastně ani nemusíte poznat, že je tu oproti čistě spalovacímu motoru jinak. Funkce mild-hybridu se projeví například při dojíždění ke křižovatce, kdy se motor funkcí start/stop může deaktivovat už pod 22 km/h a ne až po zastavení. Start/stop ale můžete jednoduše deaktivovat.

Stejně tak se může motor vypnout kdykoliv při jízdě nad 60 km/h. Stane se to zpravidla pokud sundáte nohu z plynu, tehdy otáčkoměr spadne na nulu, protože motor se vypne a auto plachtí. V tu chvíli ovšem všechny systémy v autě fungují beze změny, jako by motor nastartovaný byl. Obsluhuje je právě 48V palubní systém a na jízdě to není poznat.

Test Audi Q5 S line 40 TDI quattro perfection (2024)

Důvodem, proč tady tato technologie je, je fakt, že to dokáže uspořit palivo a tím pádem snížit emise CO2. Pro uživatele ale nejde o žádnou závratnou hodnotu, Audi udává úsporu asi čtvrt litru paliva na 100 kilometrů jízdy. Na druhou stranu je to technologie, která je v autech už několik let a zdá se jako zcela bezproblémová.

Za volantem

V kabině je to typické Audi. Parádní posed doprovází přehledná kabina stále ještě s fyzickými ovladači pro klimatizaci i vyhřívání sedadel, ale i pro další funkce jako právě například systém Start/stop, stabilizační systém, přepínání jízdních režimů Audi Drive Select, ale také pro (de)aktivaci parkovacích senzorů nebo pro – a to se dnes už skoro nevidí – pro zhasnutí displeje multimédií. Fyzické ovladače jsou také na volantu, Audi nepodlehlo módě dotekových ovladačů jako například Volkswagen, který na volant před časem instaloval dotekové plošky, ale po kritice zákazníků opět vrátil původní fyzické ovladače.

Po nastartování sice poznáte, že pod kapotou je nafťák, ale je to jen tak nějak „z dálky“. Odhlučnění oceníte ale zejména při jízdě, protože motor je slyšet jen velmi decentně a utlumit se povedlo i aerodynamický hluk i hluk od pneumatik. Povídat si tak na palubě můžete úplně tichým hlasem a uslyší vás i cestující na zadních sedadlech. Motor má výkonu dostatek. Jasně, čtyřválec není tak lahodný jako šestiválec, ale právě díky dobrému odhlučnění nevadí. Točivý moment má velmi slušnou hodnotu a automatická převodovka jej umí a dokáže využít. Nepodřazuje zbytečně a snaží se jízdu udělat co nejplynulejší. A to se daří. Pokud přesto potřebujete zrychlit razantně a prošlápnete plynový pedál až na zem, převodovka se nebojí podřadit o dva rychlostní stupně, aby auto mohlo náležitě zrychlit. Technické údaje prozrazují, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto zcela s přehledem do osmi sekund a maximálka je přes dvě stě dvacet kilometrů za hodinu.

Test Audi Q5 S line 40 TDI quattro perfection (2024)

V rámci nabídky Audi Perfection není ve standardu adaptivní podvozek, ale klasické pružiny a tlumiče (navíc sportovní verze S Line), které doplňují 19″ kola. Ta mají přesto docela vysokou bočnici pneumatik, takže auto není nepohodlné. Naladění podvozku je přesto vcelku povedeným kompromisem mezi komfortem a sportovností. Ani na nekvalitních silnicích z vás Q5 nevytřese duši, ale na kvalitních silnicích se můžete svézt i poměrně svižně.

A co spotřeba paliva? Ta se v rámci našeho týdenního testování držela mezi 7 a 8 l/100 km, přičemž jsme nejvíce kombinovali pražský provoz a dálnice. Pokud vyrazíte mimo město, dokážete se naprosto bez problémů dostat i hluboko pod sedm. Objem palivové nádrže je 65 litrů.

Závěr a cena

Když přemýšlíte o nákupu nového auta za rozumné peníze, často se nad prémiovými automobilkami ani nezamyslíte. A může to být škoda, protože v případě nabídky Audi Perfection jde o nabídku, která přiváží poměrně velké a dobře vybavené auto (ačkoliv samozřejmě další příplatky mohou cenu auta ještě dost zvednout) za velmi slušné peníze. Dokonce za takové, za které se prodávají podobně velká auta mainstreamových značek. V případě Audi Q5 Perfection jde o auto s dostatečně výkonným motorem se slušnou spotřebou paliva, ale také s automatem a s pohonem všech kol.

Technické údaje:

Auto:

Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1968 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

150 kW/204 koní při 3800 – 4200 ot/min

Točivý moment:

400 Nm při 1750 až 3250 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

7,6 s

Maximální rychlost:

222 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DSG)

Spotřeba paliva:

6,4 – 6,7 l/100 km

Emise CO2:

168 – 176 g/km

Objem nádrže:

65 litrů

Délka:

4862 mm

Šířka:

1864 mm

Výška:

1477 mm

Rozvor:

2841 mm

Pohotovostní hmotnost:

1815 kg

Objem zavazadlového prostoru:

515/ 1515 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru