Pokud se u auta moc nedíváte na praktickou stránku věci, ale mnohem víc hledáte styl, je kupé od nějaké prémiové automobilky ideální volbou. Třeba takové Audi A5. Jestli ovšem i se základním motorem, na to se pokusím najít odpověď v následujících řádcích.
Začít ale musím designem. Už první Audi A5 z pera Waltera de Silvy byla – a do dnešních dní také je – nádherným kusem techniky. V pořadí teprve druhá generace si zachovává stejnou siluetu, ale prolisy jsou výraznější, proporce atletičtější a výraz s rozšířenou maskou a zamračenými světlomety dravější. Nedávný facelift pak tyto prvky v zásadě jen rozvinul.
Krása minimalismu
Paket S line dává na sportování ještě větší důraz, takže má nárazník větší nasávací otvory, masku tvořenou šestiúhelníky a dvě poctivé koncovky výfuku k tomu. Je to radost pohledět, A5 je opravdu nádherným kusem auta, které dává jasně najevo svoje zařazení mezi prémiovou smetánku.
A v interiéru dojem jen potvrzuje. Jen co zabouchnete bezrámové dveře, ocitnete se v řemeslně dokonale zpracovaném, výborně odhlučněném interiéru, kde nezůstal opomenutý žádný detail. Materiály jsou špičkové, chod ovladačů dokonale jistý a rozlišení displejů úžasně jemné. Audi vás vším tím ujišťuje, že to byly dobře investované peníze.
V rámci nedávné modernizace se interiér nijak zásadně nezměnil. Zvětšil se displej infotainmentu na úhlopříčku 10,1 palce a nadobro zmizelo klasické rozhraní MMI, místo kterého je tady malá přihrádka. Displej se nově ovládá výhradně dotykem, ale nelekejte se, většina funkcí se ovládá pěkně postaru, včetně klimatizace, jízdních režimů a dokonce i hlasitosti. A přesně takový koncept mi v autě vyhovuje nejvíce, protože vyžaduje nejméně pozornosti při řízení.
Výborné jsou i sedačky, které mají široké možnosti nastavení a pěkně podrží tělo. To zadní jsou spíše symbolické. Pokud se vám podaří protáhnout miniaturním otvorem, zjistíte, že není moc kam složit kolena ani hlavu. To kufr je jinak velmi slušný, má objem 450 litrů, takže když se ve dvou vydáte na Francouzskou riviéru, nemusíte jezdit nalehko.
Jestli Audi A5 něco bravurně zvládá, tak je to pohodlné cestování na větší vzdálenosti. A vlastně příliš nevadí, když sáhnete po základním dvoulitru s označením 40 TFSI. Je o klasický koncernový čtyřválec, ale nenechte se zmást. Audi má svoji vlastní platformu, kde je motor uložený podélně, byť v této motorizaci pohání pouze přední kola.
Beránek v rouše vlčím
Všechny motory byly v rámci modernizace vybaveny mild-hybridním systémem, v případě čtyřválců se jedná o 12voltový systém, zatímco šestiválce mají systém s napětím 48 voltů. Technicky se jedná o řemenem poháněný startér-generátor, který získává energii při brzdění a ukládá ji do Li-ion akumulátoru. Poznáte to hlavně při startu motoru, který se probudí prakticky okamžitě, takže jinde velmi obtěžující start-stop tady vůbec nemusíte vypínat. Parametry základního motoru možná trochu zaostávají za atletickým vzhledem, dvoulitr produkuje výkon 140 kW/190 koní a 320 Nm, na stovku dosprintuje za 7,3 sekundy a rozjede se až na 241 km/h.
Na základní motorizaci to rozhodně nejsou špatná čísla, motor umí autu udělit velmi příjemnou dynamiku. Nástup výkonu je plynulý a motor se rád vytáčí, na vaše emoce ale jinak příliš neútočí. Na volnoběh má tichý a klidný chod a ani ve vyšších otáčkách se intenzita příliš nezvýší. Jako společník na dlouhé cesty tak funguje perfektně.
Dvoulitr sbírá body za výbornou spotřebu. Při nízkém zatížení se dostanete i na hodnoty začínající pětkou, ve městě počítejte spíše s osmi litry, týdenní průměr jsem končil s hodnotou 7,4 litrů na sto.
Velmi dobré je i spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou, trochu nepříjemné mohou být rozjezdy, kde převodovka tu a tam zaškube. Pak už je ale všechno v nejlepším pořádku, S tronic řadí hladce a změna rychlostí je prakticky nepostřehnutelná.
Na co A5 nestačí motorem, to dohání podvozkem. S příplatkovými devatenáctipalcovými koly se slupičkami o rozměru 255/35 R19 má obdivuhodnou míru přilnavosti a zatáčky dokáže projíždět s naprostou samozřejmostí i opravdu vysokým tempem bez náznaků nedotáčivosti. Při průjezdu obloukem je podvozek jistý a na nerovnostech neodskakuje.
Vybírá si to však daň na komfortu, ve městě vás podvozek trochu naklepe, naštěstí se to ale obejde bez nepříjemných rázů od kol. Musí ale zaznít, že mělo auto krom velkých kol také sportovní podvozek s tužší charakteristikou a na projevu ve městě se to zkrátka podepsalo. Já osobně bych vzhledem k celkovému pojetí sáhl po klasickém naladění tlumičů.
Závěr a cena
Audi A5 trochu klame tělem. Vypadá sice atleticky, ale v žádném případě to není sporťák. Tím spíš se základní motorizací 40 TFSI. Je však bezesporu krásným kupé, které vás dokáže velmi příjemným způsobem dopravit přes půlku Evropy. K tomu přibaluje výborně zpracovaný interiér, úsporný motor a jisté jízdní vlastnosti.
Krása ale má svoji cenu, v tomto případě pak minimálně 1.153.900 Kč. Pokud si ale dopřejete podobný luxus, jako vidíte na fotkách, připravte si bezmála 1,9 milionu. A to i kvůli tomu, že si musíte připlácet i za drobnosti typu tempomat nebo bezklíčový vstup.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,A5 40 TFSI S tronic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 4200-6000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 1450 – 4200 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,7.3 s
Maximální rychlost:,241 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4/4.7/5.8
Emise CO2:,131 g/km
Objem nádrže:,54 litrů
Délka:,4697 mm
Šířka:,1846 mm
Výška:,1371 mm
Rozvor:,2764 mm
Pohotovostní hmotnost:,1455 kg
Objem zavazadlového prostoru:,450 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]