Alfa Romeo Tonale je po mnoha letech dalším zbrusu novým modelem italské značky. My už jsme jej v testu před pár měsíci měli, tentokrát se nám ovšem do rukou dostala nová 280koňová plug-in hybridní verze. Nevadí vyšší hmotnost? Dokáže zatáčet? A je to zábavné auto?
Nový pohon
Nejnovější pohonná jednotka kombinuje spalovací motor s elektromotorem s baterií s možností externího dobíjení. Díky tomu nabídne nejen vyšší výkon, ale díky 15,5kWh (využitelných je 12 kWh) trakčnímu akumulátoru také možnost dojezdu několika desítek kilometrů (Alfa Romeo udává dojezd od cca 60 až do 80 kilometrů podle toho, kde budete jezdit) čistě na elektřinu. I díky tomu může auto mít „elektrické“ značky (emise CO2 jsou jen 26 g/km).
A co konkrétně tedy malé italské SUV pohání? Je to přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.3 MultiAir se startér/generátorem a s výkonem 132 kW/180 koní a točivým momentem 270 Nm, který přes šestistupňovou automatickou převodovku pohání přední kola, a pomáhá mu elektromotor s výkonem 90 kW/122 koní a točivým momentem 250 Nm, jenž pohání zadní kola. Jde tedy o čtyřkolku (automobilka ji označuje jako e-AWD), která ovšem nemá přední a zadní nápravu spojenou mechanicky.
Zástavba plug-in hybridního pohonného ústrojí se musela podepsat na pohotovostní hmotnosti. V tomto případě přidává asi 300 kilogramů, přičemž samotná trakční baterie váží 125 kilogramů. Současně s tím se o 115 litrů (resp. 110 po sklopení opěradel zadních sedadel) zmenšil také zavazadlový prostor. Jeho objem je 385 litrů, respektive 1430 litrů.
Zvenku byste to, že jde o plug-in hybrid – s výjimkou „elektrických“ registračních značek – vlastně nijak nepoznali. Z čelního, bočního i zadního pohledu vypadá plug-in hybridní Tonale úplně stejně jako jakékoliv jiné. Dokonce má i dvojici funkčních a pravých koncovek výfuku. A nepoznali byste to vlastně ani uvnitř, vlastně jedinou odlišností od klasických spalovacích verzí je jedno jiné tlačítko u voliče převodovky. Po jeho stisknutí se dostanete do Menu „elektrické jízdy“, kde lze nastavovat, jestli se má v baterii zachovat nějaké procento nabití, případně dobíjení při jízdě a podobně.
Jak jezdí?
Plug-in hybridní Alfa Romeo Tonale má špičkový výkon 206 kW/280 koní a podle technických údajů dokáže z místa na stovku zrychlit za 6,2 sekundy. Pokud budete ve zrychlování pokračovat, zastaví se ručička na 206 km/h. To platí v jízdním režimu Dynamic, kdy ze sebe oba motory vydávají maximum. Pokud budete mít dostatečně nabitou baterii, můžete zrychlovat i v čistě elektrickém režimu, v tomto případě se dostanete na 135 km/h.
Výhoda podobných pohonných ústrojí je to, že elektromotory mají dostupný maximální točivý moment téměř od nulových otáček, takže s jakýmkoliv sešlápnutím plynového pedálu můžete u testované Alfy Romeo Tonale počítat s tím, že prakticky okamžitě začne zrychlovat. Elektromotor je silný a po chvíli se k němu přidá i spalovací motor. Pružností tak tahle Italka rozhodně nezklame, ba právě naopak.
Připojování a odpojování spalovacího motoru do pohonu je hladké, takřka neznatelné, co se nějakého cuknutí nebo škubnutí týká. Poznáte to ale na zvuku. Alfa Romeo jej totiž nemaskuje, naopak je potřeba uznat, že tohle auto zní vážně dobře. Dokonce líp, než mild-hybrid, který jsme testovali prvně. Jenže i kvůli tomu, že tohle auto vydává nějaký zvuk, je tu jedna kritika. Jsou totiž situace, kdy jedete ustálenou rychlostí a motor v interiéru duní. Problém by to nebyl až takový, pokud by to nebylo přesně mezi 45-55 km/h, tedy v rychlostech, kterými jezdíte nejčastěji ve městě.
K dispozici jsou tu tři jízdní režimy v ovladači d.n.a ve středovém panelu před voličem převodovky. Pokud nějakou moderní Alfu Romeo máte nebo znáte, asi to pro vás nebude novinka, ale pokud ne, pojďme si to vysvětlit. Vždy jde o první písmenko, takže „D“ je dynamic, tedy sportovní režim, „N“ je normální režim a „A“ je v tomto případě ekologický režim (Advanced Efficiency), v němž auto jede na elektřinu. Pokud nemáte dostatečně nabitou baterii, tento režim vás auto spustit nenechá.
Ve všech režimech je ale řízení příliš přeposilované. Nevadí to při manévrování ve městě nebo při normální klidné jízdě, ale pokud se chcete svézt svižněji někde na okreskách, bude vám vadit, že vůbec neucítíte, co se pod předními koly děje. K zatočení by vám stačily i malíčky. Přitom převod řízení je poměrně rychlý a reakce na otočení volantem následují přední kola ochotně.
A je to škoda tím spíš, protože podvozek je naladěný parádně. Je tužší, ale nikoliv prkenný a auto se asfaltu drží velmi ochotně. A ta přebytečná hmotnost plug-in hybridního pohonu? Tonale ji velmi šikovně maskuje. V testované výbavě Veloce je navíc ve standardu podvozek Alfa Dual Stage Valve. Je to aktivní podvozek s elektronickým ovládáním tlumičů, které dokáží měnit svoji tuhost. Pokud pojedete po nekvalitní silnici, můžete si být nejen jistí tím, že podvozek se ji bude velmi dobře snažit vyhladit, ale také bude tichý, neozvou se od něj žádné rány.
A co spotřeba paliva? Údajům, které se píší v technických údajích nelze věřit. Na udávaný litr a pár desetinek k tomu na sto kilometrů dosáhnout jednoduše nelze. Pokud budete nabíjet a budete jezdit po městě, kde se dá hodně rekuperovat, počítejte se spotřebou kolem tří litrů. Mimochodem, když pojedete jen na elektřinu, rozsvítí se vám na vnitřním zpětném zrcátku modré světýlko (je vidět pouze zvenku, uvnitř ho neuvidíte). Když ale dobíjet nebudete a budete se spoléhat jen na to, co si auto zvládne zrekuperovat samo, počítejte spíše se 7litrovou spotřebou benzinu. Objem palivové nádrže je 42,5 litru.
Co se dobíjení týká, Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 umožňuje nabíjet až 7,4 kW. Pokud auto zapojíte s 0 % baterie a počkáte přesně dvě a půl hodiny, budete mít nabito do 100 %. Pokud zcela vybité auto zapojíte do běžné 230V zásuvky, budete mít do plna nabito do šesti a půl hodiny.
Závěr a cena
Alfa Romeo Tonale je autem, které ještě nestojí na podvozkové platformě koncernu Stellantis, takže u něj lze vybírat z benzinových i naftových motorů, ale třeba i testovanou plug-in hybridní verzi. Se spalovacími motory ale vždy pohání pouze kola přední nápravy, čtyřkolka může být pouze plug-in hybrid. I tak ovšem nebudou přední a zadní náprava propojeny mechanicky. Přední kola pohání spalovací motor, ta zadní pak elektromotor. Při jízdě nejvíce potěší podvozek, který je sice tužší, ale přesto stále příjemně komfortní i na nekvalitní silnici. K tomu je tu velmi dobrá dynamika a mrštnost. Nepotěší naopak až příliš přeposilované řízení a občasné dunění motoru.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější Alfa Romeo Tonale začíná na 912 tisících korunách a bude na vás, zda chcete benzin nebo naftu, obě motorizace totiž začínají ve stejné výbavě na stejné cenovce. To plug-in hybridní verze je výrazně dražší, její cena startuje až na 1 289 000 Kč, přičemž jde o nejnižší výbavu TI. V testované a nejdražší Veloce je to 1 349 000 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV 280k AT6 eQ4 (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1332 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 132 kW/180 koní při 5750 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 270 Nm při 1850 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,2 s |
Maximální rychlost: | 206 km/h |
Převodovka: | 6° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,3 l/100 km |
Emise CO2: | 29 g/km |
Objem nádrže: | 42,5 litrů |
Délka: | 4528 mm |
Šířka: | 1835 mm |
Výška: | 1614 mm |
Rozvor: | 2636 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1835 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 385 / 1430 litrů |