Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024)

Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 6. 2024


Alfa Romeo modernizovala modely Giulia a Stelvio. Dotklo se to i sportovních verzí Quadrifoglio, které posílily o dalších 10 koní. My jsme si do testu vzali tu větší z nich. Otestovali jsme absurdně rychlé SUV Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

Novinky jsou decentní

V rámci modernizace nepřišla Alfa Romeo s ničím zásadním, vlastně jen decentně ladila. Stejně jako u běžných verzí je i tady jiná grafika předních (ty navíc opustily bixenony a jsou nyní kompletně LEDkové s funkcí odcloňování LED Matrix) a zadních světlometů (také fullLED) a změnil se také design kol.

Takřka nic se nezměnilo ani v kabině. Sem přibyly nové možnosti kombinace čalounění v podobě černé kůže a Alcantary. Novinkou je i obložení z pravého karbonu, které je na palubní desce, středovém tunelu i na panelech dveří anebo na volantu, který je nyní standardně čalouněný právě kůží a Alcantarou s černým prošíváním.

Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024)

Největší změnou je tak spíše nárůst výkonu. Zatímco verze před modernizací měla 375 kW/510 koní, tak ta faceliftovaná má 382 kW/520 koní. Motor je přitom stejný, pod přední kapotou je stále 2,9litrový dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec. Točivý moment zůstal beze změny a vrcholí 600 Nm. Přesto je auto podle technických údaj rychlejší. Zrychlit z místa na stovku nyní zvládne o desetinu sekundy rychleji (3,7 sekundy po modernizaci proti 3,8 sekundy před modernizací) a má o 2 km/h vyšší maximální rychlost (283 km/h před modernizací a 285 km/h po modernizaci).

Standardem je vždy automatická osmistupňová převodovka a pohon všech čtyř kol Q4. Výrazně preferovaná je ovšem zadní náprava, která má po modernizaci mechanický samosvorný diferenciál (jeho naladění je odvozeno z limitovaných verzí GTA), který nahradil původní aktivní diferenciál. A o tom ještě řeč bude…

Za volantem

Už když se do auta poprvé posadíte, překvapí vás, jak výrazné boční vedení mají přední sedadla. Je příjemně tuhé, ale zase ne tak, aby to bylo nepohodlné. Problém by tu tak neměli mít ani prostorově výraznější pasažéři. Před řidičem je pak parádní volant s obrovskými páčkami na manuální řazení, které nejsou na volantu, ale přímo na sloupku řízení. Díky jejich obřím rozměrům to ale vůbec nevadí, alespoň víte, že na pravé straně můžete vždy řadit nahoru, na levé dolů a to přestože je volant někam otočený. Kvůli páčkám na řazení jsou ale klasické páčky na blinkry a stěrače o něco dál, takže řidiči s kratšími prsty na ně mohou hůře dosáhnout.

Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024)

Za volantem je kaplička budíků, která je digitální a nabízí čtveřici šablon. Kromě trojice, kterou mají i běžné modely Alfa Romeo Stelvio (Evolved, Relax a Heritage), je tu ještě jeden speciální „Race“. To změní šablonu na to aby řidič viděl to nejdůležitější, co při ostré jízdě potřebuje: otáčkoměr, rychloměr, velkou číslici zařazeného rychlostního stupně a kontrolku řazení. Rozvržení lze přizpůsobit umístěním dalších informací do postranních panelů, například včetně ukazatele aktuálně využívaného výkonu.

Pro nastartování motoru se používá tlačítko na volantu. Díky příplatkovému výfukovému systému Akrapovič o nastartování šestiválcového motoru budete vědět nejen vy, ale i vaši sousedi. Výfuk má samozřejmě klapky, ale i tak je i na jízdním režim „a“ (tedy ten nejméně sportovní) slyšet. Pokud jej přepnete do sportovního („d“) nebo dokonce závodního režimu (dlouze podržet tlačítko na „d“), klapky se otevřou.

Ale nezůstanou otevřené úplně vždy, podobně jako u nedávno testovaného Abarthu 695 Turismo. I tady je totiž výfuk hlučný na volnoběh, ale jakmile se rozjedete a jedete v klidu, klapky jako by se zavřely. Pokud na plyn šlápnete výrazněji a překročíte přibližně 2000 ot./min, teprve pak se opět otevřou. Zvuk je poměrně hlučný a jízdu parádně doplňuje. Speciálně v ostrém tempu…

První seznamovací kilometry jedeme v normálním („n“) jízdním režimu a je opravdu překvapivé, jak komfortní tohle auto dokáže být. Není to žádná tvrdá a tuhá věc jako třeba BMW X3 M, ale příjemně poddajné auto, které dokáže opravdu skvěle filtrovat nekvalitu silnic. Vlastně se ani nechce věřit tomu, že je tohle ostrá verze QV! A platí to i na příplatkových 21″ kolech, která mělo testované auto!

Podvozek je adaptivní s možností nastavení tuhosti. Na normální jízdní režim je v nejkomfortnějším nastavení, se změnou na sportovní jízdní režim o něco ztuhne a v tom závodním je úplně tuhý, kdy cítíte na silnici i ten nejmenší kamínek. Stiskem tlačítka uprostřed ovladače jízdních režimů na středovém tunelu lze naladění podvozku upravit. Na sportovní i závodní režim se dá vždy o jednu pozici změkčit. Jakmile tlačítko nesvítí, je nastaven komfortní podvozek, když svítí bíle, je sportovní a jakmile svítí červeně, je v nejtvrdším závodním režimu. Nelze si tu – například jako v modelech BMW M nebo Audi RS – nastavit třeba nejostřejší režim motoru a převodovky, ale zároveň nejměkčí nastavení tlumičů. Stabilizace se ale v závodním režimu vypíná automaticky.

Když auto přepnete do sportovního anebo rovnou do závodního režimu, celé znatelně ožije. Zrychlí se reakce na plyn (v „a“ i „n“ jsou poměrně ospalé) a i rychlost převodovky (v „a“ i „n“ drží co nejnižší otáčky a po přidání plynu nechce hned podřazovat), ale také nastavení brzd i řízení. Změna charakteru je opravdu velká.

Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2024)

Když se pak vydáte někam, kde to dobře znáte, a kde nejedete jen rovně, ale ideálně pořád někam zatáčíte, překvapí vás, jak rychlé tohle auto reálně je. 520 koní je sice vážně hodně, ale dneska už to na papíře není nic zase tak divného (nové BMW M5 má 727 koní, Audi RS 7 Sportback má 630 koní a podobně), ale tohle auto s nimi pracuje jinak. Pocitově má totiž víc než 520 koní, protože to, jak to odjíždí od cca 4000 ot./min, je jednoduše neuvěřitelné. Motor má chuť po otáčkách, je točivý a působí neunavitelně. A navíc jsou reakce na plynový pedál v závodním režimu ostré jako břitva. Pokud máte manuální režim řazení, nechá vás navíc v omezovači a nepřeřadí.

Geometrie nápravy je poměrně agresivní, což pomáhá tomu, že skvělé jsou i reakce na pohyby volantem. Jakmile s volantem o kousíček otočíte, předek na to ihned reaguje a Alfa Romeo Stelvio QV hned zatočí. A je jedno, že jedete 20 km/h nebo třeba 180 km/h. Řízení má i hodně rychlý převod. Rychlost v praxi je působivá, stejně jako vyvážení, vždyť vpředu má Stelvio QV 53,8 % hmotnosti, vzadu pak 46,2 %. Nastavena je při běžné jízdě spíš neutrálně, ale jakmile si budete hrát s plynem, dokáže být překvapivě přetáčivá.

A pak je tu ten zadní samosvorný diferenciál. Už bylo zmíněno, že je mechanický, není aktivní jako dříve, takže vždycky víte, jak auto odzadu zareaguje. Jeho svornost se nám sice zjistit nepodařilo, ale rozhodně bude velká, protože při vyjíždění z parkovacího místa nebo odbočování na křižovatkách znamená, že vnitřní zadní kolo často nakreslí černou čáru. A i na výjezdech ze zatáček je cítit, že zadní náprava dokáže být při nešetrném přidání plynu divočejší. Je to ale perfektně čitelné. Ostatně, na mokrém mosteckém okruhu jsme si to vyzkoušeli dostatečně.

První jízda: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio na mokrém mosteckém okruhu příjemně překvapila

Je chytřejší

Mimochodem, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je i chytřejší. Nechybí například služby Alfa Connect, které poskytují nové funkce a umožňují obsluhovat auto prostřednictvím mobilní aplikace nebo chytrých hodinek odkudkoliv. Lze jej například zamykat a odemykat, zapínat a vypínat světlomety a podobně. Nabízí také funkci My Alert, která prostřednictvím notifikací z aplikace upozorní na všechny možné podezřelé události, včetně pokusů o krádež nebo odtah. Potěší, že pro Start/Stop je samostatné fyzické tlačítko nalevo od volantu a pro vypnutí hlídání jízdních pruhů také (zboku na páčce blinkrů).

Závěr a cena

Je vážně dechberoucí, jak dobrý mix se podařilo italské automobilce v případě modelu Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio namíchat. Tohle auto totiž skvěle funguje při klidné jízdě, kdy je tiché a až překvapivě komfortní, ale i při ostré jízdě, kdy je přesně a ostré jako břitva. Má nějakou chybu? Asi jen velikost nádrže (64 litrů) a spotřebu paliva (cca 13+ l/100 km)…

Základní cena Alfy Romeo Stelvio Quadrifoglio byla stanovena na 2 399 000 Kč. Příplatků moc není, za 43 tisíc můžete mít Paket Techno (obsahuje aktivní asistent řízení, inteligentní rychlostní asistent alarm s funkcí ochrany otevření kapoty), 10 tisíc vás budou stát červené brzdové třmeny, 29 tisíc až 90 tisíc dáte za barvu karoserie, 27 tisíc za kola, která má auto z fotek, 155 tisíc za karbonová sedadla Sparco, která testované auto bohužel nemá, 42 tisíc za panoramatické sklo, 240 tisíc za karbon-keramické brzdy a nebo 175 tisíc za výfuky Akrapovič.

Technické údaje:

Auto:

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

291 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol (Q4)

Výkon:

382 kW/520 koní při 6500 ot./min

Točivý moment:

600 Nm při 2500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3,8 s

Maximální rychlost:

285 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

11,8 l/100 km

Emise CO2:

267 g/km

Objem nádrže:

64 litrů

Délka:

4701 mm

Šířka:

1955 mm (bez zrcátek)
2163 mm (se zrcátky)

Výška:

1689 mm

Rozvor:

2818 mm

Provozní hmotnost:

1850 kg

Objem zavazadlového prostoru:

525 / 1600 litrů


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru