O tom, že se koncern Volkswagen trápí s vleklou krizí, se mluví už hodně dlouho. Vrásky na čele mu přidělává nejen čínská konkurence, ale nakonec i samotní zákazníci. Koncern VW totiž vsadil takřka vše na kartu s elektromobilitou, ovšem tu si zákazníci zkrátka moc nevybírají. To, v jak velkých potížích se koncern aktuálně nachází, dokazují i jeho plány týkající se zavírání výrobních závodů a propouštění.
O tom, že se tak opravdu má stát, informovaly podle agentury Reuters odbory koncernu. Podle nich je v plánu zavřít minimálně tři továrny. Koncern Volkswagen tím má snížit své velmi vysoké náklady a zároveň zlepšit konkurenceschopnost. O tak velkých krocích mají zástupci koncernu s odbory jednat už několik týdnů a v těchto dnech se začínají rýsovat konkrétní obrysy těchto velkých opatření.
„Veškeré plány se týkají všech německých závodů značky VW. Žádný z nich není v bezpečí,“ řekla agentuře Reuters vedoucí podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová. Oznámila také, že zavírání továren se s největší pravděpodobností dotkne také závodu v Osnabrücku. Ten před nedávnem přišel o velkou zakázku od Porsche, které v této továrně plánovalo vyrábět elektrické nástupce modelů 718 Cayman a 718 Boxster. Zákazníci ovšem příliš nestojí ani o elektrické sportovní modely, takže případnou výrobu si Porsche vyřeší samo ve svých továrnách, pravděpodobně přímo v Zuffenhausenu.
Už v tuto chvíli je jasné, že kvůli tomu budou zrušeny tisíce pracovních míst a některá oddělení mohou být přesunuta do zahraničí. Německá vláda vyzvala koncern k zachování pracovních míst. Mluvčí kabinetu uvedl, že vláda je v úzkém kontaktu s automobilkou i zástupci zaměstnanců. Postoj spolkového kancléře Olafa Scholze je podle něj jasný, a to, že případná chybná manažerská rozhodnutí z minulosti nesmí jít na úkor zaměstnanců. „Cílem je zachování a zajištění pracovních míst,“ řekl mluvčí německé vlády agentuře DPA.
Pokuty za emise nejvíce zasáhnou Ford a VW, přestože ve velkém prosazovali elektromobily
Volkswagen zopakoval, že k tomu, aby byla společnost dlouhodobě konkurenceschopná, jsou zapotřebí rozsáhlá restrukturalizační opatření. „Je to jediný způsob, jak v budoucnu financovat další investice z vlastních zdrojů,“ uvedla automobilka v prohlášení. K plánovaným restrukturalizačním opatřením se detailněji nevyjádřila.
Zrušení letité dohody
Na propouštění zaměstnanců se koncern VW připravuje už řadu týdnů. Již v září totiž formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by tak mohl začít asi od poloviny roku 2025.
„Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility,“ uvedl pro ČTK hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii, během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.“