Svézt se s velkým nákladním autem? To byla věc, kterou jsem si vždycky chtěl vyzkoušet. Jenže na velký náklaďák nemám řidičák. V lomu nedaleko Berouna, kde jsem se posadil za volant nového modelu Scania XT to ale nevadilo.
Když mi v e-mailu přistála pozvánka od českého zastoupení Scania na představení a první jízdy s novým modelem XT, obratem jsem ji potvrdil. Jen pár řádků pod oslovením se totiž psalo, že se bude jezdit v lomu, tedy tam, kde není potřeba řidičského oprávnění, já ho totiž na nákladní auta nevlastním.
Po příjezdu do lomu už tu flotila Scanií XT stála pěkně vyrovnaná vedle sebe. Prohlížet jsme si mohli několik verzí – se třemi nápravami, ale i se čtyřmi nápravami. Všechna auta navíc bylo možné vyzkoušet. Když jsme si s kolegou z jiné redakce objednávali, rovnou jsem na doporučení sáhli po tom nejlepším. Na 20 minut jsme se posadili za volant modelu Scania XT G 500 8×4. Tato změť písmenek a čísel označuje, že jsme se mohli těšit na verzi s šestiválcovým motorem o výkonu 500 koní, která měl poháněna dvě nápravy z celkových čtyř. O pohyb se stará zadní pár náprav, zatímco přední pár (obě nápravy) se mají na starosti zatáčení. I díky tomu auto oplývá překvapivou ovladatelností a je schopno se otočit na opravdu malém prostoru.
Největším překvapením pro mě ale bylo to, že abych tohle auto dokázal řídit, stačí mi vlastně jen pár drobných rad a poznámek od instruktora, který s námi pojede v autě. Upozornil nás na to, že je dobré pracovat s motorovou brzdou a retardérem, ale také představil převodovku.
Nejsložitější je na tom všem vlastně vylézt po schůdkách do kabiny (složitější je ale vlastně nakonec možná spíš lézt), protože se sedí vážně vysoko. Sedačka se dá seřídit do všech možných směrů, včetně délky sedáku a nebo intenzity „houpání“ na nerovnostech. Stejně je na tom volant, který se hýbe na trojici kloubů a pro pohodlné nastupování a vystupování se dá vyklopit nahoru k palubní desce. Výhled z kabiny je vpřed i do stran perfektní, řidič má navíc k dispozici obrovská vnější zpětná zrcátka (obyčejná i panoramatická), která ukazují celý bok auta od střechy až po roh předního nárazníku. Zpětné zrcátko je i na vrchní hraně čelního skla, to ukazuje prostor přímo před kabinou. Některá z nich jsou volitelná, ostatně vybrat si na tomhle auto můžete vlastně úplně všechno. Zvyklý z osobních aut jsem se zástupců značky ptal na možnost příplatku za couvací kameru. Ani to není problém, v možnostech originální příplatkové výbavy je.
Překvapilo mě, jako naprosto nepolíbeného kamioňáka, jakou výbavu nákladní auta mohou mít. Každý kamion musí být povinně vybaven předkolizním asistentem, navíc může mít asistent hlídání jízdních pruhů a nebo prediktivní tempomat. U nákladních aut se totiž klade velký důraz na náklady, kam spadá i spotřeba paliva. I proto je tu tzv. prediktivní tempomat, který funguje stejně jako u osobních modelů Rolls-Royce. Tempomat totiž spolupracuje s GPS a ví, kde se nákladní auto právě nachází, jestli přijde stoupání a nebo klesání atd. a podle toho pracuje s plynem a dalšími částmi auta tak, aby co nejvíce šetřilo palivo, ale také brzdy a podobně. Navíc ví, jestli auto jede prázdné a nebo naložené, případně jak moc. Dokáže to vyhodnotit docela jednoduše. V případě, že má klasická pera, bere informace od brzd podle intenzity brzdného tlaku při brzdění. Pokud je auto vybaveno vzduchovými měchy, pak je taková informace prakticky v reálném čase podle jejich zatížení.
V nákladních autech je také žádoucí využívat motorovou brzdu a retardér namísto „klasických“ provozních brzd. Podle slov instruktora jízdy, který s řidiči profesionály pracuje, jsou i takoví řidiči – kamioňáci jezdící dálkové trasy – kteří provozní brzdy (tedy ty, kdy šlapou na brzdový pedál) použijí v průměru 5x za 100 kilometrů. Pro motorovou brzdu a retardér je tu pět možných poloh intenzity, které se nastavují pouhým pohybem pravé páčky za volantem. V lomu, kde jsme jezdili, a který nabízí různá převýšení, se dalo s radami instruktora projet pouze na retardér, provozní brzdy jsem využil jen při vyhýbání se jinému kolegovi. Bylo to v místě, kde byla cesta úzká a po pravé straně, kam jsem se musel vyhnout, byl vyhloubený odtok vody, takže bylo třeba manévrovat s citem.
V interiéru je při jízdě klid a ticho a to i přesto, že jsme pod sebou měli velký, 13litrový šestiválec splňující emisní normu Euro6. Ten nabídne 500 koní, ale hlavně 2550 Nm! Motor byl v našem případě spojen s automatizovanou převodovkou, na výběr je ale i manuální a nebo automatická s hydrodynamickým měničem, kterou si prý vybírají hlavně hasiči. V případě té automatizované jde o zcela novou převodovku, která mezigeneračně o půl sekundy zrychlila přeřazení, z té nejpomalejší ve třídě rovnou naopak na samý vrchol. Řidič může mít k dispozici i různé jízdní režimy, jenž stejně jako v autech přenastavují jednotlivé prvky (průběh výkonu, reakci na sešlápnutí plynu, apod.) nákladního auta.
A právě i přítomnost „automatické“ převodovky způsobila, že řízení takového kolosu jde jednoduše. Síly tu vůbec nejsou potřeba, k tomu, aby tahle obrovská věc zatočila, stačí klidně volantem otočit jedním prstem. Stejně tak rozjezd je „brnkačka“. Stačí nastartovat, odbrzdit ruční brzdu, zařadit rychlost, šlápnout na plynový pedál a je to. Při (naší jednoduché testovací) jízdě už si pak stačilo si jen hlídat obě strany tak, aby se „moje“ Scania XT na cestu vešla a nespadla do příkopu nebo naopak nedřela bokem stromy. Samozřejmě to pak v pracovním nasazení není tak jednoduché, protože se řidič bude muset vypořádat s mnoha dalšími faktory, které si při jízdě bude muset hlídat, my jsme se prostě jen rozjeli a pak pomalu jeli, ale tohle zvládne prakticky každý.
Bylo velmi příjemné posadit se za volant nákladního auta a zjistit, že tato auta mohou mít výbavu minimálně srovnatelnou, ale i lepší něž některá osobní auta. Překvapením pro mě také bylo, že jsem nemusel projít žádným školením, ale rovnou jsem se posadil do auta a mohl jet. Instruktor mě vždy jen spravil o tom, co by asi bylo dobré udělat, abychom jeli co nejbezpečněji a nejúsporněji.
Jak hodnocení nového nákladního modelu Scania XT vypadá z pohledu zkušeného novináře se pro zajímavost můžete podívat v tomto videu. To pochází z podzimního oficiálního představení tohoto nového modelu.