Také jste už přemýšleli nad tím, co by se stalo, kdybyste náhodou s autem skončili v nějakém rybníku? Jestli byste zvládli vylézt? Za jak dlouho by se auto potopilo a tak podobně? Redaktoři Světa motorů také a proto to v roce 1974 vyzkoušeli!

Přečtěte si také:  Závodní prototypy Škoda Spider patřily v 70. letech k tomu nejexotičtějšímu a nejrychlejšímu na tratích

Podpořila je v tom tehdy domácí značka Škoda, protože tehdejší podnik AZNP jim poskytl Škodu 100. Byla původní, měla najeto 37 tisíc kilometrů a podle moderátora videa tomu její stav odpovídal. S jistým pohrdavým tónem také dodal: „Nu, vůz jsme záměrně nechtěli.“

Pokus se konal v době, kdy venku nebylo úplně teplo, což dokazuje fakt, že se lidem kouří od úst. Ani voda nebyla teplá, měla jen 7°C. Posádka, kterou tvořil řidič, redaktor SM Vojtěch Měšťan (nepotápěč) a redakční fotoreportér Otakar Šafek (potápeč), se tedy oblékla do neoprénů.

Když bylo k pokusu vše připraveno, rozjela se posádka ve škodovce 40km/h rychlostí k připravené nájezdové rampě a následoval skok do vody. Po dopadu trvalo dalších pět minut, než se auto potopilo. Posádka by tak měla dostatek času na to, aby z auta stačila vylézt.

Přečtěte si také:  Historie škodováckých "simply clever" je dlouhá. Na auta dávala lyže, jezdila na dřevo a nabízela víc karoserií v jednom autě

Potopené auto bylo během několika následujících desítek minut vytaženo na břeh a zkušení mechanici se pustili do jeho kontroly a servisu. Náraz na hladinu vody zničil přední čelo a velký tlak vody prohnul střechu, světla a blinkry byly ale stále v chodu. Začalo se také se znovuzprovozněním auta. Byla vypuštěna voda z motoru (olej), ale i z palivové nádrže. Pak se začalo s vysoušením karburátoru, rozdělovače a svíček a za 46 minut od začátku prací auto opět nastartovalo. 

Mohlo se jít na druhý pokus. Ten probíhal už v rychlosti 50 km/h. Po dopadu auto začalo ke dnu klesat rychleji. I tak by prý měla posádka dostatek času k jeho opuštění.