Subaru Impreza WRX STI a pak Subaru WRX STI už před pár lety zmizelo, nejprve jen z Evropy, nakonec zcela. V současné generaci totiž existuje jen verze WRX, nikoliv vrcholné STI. To se ale změní, opravdové Subaru WRX STI se totiž vrátí. Japonská automobilka na nedávném tokijském autosalonu představila prototyp Subaru WRX STI S210.
Zdá se to jaké skvělá zpráva, že? Má to ale několik háčků. Tím prvním je, že vznikne jen 500 kusů, druhým je fakt, že všechny dostanou převodovku CVT a tím třetím, že budou pravděpodobně dostupné jen na domácím japonském trhu.
Základem prototypu je speciální verze Subaru WRX S4 STI Sport R EX, který dostal spoustu změn a vylepšení inspirovaných závodním speciálem WRX NBR Challenge, který soutěží v závodě 24 hodin Nürburgringu. Upraven byl nejen vzhled, ale zejména technika – od motoru až po podvozek.
Pod přední kapotou je upravený 2,4litrový přeplňovaný čtyřválcový boxer. Ve výchozím modelu nabídne 275 koní a 375 newtonmetrů, v tomto STI bude mít rovných 300 koní a 375 Nm. Může za to přepracované sání vzduchu včetně samotného potrubí před turbodmychadlem, ale také výměna původních výfuků za nové s tlumiči s nižším zpětným tlakem. Nakonec byla upravena i řídicí jednotka motoru.
Poháněna budou u Subaru tradičně všechna čtyři kola, ale bohužel ne přes manuální převodovku, bude tady Subaru Performance Transmission. Zajímavý název, ale Subaru do tohoto auta použilo modernizované provedení Lineartronicu, tedy tzv. bezestupňové převodovky CVT s plynulou změnou převodového poměru. Japonci ale tvrdí, že toto řešení také přinese radost z jízdy…
Změny najdeme i na podvozku. Tady jsou nové elektronicky řízené tlumiče ZF, tužší pružiny a upravené silentbloky zadního stabilizátoru. Vylepšeny byly i brzdy. Pod novými 19palcovými kovanými disky STI Flexible Performance od BBS jsou děrované kotouče, do kterých se zakusují šestipístkové brzdiče Brembo na přední nápravě. Auto dostalo i destičky s jinou směsí. Zastavit budou muset sportovní auto s pohotovostní hmotnost 1,6 tuny. Mimochodem, kola obouvají pneumatiky Michelin s rozměrem 255/35 R19.
Ostřejší je tohle auto i na pohled, protože dostalo aero kit S210. Ten zahrnuje splitter pod předním nárazníkem, boční nástavce prahů, nový zadní difuzor a červený pruh lemující masku chladiče i se štítkem S210. Na víku kufru je pak tradiční velké pevné zadní karbonové křídlo.
A co v kabině? Tady jsou nová sedadla, jde o parádní kousky od Recaro s čalouněním prvotřídní kůží Nappa s červenými ozdobnými prvky. Sedadla jsou karbonová a elektricky nastavitelná. V interiéru pak ještě najdeme červené kontrastní prošívání na volantu a dalších prvcích anebo červené bezpečnostní pásy.
Další podrobnosti zveřejní Subaru na jaře 2025.