prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (22)

Subaru si vždy šlo svou vlastní cestou, nehledě na automobilový mainstream. A nejinak je tomu i teď v emisně čím více svazované Evropě. Japonská automobilka představila mild-hybridní pohonné jednotky a nyní zahajuje jejich prodej v České republice.

Subaru představuje nový hybrid e-BOXER. Dostanou ho jako první Forester a XV

Subaru e-Boxer

Subaru vzalo původní motor FB20 z Foresteru a rozhodlo se ho uzpůsobit tak, aby splnil přísné evropské emisní předpisy. Pohonné ústrojí tak kombinuje elektromotor se dvěma klíčovými technologiemi Subaru: motorem Boxer a symetrickým pohonem všech kol. Technika Subaru e-Boxer je tvořena upravenou převodovkou Lineartronic, do níž je integrován elektromotor napájený vysokovýkonnou lithium-iontovou baterií 118 V.

Protože jde o mild-hybrid, auto sice na elektřinu jet umí, ale jen velmi krátkou dobu. Primárně má motor sloužit k tomu, aby pomáhal spalovací jednotce při přidání plynu. Nedá se tedy ani externě dobíjet a do auta se tankuje benzin. Přesně tak, jak jsou současní uživatelé Subaru zvyklí.

Při jízdě na elektřinu vydávají modely Subaru e-Boxer externí zvuk tak, aby upozornily chodce a cyklisty na to, že něco jede.

prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (9)

Nový mild-hybridní pohonné ústrojí Subaru e-Boxer bude v Evropě z počátku k dispozici pro modely Forester a XV. Pro Ameriku je k dispozici výrazněji elektrifikovaná plug-in hybridní verze, která dojede čistě na elektřinu i desítky kilometrů. S tou se však pro evropský trh prozatím spíše nepočítá.

Vyšší hmotnost, ale její lepší rozložení

Subaru tvrdí, že toto pohonné ústrojí jízdní výkony a celkově kvalitu jízdy nezhoršilo, ale naopak ji vylepšilo rychlejšími reakcemi motoru, ale i díky lepšímu rozložení hmotnosti. Ta sice samozřejmě narostla, ale i díky použití podvozkové platformy Subaru Global Platform (SGP), která s elektrifikací počítala, to není nijak výrazně. Navíc byly použity lehké a kompaktní baterie, které jsou umístěny pod podlahou zavazadelníku v bezpečnostním rámu a testovány proti různým typům nárazů. 

Dalším pozitivním údajem, jenž s hmotností souvisí, je zachování tažných schopností. Subaru XV e-Boxer utáhne až 1270 kg a u Foresteru se dá mluvit o tažné síle až 1870 kg. A to je víc, než mají i některé automobily s konvenčními motory.

Přečtěte si také:  Range Rover Evoque a Land Rover Discovery Sport představeny jako plug-in hybridy s tříválcem

Ani zavazadelník nedoznal výraznějších změn objemu. U Foresteru s motorem e-Boxer se zavazadlový prostor dokonce nezmenší nijak, u XV sice ano, ale jde o jednotky litrů a jen u verzí bez rezervního kola.

Za volantem

Subaru se snažilo mild-hybridní pohonné ústrojí naladit tak, aby řidič při jízdě ideálně nic nepoznal. Tisková zpráva tvrdí, že „soustava Subaru e-BOXER kombinuje oba hlavní zdroje síly tak, aby se přizpůsobila jízdním podmínkám.“ My jsme se to při opravdu velmi krátké projížďce snažili vyzkoušet a vlastně se to dá potvrdit. S autem se dá jezdit tak, jako s každým jiným Foresterem, nic vás neomezuje.

Motor ale na plynový pedál reaguje o něco rychleji, respektive samotný rozjezd auta je rychlejší, téměř okamžitý. Spalovací motor nemusí čekat na své roztočení, ale s prvotním rozjezdem pomůže právě elektromotor, auto je tak pocitově i fyzicky pružnější.

prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (13)

Celý pohonný systém pracuje ve třech jízdních režimech: jízda na benzin, elektrická jízda (EV) a jízda využívající oba druhy motorů. Při rozjezdu nebo v nízkých rychlostech může být auto poháněno pouze elektromotorem, díky čemuž je jízda tichá a zcela bez lokálních emisí. Jízda výhradně na elektřinu ale vyžaduje opravdu velmi citlivé zacházení s plynovým pedálem a prakticky jakékoliv jeho sešlápnutí bleskově aktivuje spalovací motor.

Podle stavu vozidla a baterie však dokáže systém ujet čistě na elektrickou energii vzdálenost až 1,6 kilometru, a to do rychlosti 40 km/h. 

Při běžných rychlostech je síla zážehového i elektrického motoru kombinována, takže nabízí citlivou, lineární a hospodárnou akceleraci, zatímco ve vysokých rychlostech je vůz poháněn jen benzinovým motorem, který zároveň dobíjí baterii.

Krátce jsme se projeli s Foresterem e-Boxer a s XV e-Boxer, abychom zjistili, jak se obě auta liší. Forester je asi o 200 kilogramu větší a těžší a na jízdě to bylo znát. Reakce po sešlápnutí plynového pedálu byla opravdu rychlá, ale ne tak „radostná“ jako v XV. To s mild-hybridním pohonem opravdu výrazněji ožilo. A to nejen v prvotních reakcích na pohyb pedálu plynu, ale i v celkové pružnosti.

První kilometry za volanty Subaru Forester a XV s motory e-Boxer

Bohatší (bezpečnostní) výbava

Nové pohonné ústrojí s sebou přineslo i poměrně velké rozšíření dostupné výbavy. Už předchozí Forester měl soubor nových pokrokových bezpečnostních technologií, ale ty značka ještě rozšířila. Součástí standardní výbavy je u všech verzí samozřejmě systém EyeSight. Mezi další bezpečnostní systémy patří funkce udržení v jízdním pruhu Lane Keep Asisst (LKA), detekce vozidel vzadu Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), brzdění před překážkou při couvání či boční kamera Side View Monitor. 

Přečtěte si také:  Zvenku vypadá tohle Porsche Cayman docela normálně, ale má motor V8 Ford

Novinkou je systém sledování řidiče Driver Monitoring System. Ten dokáže řidiče upozornit v případě spánku nebo nesoustředění se na silnici vpředu. Rozpoznáváním obličeje současně umožní nastavit pozici sedadla, vnějších zpětných zrcátek nebo klimatizace podle preferencí konkrétního řidiče.

Ceny

A jak je to s cenami? Aktuálně má české zastoupení Subaru ceny jen na Forester e-Boxer, na XV e-Boxer si budeme muset ještě chvíli počkat. Ceny jsou vyšší, než v případě modelu jen s benzinovým motorem, ale zároveň je bohatší standardní výbava.

prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (25)

Forester se aktuálně nabízí už jen ve verzi e-Boxer, jiné v nabídce nebudou. Nejlevnější verze začíná na rovných 900 tisících korun. Jde o verzi Active, která však už veškerou „nezbytnou“ výbavu má. Dostanete 7 airbagů, aktivní BiLED světlomety, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, infotainment Starlink s barevným displejem a digitálním rádiem, upozornění na osoby sedící na zadních sedadlech při opuštění vozu, parkovací kameru s ostřikovačem, volbu jízdních režimů SI-Drive či jízdní režim X-Mode.

Pokud byste ale chtěli víc, pak se nabízí Výbavy Comfort a Executive, jejichž seznam sériové výbavy se dále rozrůstá. Ceny jsou 1,01 milionu korun, respektive 1,13 milionu korun. Samozřejmostí je pro všechny motorizace symetrický pohon všech kol i bezestupňová převodovka Lineartronic.

Kompletní ceník Subaru Forester e-Boxer je ke stažení zde. Na všechny verze nabízí Subaru standardně prodlouženou záruku na 5 let nebo 200 tisíc kilometrů a asistenční služby na 5 let.