prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (22)

Subaru si vždy šlo svou vlastní cestou, nehledě na automobilový mainstream. A nejinak je tomu i teď v emisně čím více svazované Evropě. Japonská automobilka představila mild-hybridní pohonné jednotky a nyní zahajuje jejich prodej v České republice.

Subaru představuje nový hybrid e-BOXER. Dostanou ho jako první Forester a XV

Subaru e-Boxer

Subaru vzalo původní motor FB20 z Foresteru a rozhodlo se ho uzpůsobit tak, aby splnil přísné evropské emisní předpisy. Pohonné ústrojí tak kombinuje elektromotor se dvěma klíčovými technologiemi Subaru: motorem Boxer a symetrickým pohonem všech kol. Technika Subaru e-Boxer je tvořena upravenou převodovkou Lineartronic, do níž je integrován elektromotor napájený vysokovýkonnou lithium-iontovou baterií 118 V.

Protože jde o mild-hybrid, auto sice na elektřinu jet umí, ale jen velmi krátkou dobu. Primárně má motor sloužit k tomu, aby pomáhal spalovací jednotce při přidání plynu. Nedá se tedy ani externě dobíjet a do auta se tankuje benzin. Přesně tak, jak jsou současní uživatelé Subaru zvyklí.

Při jízdě na elektřinu vydávají modely Subaru e-Boxer externí zvuk tak, aby upozornily chodce a cyklisty na to, že něco jede.

prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (9)

Nový mild-hybridní pohonné ústrojí Subaru e-Boxer bude v Evropě z počátku k dispozici pro modely Forester a XV. Pro Ameriku je k dispozici výrazněji elektrifikovaná plug-in hybridní verze, která dojede čistě na elektřinu i desítky kilometrů. S tou se však pro evropský trh prozatím spíše nepočítá.

Vyšší hmotnost, ale její lepší rozložení

Subaru tvrdí, že toto pohonné ústrojí jízdní výkony a celkově kvalitu jízdy nezhoršilo, ale naopak ji vylepšilo rychlejšími reakcemi motoru, ale i díky lepšímu rozložení hmotnosti. Ta sice samozřejmě narostla, ale i díky použití podvozkové platformy Subaru Global Platform (SGP), která s elektrifikací počítala, to není nijak výrazně. Navíc byly použity lehké a kompaktní baterie, které jsou umístěny pod podlahou zavazadelníku v bezpečnostním rámu a testovány proti různým typům nárazů. 

Dalším pozitivním údajem, jenž s hmotností souvisí, je zachování tažných schopností. Subaru XV e-Boxer utáhne až 1270 kg a u Foresteru se dá mluvit o tažné síle až 1870 kg. A to je víc, než mají i některé automobily s konvenčními motory.

Ani zavazadelník nedoznal výraznějších změn objemu. U Foresteru s motorem e-Boxer se zavazadlový prostor dokonce nezmenší nijak, u XV sice ano, ale jde o jednotky litrů a jen u verzí bez rezervního kola.

Za volantem

Subaru se snažilo mild-hybridní pohonné ústrojí naladit tak, aby řidič při jízdě ideálně nic nepoznal. Tisková zpráva tvrdí, že “soustava Subaru e-BOXER kombinuje oba hlavní zdroje síly tak, aby se přizpůsobila jízdním podmínkám.” My jsme se to při opravdu velmi krátké projížďce snažili vyzkoušet a vlastně se to dá potvrdit. S autem se dá jezdit tak, jako s každým jiným Foresterem, nic vás neomezuje.

Motor ale na plynový pedál reaguje o něco rychleji, respektive samotný rozjezd auta je rychlejší, téměř okamžitý. Spalovací motor nemusí čekat na své roztočení, ale s prvotním rozjezdem pomůže právě elektromotor, auto je tak pocitově i fyzicky pružnější.

prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (13)

Celý pohonný systém pracuje ve třech jízdních režimech: jízda na benzin, elektrická jízda (EV) a jízda využívající oba druhy motorů. Při rozjezdu nebo v nízkých rychlostech může být auto poháněno pouze elektromotorem, díky čemuž je jízda tichá a zcela bez lokálních emisí. Jízda výhradně na elektřinu ale vyžaduje opravdu velmi citlivé zacházení s plynovým pedálem a prakticky jakékoliv jeho sešlápnutí bleskově aktivuje spalovací motor.

Podle stavu vozidla a baterie však dokáže systém ujet čistě na elektrickou energii vzdálenost až 1,6 kilometru, a to do rychlosti 40 km/h. 

Při běžných rychlostech je síla zážehového i elektrického motoru kombinována, takže nabízí citlivou, lineární a hospodárnou akceleraci, zatímco ve vysokých rychlostech je vůz poháněn jen benzinovým motorem, který zároveň dobíjí baterii.

Krátce jsme se projeli s Foresterem e-Boxer a s XV e-Boxer, abychom zjistili, jak se obě auta liší. Forester je asi o 200 kilogramu větší a těžší a na jízdě to bylo znát. Reakce po sešlápnutí plynového pedálu byla opravdu rychlá, ale ne tak “radostná” jako v XV. To s mild-hybridním pohonem opravdu výrazněji ožilo. A to nejen v prvotních reakcích na pohyb pedálu plynu, ale i v celkové pružnosti.

První kilometry za volanty Subaru Forester a XV s motory e-Boxer

Bohatší (bezpečnostní) výbava

Nové pohonné ústrojí s sebou přineslo i poměrně velké rozšíření dostupné výbavy. Už předchozí Forester měl soubor nových pokrokových bezpečnostních technologií, ale ty značka ještě rozšířila. Součástí standardní výbavy je u všech verzí samozřejmě systém EyeSight. Mezi další bezpečnostní systémy patří funkce udržení v jízdním pruhu Lane Keep Asisst (LKA), detekce vozidel vzadu Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), brzdění před překážkou při couvání či boční kamera Side View Monitor. 

Novinkou je systém sledování řidiče Driver Monitoring System. Ten dokáže řidiče upozornit v případě spánku nebo nesoustředění se na silnici vpředu. Rozpoznáváním obličeje současně umožní nastavit pozici sedadla, vnějších zpětných zrcátek nebo klimatizace podle preferencí konkrétního řidiče.

Ceny

A jak je to s cenami? Aktuálně má české zastoupení Subaru ceny jen na Forester e-Boxer, na XV e-Boxer si budeme muset ještě chvíli počkat. Ceny jsou vyšší, než v případě modelu jen s benzinovým motorem, ale zároveň je bohatší standardní výbava.

prvni-jizda-test-2020-subaru-forester-e-boxer- (25)

Forester se aktuálně nabízí už jen ve verzi e-Boxer, jiné v nabídce nebudou. Nejlevnější verze začíná na rovných 900 tisících korun. Jde o verzi Active, která však už veškerou “nezbytnou” výbavu má. Dostanete 7 airbagů, aktivní BiLED světlomety, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, infotainment Starlink s barevným displejem a digitálním rádiem, upozornění na osoby sedící na zadních sedadlech při opuštění vozu, parkovací kameru s ostřikovačem, volbu jízdních režimů SI-Drive či jízdní režim X-Mode.

Pokud byste ale chtěli víc, pak se nabízí Výbavy Comfort a Executive, jejichž seznam sériové výbavy se dále rozrůstá. Ceny jsou 1,01 milionu korun, respektive 1,13 milionu korun. Samozřejmostí je pro všechny motorizace symetrický pohon všech kol i bezestupňová převodovka Lineartronic.

Kompletní ceník Subaru Forester e-Boxer je ke stažení zde. Na všechny verze nabízí Subaru standardně prodlouženou záruku na 5 let nebo 200 tisíc kilometrů a asistenční služby na 5 let.