stellantis_centrosicurezza_orbassano5-62b076845c797

Stellantis investuje 33 milionů EUR do nejmodernější technologie pro svá globální centra testování vozidel

Od Josef Pelikán | Zdroj a foto: Stellantis - Tisková zpráva - 22. 6. 2022 0

Inženýrské týmy skupiny Stellantis pracují na vývoji špičkových vozidel, která umožní čistou, bezpečnou a cenově dostupnou mobilitu. Stellantis investoval celkem 33 milionů EUR do svých dvou globálních testovacích center, a podpořil tak svou dlouhodobou strategii. Mezi hlavní cíle této strategie patří nabízet ty nejvýkonnější elektromobily, zvládnout nejvyšší úroveň autonomního řízení a zároveň zajistit bezpečné a spolehlivé technologie pro své zákazníky.

Tyto investice, vedle dalších výdajů na výzkum a vývoj, posilují celkovou schopnost skupiny Stellantis utvářet budoucnost mobility. Dále pak investované prostředky urychlují transformaci skupiny Stellantis na technologickou společnost zaměřenou na udržitelnou mobilitu a umožňují jí dosáhnout cílů jejího strategického plánu, zejména snížení emisí uhlíku o 50 % do konce roku 2030 ve srovnání s úrovní v roce 2021 a nulových emisí uhlíku do roku 2038.

Přečtěte si také:  Zákaz spalovacích motorů automobilky vcelku vítají. Většina je na něj už dnes dobře připravena

Nedávná vylepšení zahrnují:

  • Do „Safety Center“ v Orbassanu nedaleko Turína v Itálii byly plně integrovány digitální inženýrské procesy. Centrum bylo výrazně zmodernizováno, takže nyní je vybaveno čtyřmi testovacími dráhami se čtyřmi body nárazu a je schopno plně testovat bateriová elektrická vozidla (BEV) a technologie autonomního řízení pro osobní automobily, pick-upy a lehká užitková vozidla.
  • Aerodynamický tunel v Auburn Hills v americkém státě Michigan se rozšiřuje o technologii pohyblivé podlahy, která simuluje jízdu po silnici a umožňuje přesnější měření aerodynamiky vozidel. Snížení aerodynamického odporu má příznivý vliv na dojezd vozidel BEV.

stellantis_centrosicurezza_orbassano

„Díky práci, kterou dnes odvádíme v našich špičkových technologických centrech po celém světě, budou vozy Stellantis v budoucnu špičkou z hlediska kapacity, výkonu a bezpečnosti,“ prohlásil Harald Wester, technický ředitel skupiny Stellantis. „Naše inženýrská komunita se opírá o dovednosti, rozmanitost a také o naši celosvětovou působnost. Spolupracujeme s dalšími globálními týmy, například s kolegy z Monozokuri, abychom po celém světě spustili naši technologickou transformaci. To nám dává komplexní pohled na problematiku a umožňuje nám to zvažovat a vyvíjet celé spektrum řešení mobility, což nás staví do čela závodu o nejlepší inovace.“

Testování elektrických vozidel a autonomního řízení

Jedním z hlavních cílů strategického plánu Dare Forward 2030 skupiny Stellantis je dosáhnout do roku 2030 stoprocentního podílu BEV na prodeji osobních automobilů v Evropě a padesátiprocentního podílu BEV na prodeji osobních vozidel a pick-upů v USA.

Přečtěte si také:  Tohle je 5 soudobých aut, jejichž cena za pár let výrazně vzrostla

Investice ve výši 5 milionů eur do modernizace „Safety Centra“ v Orbassanu umožňuje provádět testování všech typů elektrifikovaných vozidel: mild-hybridních, plug-in hybridních a bateriových elektromobilů. Na tomto pracovišti, kde se v současné době provádějí nejméně dva crash testy denně, se letos plánuje otestovat více než 275 elektrifikovaných vozů. Vozidla testovaná v Orbassanu jsou certifikována podle více než 175 mezinárodních bezpečnostních a technologických norem.

Nárazová část testovacích drah je vybavena blokem Messring, který lze přemístit pro zkoušky čelního a bočního nárazu. V Orbassanu se provádí některé z nejpřísnějších testů v oboru, jako je test s malým překrytím („small overlap“), který používá Insurance Institute for Highway Safety (IIHS – Pojišťovací institut pro silniční bezpečnost).

Testovací dráhy v Orbassanu jsou vybaveny počítačově řízeným kamerovým systémem s 13 pohyblivými venkovními kamerami nad místem nárazu. Kromě toho dráhy nabízejí možnost vysokorychlostního videozáznamu podvozku a na palubu testovaného vozidla lze nainstalovat až pět kamer.

Všechny tyto snímky spolu s údaji z testů poskytují inženýrům skupiny Stellantis zásadní informace pro hodnocení konstrukce současných a budoucích vozidel. Data jsou navíc sdílena s pracovišti skupiny Stellantis po celém světě, zejména s dalšími testovacími centry v Belchampu (Francie), v Chelsea v Michiganu (USA) a v Betimu (Brazílie), za účelem zdokonalení digitálních modelů vozů používaných při vývoji.

Přečtěte si také:  Indukční dobíjení ze silnic by vyřešilo problém s dojezdem elektromobilů. Stellantis na něm pracuje a hlásí úspěchy

Do tohoto špičkového zařízení byly plně integrovány digitální inženýrské procesy skupiny Stellantis, což umožnilo nejefektivnější vývoj vozu, neboť pokrývá prakticky všechny scénáře nárazů. Nové tratě jsou připraveny pro budoucí testy související se zaváděním funkcí autonomního řízení u všech typů vozidel.

Zařízení v Orbassanu zahrnuje statická a dynamická zkušební zařízení pro zkoumání scénářů, jako je náraz do chodce, rozdrcení střechy a převrácení vozu, a také zkušební saně pro testování sedadel a interiérů. Testy výbavy a interiéru jsou stále důležitější, protože zavádění budoucích technologií autonomního řízení představuje potenciál pro nové konfigurace sedadel v kabině.

stellantis_movinggroundplanetech_michigan

Lepší aerodynamika

Aerodynamická účinnost je zásadním faktorem pro optimalizaci vzdálenosti, kterou mohou elektrifikovaná vozidla ujet na jedno nabití. Její zkoumání vyžaduje co nejpřesnější simulaci skutečných jízdních podmínek.

Skupina Stellantis v současné době pracuje v aerodynamickém tunelu Auburn Hills v Michiganu na instalaci technologie pohyblivé podlahy (rolling road), která simuluje jízdu po silnici, přičemž testovaná vozidla zůstávají statická. Stellantis do projektu investuje 29,5 milionu dolarů. Čtyři pásy umožňují pohyb každého kola vozu a pátý simuluje jízdu. Technologie pohyblivé podlahy měří také aerodynamický ventilační odpor, což je odpor spojený výhradně s koly a pneumatikami v pohybu. Ten v reálném provozu představuje až 10 % celkového aerodynamického odporu.

Přečtěte si také:  Sankce proti Rusku se dotknou i automobilek. Továrny tam mají Renault, Volkswagen i Stellantis

Aerodynamický tunel v Auburn Hills v současné době vytváří vítr o rychlosti až 225 km/h. Instalace pohyblivé podlahy je součástí závazku odhadovaného na 85 milionů dolarů, jenž figuroval v dohodě z roku 2019 se společností United Auto Workers. Zařízení by mělo být uvedeno do provozu v roce 2024.

Díky dodatečné kapacitě se aerodynamický a aeroakustický tunel v Auburn Hills stane plnohodnotnou součástí celosvětové sítě špičkových center s technologií pohyblivé podlahy, která zahrnuje dvě pracoviště v Evropě.