Audi uvede na trh novou výkonovou verzi elektricky poháněného SUV s označením Audi e-tron 50 quattro. Dva elektromotory poskytují celkový nejvyšší výkon 230 kW a maximální točivý moment 540 Nm. Sada akumulátorů s celkovou kapacitou 71 kWh umožňuje dojezd na jedno nabití více než 300 kilometrů v jízdním cyklu WLTP.
Audi e-tron 50 quattro kombinuje vysokou úroveň hospodárnosti se sportovními výkony. Stejně jako již prodávaný model e-tron má i jeho základní verze po jednom elektromotoru na přední a zadní nápravě. Elektricky poháněné SUV s celkovým nejvyšším výkonem 230 kW a maximálním točivým momentem 540 Nm zrychlí z 0 na 100 km/h za rovných 7 sekund. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 190 km/h.
Ve většině provozních situací je vůz poháněn pouze zadním elektromotorem, aby bylo dosaženo nejvyšší hospodárnosti. Přední elektromotor je aktivován předvídavě v případě potřeby. Řízení elektrického pohonu všech kol na základě rozsáhlého systémového propojení je extrémně rychlé a velmi precizní. V kombinaci s moderními komponenty podvozku včetně vzduchového odpružení a nízkým těžištěm zajišťuje vynikající úroveň jízdní dynamiky a stability.
Sada akumulátorů modelu Audi e-tron 50 quattro je složena z 324 prismatických článků rozdělených do 27 modulů. Jejich kapacita je 71 kWh, což umožňuje dojezd více než 300 kilometrů v jízdním cyklu WLTP.
K vysoké hospodárnosti přispívá nové nastavení poháněcího ústrojí ve spojení s rozmanitými optimalizačními opatřeními ve vysokonapěťovém systému. Dalším faktorem je nižší pohotovostní hmotnost, s níž klesly také jízdní odpory, a účinný systém řízení chladicích a topných systémů se sériově dodávaným tepelným čerpadlem. Tento systém reguluje teplotu v interiéru i provozní teplotu akumulátorů a zajišťuje chlazení elektromotorů, výkonové elektroniky a nabíjecího systému. Tímto způsobem je zajištěna dlouhá životnost vysokonapěťových komponentů a umožněno rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC).
Audi e-tron 50 quattro lze nabíjet výkonem až 120 kW na rychlonabíjecích stanicích. Elektricky poháněné SUV tak může doplnit dostatek energie pro další etapu dálkové jízdy přibližně během 30 minut. Alternativně lze akumulátory nabíjet střídavým proudem (AC). S nabíjecím výkonem 11 kW trvá kompletní nabití sedm hodin. Po uvedení nového modelu na trh bude na přání nabízeno druhé palubní nabíjecí zařízení, které umožní nabíjení akumulátorů výkonem až 22 kW na velmi rozšířených nabíjecích stanicích se střídavým proudem.
Exkluzivní nabíjecí služba Audi e-tron Charging Service zpřístupní klientům více než 100 000 veřejných nabíjecích přípojek v Evropě prostřednictvím jedné karty. Počet využitelných nabíjecích stanic přitom neustále roste. Uživatelé zároveň mohou nabíjet své elektricky poháněné SUV bez základního měsíčního poplatku po dobu prvního roku.
Pro domácí nabíjení je Audi e-tron 50 quattro sériově vybaveno kompaktním přenosným nabíjecím systémem, který podporuje nabíjení výkonem až 11 kW po připojení do zásuvky s třífázovým proudem a napětím 400 V. Z domácí elektrické zásuvky s napětím 230 V je možné nabíjení výkonem až 2,3 kW. Od konce roku 2019 bude na přání nabízen nabíjecí systém connect s funkcemi pro chytré nabíjení. Uživatelé mohou při nabíjení svého elektromobilu Audi e-tron využívat například výhodnější sazby za odběr elektrické energie mimo špičku. V kombinaci se systémem řízení energetických toků v domácnosti jsou pro klienty přístupné další výhodné funkce, například prioritní nabíjení elektrickou energií z vlastní solární elektrárny, pokud má zákazník na svém domě fotovoltaický systém. Klienti mohou prostřednictvím aplikace myAudi také ovládat na svém chytrém telefonu veškeré nabíjecí procesy a časovače, včetně aktivace a nastavení klimatizace před odjezdem.
Stejně jako výkonnější verze elektricky poháněného SUV uskutečňuje Audi e-tron 50 quattro rekuperaci elektrické energie prostřednictvím obou elektromotorů, z nichž je prioritně využíván zadní elektromotor, a to během více než 90 procent všech zpomalení. To znamená, že energie z prakticky všech normálních brzdných manévrů je získávána zpět a ukládána do akumulátorů. Nově vyvinutá brzdová soustava s elektrohydraulickým ovládáním se aktivuje pouze tehdy, pokud řidič požaduje zpomalení vyšší než 0,3 g. Výsledkem jsou krátké brzdné dráhy ve všech jízdních situacích. Sériově dodávaný asistent pro hospodárnou jízdu podporuje řidiče v úsporném stylu jízdy automatickou rekuperací a prediktivními informace na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Systém používá radarové senzory, záběry z kamer, navigační data a informace z komunikace „Car‑to‑X“ k detekci dopravní situace a projížděné trasy. Asistent pro hospodárnou jízdu dokáže v kombinaci s adaptivním tempomatem elektricky poháněné SUV také předvídavě brzdit nebo zrychlovat.
Audi e-tron 50 quattro, vyráběné v bruselském závodě s neutrální bilancí emisí CO2, bude možné objednávat na evropských trzích v průběhu čtvrtého čtvrtletí 2019. Cena pro český trh ještě nebyl stanovena.