Hybrid-LAURIN_a_KLEMENT_E-Krizik

Škodovky jezdí na elektřinu už více než sto let

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 27. 6. 2021


Mysleli jste si, že elektromobilita je vynález poslední dekády? Omyl! Elektrifikovaný pohon měl už vůz Laurin & Klement před více než sto lety. Objevte elektrickou minulost i budoucnost značky Škoda ve Škoda Muzeu.

Plně elektrickým SUV Škoda Enyaq iV vstoupila mladoboleslavská automobilka loni naplno do moderní éry elektromobility. Rozhodně přitom nešlo o krok do neznáma. Vydejte se na výstavu Ve znamení elektromobility, která ve Škoda Muzeu ukazuje, jak dlouho tradici tady mají auta poháněná elektřinou.

Díky tradičně vysoké technické kompetenci českých konstruktérů byl elektrifikovaný pohon ve voze mladoboleslavské značky použit už v roce 1908. Slavný český elektrotechnik František Křižík tehdy na bázi modelu Laurin & Klement typu E (viz úvodní foto) vytvořil provozuschopný hybridní vůz s benzinovým čtyřválcem 4 562 cm³ s výkonem 25,8 kW/35 koní a dvěma stejnosměrnými elektromotory.  

V letech 1934–1941 následovaly ekonomické a ekologické užitkové elektromobily s užitečnou hmotností 1,5 t a 3 t. Používal je například plzeňský Měšťanský pivovar pro rozvoz svého Prazdroje. Nezapomínalo se ani na budoucí motoristy – dětem byl určen miniaturní roadster PUCK. V letech 1941 a 1942 vznikal v Mladé Boleslavi a s elektromotorem o výkonu 400 wattů, vlastně startérem z „dospělých“ automobilů, a s baterií článků Varta-Ferak zvládl dvě hodiny provozu – následované dvanáctihodinovým nabíjením.

elektricky_nakladak-SKODA-15t-Plzensky_Prazdroj
Užitkový elektromobil Škoda 1,5 t ve službách plzeňského Prazdroje | Foto: Škoda

Počátkem 90. let vzbudila i na náročných trzích, především ve Švýcarsku, Německu, Velké Británii, ale i Kanadě, zájem série necelých 200 kusů osobních a užitkových elektromobilů Eltra na bázi modelové řady Škoda Favorit. S elektromotorem o výkonu 15,4 kW/21 koní a sadou olověných akumulátorů dosahovala Eltra rychlosti až 80 km/h.

V novém miléniu si značka Škoda ověřila potenciál elektrického pohonu sérií 17 zkušebních vozů Octavia Green E Line na bázi druhé generace vozu Octavia Combi. Dojezd činil asi 150 km při největší rychlosti 135 km/h.

elektromobil-Skoda_Octavie-Green_E_line
Škoda Octavia Green E Line: Pohled do expozice Ve znamení elektromobility ve Škoda Muzeu | Foto: Škoda

V roce 2017 naznačil koncept Škoda Vision E budoucí směřování mladoboleslavské značky v této oblasti. Dalším krokem se stala studie Škoda Vision iV, představená v Ženevě o dvě léta později. Od té doby označení iV zastřešuje hybridy i plně elektrické vozy Škoda. V roce 2019 se ryze bateriového pohonu dočkal model Citigoe iV a plug-in hybridní technologii začal používat vůz Škoda Superb iV, později následovaný sourozencem Octavia iV.

Skoda_Citigoe_iV
Škoda Citigoe iV a nodulární platforma MEB koncernu Volkswagen | Foto: Škoda

Koncem roku 2020 se v Mladé Boleslavi rozeběhla sériová výroba plně elektrického automobilu Škoda Enyaq iV, postaveného na modulární platformě MEB koncernu Volkswagen. Svou využitelnost a odolnost Enyaq iV potvrdil mimo jiné jako ředitelský vůz při náročných etapách cyklistické Tour de France.

Výstava „Ve znamení elektromobility“ je ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi přístupná do 5. září. Kromě čtivě zpracovaných a obrazově atraktivních informačních panelů nabízí hlavně zajímavé elektromobily: již zmíněné vozítko PUCK, dále modely Eltra, Škoda Octavia Green E Line či zástupce nejnovější produkce Škoda Citigoe iV a Škoda Enyaq iV. Nechybí ani názorná prezentace moderních elektromotorů a baterií, jednostopou vývojovou linii zastupuje koncept městské mobility Klement.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru