1993-Skoda_Forman-16-motor-790_16- (2)

Už jste slyšeli o Škodě Forman, která měla legálně pod kapotou 100koňový motor a jezdila až 200 km/h? Takové auto opravdu existuje a je ve sbírkách automobilky Škoda. Jeho příběh ale není jednoduchý.

Škoda a koncern Volkswagen

Když po dlouhých desítkách let modelů s motorem vzad a pohonem zadních kol představila značka Škoda model Favorit, byla to revoluce. Zcela nová konstrukce pětidveřového hatchbacku s motorem vpřed a pohonem předních kol byla konečně opět konkurenceschopná. Byl to i další dílek skládačky pro to, že automobilku nakonec od československého státu koupil koncern Volkswagen.

podpis-smlouva-skoda-volkswagen-koncern-1991
1991: podpis smlouvy a vstup strategického partnera – koncernu Volkswagen | Foto: Škoda

Ukázalo se nakonec, že to vůbec nebyl špatný krok, protože česká automobilka v rukou koncernu nabízí dnes velmi zajímavé modely, které jsou (často nejen u nás) i úspěšnější než Volkswageny.

A modernější a lepší byl i ve škodovce v 90. letech minulého století vyvinutý 1,6litrový motor, jak nakonec vedení německého koncernu Volkswagen uznalo. I přesto se do výroby nakonec nedostal. I do škodovek totiž putovala již léty prověřená šestnáctistovka z Volkswagenů a to i přesto, že nebyla tak moderní.

Přečtěte si také:  Reklama na Škoda Forman ukazuje mafiány. Je to prý auto do každé rodiny

Motor 1.6 z vlastního vývoje

Pokud si vzpomínáte, tak modely Škoda Favorit a prodloužená verze Forman se prodávaly pouze se čtyřválcovým, atmosféricky plněným motorem s objemem 1289 ccm. Za ta léta, co byla obě auta v prodeji, prošel několika evolucemi a nabízel v průběhu let výkon od 40 kW/54 koní až po 50 kW/68 koní. Čísla se lišila v závislosti na roku výroby, ale také druhu přísunu benzinu (použití karburátoru nebo vstřikování paliva) a instalace katalyzátoru.

Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi ale stojí Škoda Forman z roku 1993, který má pod přední kapotou čtyřválec s objemem 1,6 litru. Ten vyvinula sama automobilka Škoda a bylo to v rámci vývoji nástupce modelů Favorit/Forman, kterým byla Škoda Felicia (prodej odstartoval v roce 1994). Nešlo ale o zbrusu nový model, nýbrž „jen“ o velmi významný facelift Favoritu.

Pro Felicii byl plánován nejen 1,3litrový motor z Favoritu s nějakými úpravami, ale i větší a výkonnější benzinový motor. Měl jím být právě tento 1,6litrový čtyřválec MPI z Formanu s označením Škoda 790.16. Motor má celohliníkový blok, dvouventilovou hlavu, vícebodové vstřikování paliva, rozvod OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídel.

S vrtáním 78 mm a zdvihem 83,5 mm se objem válců rovnal 1596 ccm, výkon vrcholil 74 kW/100 koňmi při 5500 ot./min a maximum točivého momentu bylo 140 Nm při 4000 ot./min. Motor poháněl přes pětistupňovou manuální převodovku přední kola. Škoda Forman s tímto pohonným ústrojím dokázala z 0 na 100 km/h zrychlit za rovných 10 sekund a maximální rychlost až 200 km/h. U felicie to mělo být i díky lepší aerodynamice ještě lepší.

Přečtěte si také:  Před 30 lety přišla na trh Škoda Forman. Za její vznik může i policie

I u Formanu jsou to přesto hodnoty, které jsou mnohem lepší, než u motoru, který byl nakonec pod kapotu felicie montován. Šlo o motor 1,6 z koncernu Volkswagen s kódovým označením AEE. Ten měl litinový blok (tedy celkově těžší konstrukci) a výkon jen 55 kW/75 koní. Jenže byl osvědčený a trvanlivý, takže padla volba na něj. Šlo o rozhodnutí „z rozumu“, protože koncern Volkswagen chtěl pod kapoty všech svých modelů montovat pouze stejné motory.

Jediný prototyp

Fialová Škoda Forman tak zůstala pouze jediným prototypem, ale automobilka ho čas od času ukazuje veřejnosti. Dříve stával přímo v muzeu (fotky v galerii výše jsou ještě ze starého Škoda Muzea z roku 2008), ale pak ho nahradily jiné exponáty. V roce 2016 se pak objevil v muzeu v rámci přednášek o motorech, kde pózoval vedle prototypu třetí generace superbu, ale i dalších škodovek.

Kromě instalace nového motoru se na autě odehrála také spousta dalších věcí. Rozměry sice zůstaly nezměněny (délka 4160 mm, šířka 1620 mm, výška 1420 mm, rozvor náprav 2450 mm a rozchod kol 1420/1380 mm), ale upraven byl design. Auto dostalo zcela nové světlomety s oddělenou parabolou pro dálkové i potkávací světlomety (které už měl dříve speciální model Favorit TopX) a blinkry v nárazníku. Obouval také litá kola Borbet.

Přečtěte si také:  Škoda Favorit Decatop byl "polokabriolet". Vznikl přestavbou v Nizozemsku

Uvnitř byla sedadla čalouněná kůží, elektricky ovládaná okna, palubní počítač a nezávislé topení Webasto. A nechybí ani dvouramenný volant, který se vrátil ve čtvrté generaci modelu Octavia.

Mimochodem šlo o auto, které normálně jezdilo a používal ho tehdejší člen představenstva Škody Auto Dr. Ing. Gerald Weber.