Skoda-Forman-1
Foto: Škoda

Na začátku byl Favorit. Pak ale Škoda přišla s něčím prostornějším. Kombi verzí automobilu, který získal vlastní název: Škoda Forman. Oblíbené vozidlo právě letos slaví kulaté, 30. narozeniny.

Auto moto revue, 1988: Recenze Škody Favorit – video

Škoda Forman byl revoluční model

Po sérii škodovek s číselnými názvy jako 100, 105, 120, které se vyráběly od 60. let, byl Favorit moderním hitem, který Škodovka vyprovodila ze svých závodů na konci 80. let. Klasické jméno evokovalo návrat do první republiky, ve 30. letech se totiž Škoda Favorit objevila poprvé. Spolehlivý hatchback se stal populárním, avšak kvůli svým menším rozměrům nebyl zrovna ideálním rodinným vozidlem.

Forman sice přišel do prodeje v roce 1990, s myšlenkou na několik verzí Favorita si konstruktéři pohrávali ale mnohem déle. Do hry se dostalo více verzí modelů škodovky: pětidvéřový hatchback (Š 781), kupátko se třemi dveřmi (Š 783), klasický sedan (Š 782) i pětidvéřový kombík (Š 785). Na přetřes se dostal i pick-up (Š 787).

Škoda 105/120 letos slaví 40. výročí, byla úspěšná, přesto nemoderní

Škoda Forman vznikl díky policii

Cesta Formanu do výroby nebyla snadná. Automobilku sužoval dluh 2,5 miliardy korun, nebyl ani dostatek lidí ve výrobě, ekonomika rozpadlé socialistické republiky situaci také moc nenahrávala. Tento praktičtější model málem nevznikl, naštěstí se objevily faktory, které si Formana vyžádaly. Především policie potřebovala spolehlivé a rychlé auto, které mělo být prostorné kvůli převozu nákladu i služebních psů. Tehdejší Závod Kvasiny se tak nakonec dal do práce a policii dodal první kousky tehdy ještě Škody Tourist, což byl původní název Formana.

skoda-forman-policie
Foto: Čeněk Sudek/Policejní historická společnost

Ideální vůz pro rodiny

Praktické vozidlo se skvělými jízdními vlastnostmi vzbuzovalo pozornost na ulicích a lidé zatoužili po Formanech, s nimiž jezdili policisté. Tuzemská automobilka si řekla, proč ne. Spokojení zákazníci jsou i lidé, kteří nestřeží zákon, a nač vymýšlet model rodinného vozidla, když se pro něj Forman dokonale hodí. Proto brzy přešel tento typ škodovky do výroby i pro soukromý sektor. Na silnicích jste tak mohli potkávat naplněné Formany, s nimiž si to o víkendech československé rodiny razily na chalupy, stejně tak s tímto spolehlivým vozidlem ujely stovky kilometrů k ještě nedávno nepřístupnému moři ve většině evropských destinacích

Skoda-Forman-2
Foto: Škoda

Luxusní automobil

Po novém modelu z tuzemské továrny byl doslova hlad. Forman totiž splňoval i ty největší nároky bohatých lidí, proto se v té době jednalo o automobil, za který Škoda vydělala tehdy největší peníze. Forman tak nakonec předčil svého předchůdce, hatchbacku Favorit. Stačilo mu k tomu jen být o 345 milimetrů delší a o 90 kilogramů těžší. Proto je Forman i dnes po třech dekádách mnohem cennějším modelem než Favorit, ačkoli právě onen hatchback by měl mít pozici cennějšího veterána.

Skoda-Forman-Marathon
Škoda Forman Marathon | Foto: Škoda

Modelová řada Favorit dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně (1990 / 1991) vzrostl téměř na dvojnásobek. Prodej vozů Škoda Favorit a kombi Forman podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů Škoda Favorit , společně s kombi Forman (219 254 kusů) a užitkovými deriváty včetně typu Pick-up se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala Škoda Felicia/Felicia Combi.