Škoda Trekka v našich zeměpisných šířkách většině lidí mnoho neřekne a je známá hlavně u milovníků automobilismu, hlavně tedy těch zaměřujících se na SUV modely. Jedná se o první vůz, jenž byl navržen a zároveň kompletně zrealizován na Novém Zélandu a jde o takového ideového předchůdce dnešních škodováckých SUV vozidel.
Novozélandská Škodovka
Sice se jednalo do velké míry o novozélandský vůz, nicméně všechny technické skupiny, jako jsou kupříkladu převodovka, motor či nápravy, pocházely ze Škody Octavia. Tato auta musela být kvůli tomu dopravena na Nový Zéland v rozloženém stavu, kde se z nich následně v Otahuhu Trekka kompletovala.
Zdejší výrobce, společnost Motor Industries, nespolupracoval pouze s mladoboleslavskou automobilkou, ale i s jinými dodavateli. Škodovka však v tomto projektu hrála klíčovou roli a bez ní by Trekka nikdy nemohla vzniknout.
Legendy 125 let Škoda: teréňák ŠKODA TREKKA vznikl na míru novozélandskému trhu
Třídveřový pick-up
Trekka disponovala jen třemi dveřmi, nicméně uvnitř byla docela prostorná. S trochou snahy dokázala uvést najednou až osm lidí. Vyrobeno bylo hned několik modifikací. Ty se od sebe často odlišovaly pouze drobnostmi, jako byly plátěná či pevná střecha.
I přesto, že výroba probíhala sedm let (1966-1973), Trekky se nevyrobilo žádné závratné množství. Odhadem z linek vyjely necelé tři tisíce kousků, z nichž valná část zůstala na Novém Zélandu a zbytek se prodal do Austrálie, Vietnamu, případně na Fidži.
Model ze stavebnice LEGO
Vzhledem k malému počtu vyrobených kusů se opravdu nejedná o bůhvíjak známé vozidlo. Změnit to však může stavebnice LEGO.
Poměrně nedávno totiž bylo možné spatřit Trekku na stránkách LEGO Ideas. O její nahrání se postaral Gareth Davies, vystupující pod přezdívkou Expanse. Model vytvořil v programu BrickLink Studio a dle jeho slov jde o jeho prvotinu.
Důvodem, proč se do tvorby dal, je touha vytvořit něco s novozélandskými kořeny, s čímž si budou moci hrát i děti z Nového Zélandu.
Model se skládá z celkem 1801 kostiček a zatím to vypadá, že by se mohl původní záměr nakonec opravdu povést. Projekt má totiž celou řadu podporovatelů a sklízí víceméně pouze pochvalné komentáře. Aby se Trekka stala součástí nejznámější stavebnice světa, bude však muset projekt získat podporovatelů ještě mnohem více.
Začalo to vánočním dárkem
Gareth Davies se narodil v Anglii, ale ve svých šesti let se s rodiči přestěhoval na Nový Zéland. Vzpomíná, jak mu prarodiče z otcovy strany, kteří zůstali v Anglii, posílali každý rok k Vánocům a narozeninám stavebnici LEGO. „Nadšení pro LEGO mi vydrželo již téměř 40 let,“ říká Gareth, který jinak již déle než 25 let pracuje v IT.
Jaký je váš vztah k vozům Škoda? Proč jste zvolil model Trekka?
Můj zájem o typ Škoda Trekka pramení z jeho spojení s Novým Zélandem. Můj děda auta miloval, a když z kostek LEGO stavím, často na něj myslím. Takže když jsem hledal inspiraci k tomu, co vytvořit, řekl jsem si, že by auto bylo skvělé. Zároveň jsem chtěl něco, co bude mít vztah k Novému Zélandu, a po nějaké době průzkumu jsem narazil na stránky trekka.co.nz. Todd Niall, jejich provozovatel, mi poradil, kde najít referenční fotografie.
A jak moc velká je vaše vášeň pro LEGO?
Stavím z něj od svých šesti let, jako teenager jsem hodně využíval stavebnice Technics. Když mi bylo dvacet a třicet let, pracoval jsem na různých místech v Evropě a vždy jsem měl přístup k novým stavebnicím LEGO. Je to můj nejdéle trvající koníček. V posledních letech se k němu navíc víc a víc vracím, mám dcery ve věku 7 a 3 roky a je skvělé pozorovat, jak zcela od začátku tvoří nové věci.
Kdy se zrodil nápad na vlastní stavebnici?
Vlastní stavby vymýšlím už po nějakou dobu, ale teprve nedávno jsem objevil aplikaci BrickLink Studio, která dává uživateli ve virtuálním prostředí přístup ke všem kostičkám ve všech jejich barvách. V současnosti pracuji asi na tuctu různých modelů, Trekka byla prvním, který jsem dokončil a nahrál na stránky LEGO Ideas. Jistě ale přijdou další.