SKODA-130-RS-motorsport-40-let-01

Škoda si připomíná 120 let úspěšného angažmá na poli motoristického sportu. Toto jsou strhující příběhy mužů na závodních strojích a bezpočtu jejich vítězství. Sportovní naturel byl vlastní už zakladatelům mladoboleslavské továrny, nadšeným cyklistům Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, a nejinak je tomu i dnes.

Těšit se už teď můžete na připomínky slavné historie, akce ve Škoda Muzeu nebo oslavy pořádané současným týmem Škoda Motorsport.

Jak to celé začalo?

Poslechněte si, jak zněl jeden z prvních závodních strojů automobilky Laurin & Klement, Slavia typ B právě s rokem výroby 1901, která mimochodem dodnes stále jezdí.

Motocykly neboli „motorové dvoukolky“ L&K Slavia debutovaly v listopadu 1899. Premiérou na poli motorsportu byla pro mladoboleslavskou značku koncem června 1901 účast na mezinárodním 1 200 kilometrů dlouhém závodě z Paříže do Berlína. A od té chvíle pokračuje dlouhá řada sportovních triumfů mladoboleslavské automobilky.

Přečtěte si také:  Škoda ukazuje, jak se měří objem kufru. Vzala si na to elektromobil Enyaq iV

V meziválečném období po slavných laurinkách převzala štafetu nová generace automobilů Škoda. V lednu 1936 byl například roadster Škoda Popular na Rallye Monte Carlo druhý ve třídě do 1500 cm3, napřesrok se dařilo většímu kupé Rapid. Po druhé světové válce vyhrála trojice vozů Škoda 1101 svoji třídu v závodě na 24 hodin v belgickém Spa. Vznikly i speciály Sport a Supersport přeplňované kompresorem nebo roadstery a kupé Škoda 1100 OHC (1957 a 1959). Následovala slavná éra modelové řady Škoda Octavia, připomeňme alespoň její hattrick ve třídě na Rallye Monte Carlo (1961–1963).

SKODA-POPULAR-Monte-Carlo-Roadster

Porsche Východu

V roce 1964 vyjela na závodní tratě Škoda 1000 MB, s motorem vzadu a samonosnou karoserií. Navázaly na ni Škoda 110 L Rallye, Škoda 120 S a pak zejména „porsche Východu“, legendární kupé Škoda 130 RS. Svoji třídu ovládlo mimo jiné na Rallye Monte Carlo (1977) či Rallye Akropolis (1978, 1979 a 1981), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981). 

ŠKODA 130 RS

Novodobá historie angažmá značky Škoda na poli motoristického sportu odstartovala nasazením hatchbacku Favorit v Rallye Monte Carlo. Následovala Octavia Kit Car, ale pro sezonu 1999 byla vypsána nová soutěžní kategorie WRC. Prvním zástupcem okřídleného šípu se stala Octavia WRC, kterou vystřídala Fabia WRC (2003–2007).

Přečtěte si také:  Rallye Dakar 2021: Macík na Dakaru drží krok se špičkou, přestože řešil defekt a najel více kilometrů

Sportovní Fabia

Další kapitolu – v jiné soutěžní kategorii – nadepsala Fabia Super 2000 s pohonem 4 ×4 (2009). Tovární posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler získala dvakrát po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 získali jezdci s vozy Škoda Fabia Super 2000 celkem 50 národních a mezinárodních titulů!

2019-skoda-fabia-r5-facelift-03

V roce 2015 se vlajkovou lodí sportovních aktivit mladoboleslavské automobilky stala Škoda Fabia R5/Rally2. Právě s ní získaly posádky továrního týmu Škoda Motorsport v letech 2015 až 2019 pět titulů mistrů světa v hodnocení výrobců. Dalších pět titulů pod hlavičkou FIA připojily úspěšné zákaznické týmy Škoda a připsaly si i 23 prvenství v národních šampionátech.