Modernější, sportovnější a především emocionálnější: nová ŠKODA SCALA je prvním sériově vyráběným modelem, který využívá další fázi designového jazyka značky ŠKODA. Tradiční česká značka přitom prochází důmyslnou evolucí namísto revoluce. Původní DNA značky ŠKODA již také obsahovala krystalické prvky, které odkazují na uměleckou tradici výroby českého křišťálu. Nyní získává nové akcenty překvapivou souhrou funkce a emocí: „Simply Surprising“. Nová vozidla ŠKODA budou dokonale ztělesňovat soubor hodnot značky, výstižně shrnutý pojmem „Smart Understatement“.
Šéfdesigner ŠKODA AUTO Oliver Stefani zdůrazňuje: „Náš nový designový jazyk je plynulejší, dynamičtější a především emocionálnější. Chceme oslovit více lidí. Naším cílem je, aby se zákazníci pro vůz ŠKODA rozhodli nejen kvůli tomu, protože je praktický, nabízí hodně prostoru a má výjimečný poměr ceny/výkonu. Měli by ale také milovat jeho design a vytvořit si ke svému vozu speciální emocionální vztah.“
Inspirace z české kultury a tradice
ŠKODA je jednou z nejstarších dosud aktivních automobilek na světě. Může se proto ohlížet zpět a čerpat z dlouhé historie. Značka je doma v srdci Evropy, jak ve svém hlavním sídle v Mladé Boleslavi, tak i v Praze. Čerpá inspiraci z české kultury s její působivou architekturou a proslaveným českým řemeslným umem při výrobě křišťálového skla.
S ostrými, přesnými liniemi a dynamickým stylem odvozeným z forem křišťálového skla byl v roce 2015 uvedením třetí generace modelu ŠKODA SUPERB dokončen první krok v evoluci designového jazyka ŠKODA. V roce 1996 se společně s uvedením modelu ŠKODA OCTAVIA stal slogan „Simply Clever“ receptem k úspěchu značky. Nyní probíhá další fáze vývoje – jak u exteriéru, tak i u interiéru. Spojení anglických slov „Simply Surprising“ propojuje již známé jednoduché ovládání a ergonomicky optimalizované funkce s krystalickým designem a umocněnou emocionalitou. Přirozeně, nenuceně, v souladu s přístupem „Smart Understatement“.
Nové zvýrazněné prvky exteriéru
Karl Neuhold, šéf designu exteriéru vozů ŠKODA, vysvětluje: „Nový designový jazyk vzbuzuje emoce a vyzařuje větší dynamiku a sportovního ducha. ŠKODA nyní i díky svému vzhledu evokuje touhu a díky perfektním proporcím dlouhého vnitřního prostoru zůstává zachována i prostorová velkorysost, která je pro všechny vozy značky ŠKODA typická.“
Nový designový jazyk ihned upoutá designem mřížky chladiče. Její výrazná šestihranná forma působí vzpřímeněji a autenticky. Charakteristická tornádo linie, kopírující boky vozu, vizuálně prodlužuje karoserii a zvýrazňuje sportovnost a dynamiku. Hladké povrchy budí emoce, krystalické prvky se objevují na plochách předních světlometů z čirého skla a na koncových ostře tvarovaných světlech ve tvaru L. Novým sebevědomým symbolem dalšího evolučního stupně designu ŠKODA je stylizovaný nápis ŠKODA uprostřed zadních dveří. Velkorysé dimenze interiéru zůstávají zachovány.
Koncept interiéru s centrálním vysoko umístěným displejem
Norbert Weber, šéf designu interiéru a Color & Trim vozů ŠKODA, vysvětluje: „Interiéry našich koncepčních studií VISION X a VISION RS ukazují realisticky budoucnost nového designového jazyka interiérů vozů ŠKODA – s novými barvami a materiály, které jsou výrazem nové podstaty designu interiéru značky ŠKODA. Nová koncepce demokratického interiéru, která v modelu ŠKODA SCALA slaví svou premiéru, je zároveň startem nové emoční a funkční identity značky.
Nová koncepce řešení interiérů, která u modelu SCALA poprvé utváří interiér sériově vyráběného vozu ŠKODA, se kromě vyváženého prostoru vyznačuje především přepracovanou palubní deskou. Je symetrická a opět kopíruje linku mřížky chladiče a kapoty s centrálním krytem motoru a logem ŠKODA. Uprostřed palubní desky je volně umístěný velký displej v zorném poli řidiče. Charakteristická linie formuje pod displejem ergonomickou podpěrku pro ruku, která tak může pohodlně ovládat dotykovou obrazovku.
Ušlechtilé materiály a specifický reliéf povrchů
Andrea Jensen, koordinátorka Color & Trim týmu ve ŠKODA AUTO, vysvětluje: „Usilujeme o vzájemnou harmonii materiálů a barev v interiéru a exteriéru a hledáme nejlepší možný výsledek. Design má budit emoce a současně se hodit k DNA značky ŠKODA – příkladem je nový reliéf povrchů na palubní desce a dveřních panelech.“
K novému interiérovému konceptu patří teplé a příjemné barvy i vysoce kvalitní materiály. Kromě potahů sedadel z ušlechtilého mikrovlákna Suedia a kontrastních barevných švů sem patří i měkké povrchy palubní desky a dveřních panelů. Mají nový, specifický povrch. Připomíná krystalické struktury a bude v budoucnu utvářet styl značky ŠKODA.
Designová studia ŠKODA v Mladé Boleslavi, Praze a Šanghaji
Domovem oddělené ŠKODA Design je vila postavená v roce 1890 na břehu řeky Jizery v areálu Česany v Mladé Boleslavi. Je součástí moderního technologického centra ŠKODA AUTO, které bylo v roce 2008 přemístěno do Česany a v roce 2015 ještě více rozšířeno. V idylickém prostředí se propojují technologie budoucnosti s tradicí a vytváří velmi speciální pracovní atmosféru podporující kreativitu. Vila byla kdysi domovem textilního podnikatele Franze Hillera. V areálu vznikly nejprve v 19. století textilní továrny a v polovině 20. století se zde poprvé začaly vyrábět díly pro vozy ŠKODA.
Druhou lokalitou designu je centrum české metropole nedaleko Pražského hradu, Karlova mostu, Tančícího domu a paláce na Žofíně. V inspirujícím prostředí a atmosféře pražské secesní budovy na Masarykově nábřeží též vznikají první návrhy budoucích modelů ŠKODA. Také v Číně, nejdůležitějším jednotlivém trhu značky, se nachází pobočka oddělení ŠKODA Design, kancelář v Šanghaji vede Miroslav Jaskmanický.
Designérský tým Olivera Stefaniho má vysoce mezinárodní složení. Celkem více než 150 zaměstnanců pochází z 28 různých zemí. To přináší vlivy a nápady z nejrůznějších kulturních oblastí světa.
Rozhovor s Oliverem Stefanim, šéfdesignerem ŠKODA AUTO
Pane Stefani, když jde o další vývojovou fázi designového jazyka značky ŠKODA, hovoříte spíše o evoluci než o revoluci. Proč?
„V posledních letech prodělala oblast designu značky ŠKODA velmi pozitivní vývoj a správně vsadila na kontinuitu. Změna směru při každé nebo každé druhé změně modelu se k značce nehodí. ŠKODA naopak zůstává své linii věrná a vytváří díky tomu rostoucí povědomí a spolehlivost. Zpočátku byl kladen důraz na hladké, čisté tvary, které naplňovaly slogan „Simply Clever“ a vytvořily podstatu značky. V druhém kroku vědomě vedené linie a především krystalické prvky vytváří nové akcenty a dojem nezávislosti. Abychom je ještě více posílili, musíme nyní již jen dotáhnout pár malých šroubků, abychom náš design ještě zvýraznili a zmodernizovali.“
Jaké vlastnosti charakterizují nový styl?
„Již v Paříži jsme s modelem ŠKODA VISION RS nabídli jednoznačný výhled na to, co přijde. Linie exteriéru je sportovnější, ještě více dynamické a výstižnější. Energicky navržené plochy s plynulými liniemi posilují dynamický dojem. Nová technologie LED rozšiřuje náš prostor při navrhování světlometů a koncových světel, u kterých stavíme krystalické prvky, zcela podle tradice značky ŠKODA, ještě výrazněji do popředí. V interiéru citujeme symetrické sktruktury exteriéru a vytváříme s volně se vznášejícím a vysoce umístěným centrálním displejem nový záchytný bod. Vnějším symbolem nového designového jazyka je nápis ŠKODA vyvedený v jednotlivých písmenech na zadní části vozu.“
Co je pro Vás v novém designovém jazyce ŠKODA rozhodujícím aspektem?
„Funkce a emoce. Protože díky emocím můžete člověka pro něco nadchnout a obecně oslovit více lidí. Design je často nejdůležitějším důvodem, proč se rozhodneme konkrétní vůz koupit nebo nekoupit.“
Jak takové emoce vytváříte?
„Nejprve díky exteriéru, který vyvolává touhu. Výrazné detaily, jako jsou mřížka chladiče nebo světlomety ve tvaru šipky, plynulé linie a vyvážené proporce zajišťují, že vozidlo vyniká – jako u nového modelu ŠKODA SCALA – a vyzařuje dynamiku. Tento první vizuální dojem jsme přenesli také do konceptu interiéru. Palubní deska umocňuje vnější linie a zvýrazňuje typický pocit prostorové velkorysosti vozů ŠKODA. Centrální displej usazený vysoko a v zorném poli řidiče vytváří příjemnou symetrii. Současně působí dotyková obrazovka s elegantní skleněnou úpravou a volně se vznášejícím uspořádáním vysoce kvalitně a moderně.“
Co je ještě v interiérovém designu důležité?
„Kromě vzhledu také použité materiály a jejich zpracování. Mohou to být vysoce kvalitní potahy například z mikrovlákna Suedia nebo z kůže, které jsou ještě vylepšeny kontrastními švy. Nebo měkké pěnové plochy palubní desky nebo dveřních panelů. Ty nyní dostaly speciální povrchový reliéf, který se inspiroval krystalickými strukturami. V budoucnosti bude tento výrazný povrch charakterizovat interiér vozů ŠKODA.“
Jak vznikají v průběhu procesu návrhu nové nápady?
„Náš designérský tým se skládá z více než 150 zaměstnanců 28 národností, to samo o sobě zaručuje zásobárnu nápadů z části velmi rozdílných kulturních kruhů. Mým úkolem je dát těmto lidem příležitost, aby mohli snít a poskytnout jejich nápadům prostor k růstu. Naši inspiraci čerpáme z dynamické spolupráce mnoha osobností, příjemné pracovní atmosféry v našich designových ateliérech v Mladé Boleslavi, Praze a Šanghaji a v neposlední řadě z dlouhé, jedinečné tradice značky ŠKODA a české kultury. Například české sklářské umění nabízí mnoho dalších možností, které můžeme v budoucnu realizovat.“
Co charakterizuje dobrého designéra?
„Zvědavost ve všech aspektech života a dobrá intuice. Vše, co člověka zaujme, může být inspirací. Pro mě to jsou letadla, ale také lodě, architektura, móda nebo filmy. Někdy se třeba jen dívám kolem sebe na lidi v kavárně. Návrháři musí být schopni včas zachytit trendy a předvídat, co přijde později. Samozřejmě nemáme žádnou křišťálovou kouli, ale máme zmíněnou intuici a to je velmi důležité. Ale vzhledem k tomu, že design je vždy subjektivní, a že nikdy neexistuje pouze černá nebo bílá, musí být člověk také dostatečně vytrvalý, aby ostatní o svých vlastních pocitech přesvědčil. Pokud to pak u lidí vyvolá nějakou reakci, ať už pozitivní nebo negativní, pak člověk něčeho dosáhl: pozornosti, respektu. Každá reakce je lepší než „je mi to jedno“, což je vyjádřením lhostejnosti. U všeho, co děláme, se snažíme vyvolávat emoce a nebýt průměrní. Když se lidé, kteří poprvé spatří nějaký nový návrh, usmějí, pak jsme my, designéři, šťastní také. To je hezký pocit.“