Škoda 1203

Škoda 1203 slaví 55 let. Zastaralá byla už když se začala prodávat, ale vyráběla se ještě v roce 1997

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Škoda - Foto: Pavel Srp, Škoda - 27. 6. 2023


Před 55 lety se světu představila Škoda 1203. Auto, které prakticky všechny Čechoslováky provázelo celý život. Odvézt je totiž mohlo nejen do porodnice, ale i do nemocnice nebo na pohřeb. Stejně tak jim mohlo vozit zboží, stavební materiál a podobně.

Škoda 1203 prošla velmi dlouhým vývojem, ten totiž trval celkem 12 let. Z toho musí být jasné, že už když se začala prodávat, byla zastaralá. Jde o lehký užitkový automobil s praktickou jednoprostorovou karoserií vyvíjený od druhé poloviny 50. let (vývoj odstartoval v roce 1956). Do výroby se jej ovšem podařilo prosadit až v roce 1968. Premiéru měl vůz v sobotu 14. září 1968 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, který se odehrál ve stínu okupace Československa vojsky pěti států Varšavské smlouvy 21. srpna 1968. Sériová výroba se pak rozeběhla 20. listopadu 1968 v zásadně rekonstruovaném závodě Vrchlabí, po boku dále předchůdce Škoda 1202. Tam ovšem výroba vydržela pouze pět let a pak byla přesunuta na Slovensko.

Model 1203 měl původně model 1202 nahradit. Sdílel s ním čtyřdobý zážehový čtyřválec OHV s objemem 1221 cm³ a s výkonem 39 kW/49 koní. A to na tak velké auto opravdu bylo nedostatečné, tím spíše pokud poháněl i sanitku. Auto mělo dosáhnout maximální rychlosti 90 km/h při základní spotřebě 11 litrů benzinu na 100 km, tehdy měřené při ustálené rychlosti 60 km/h. Později vzrostl objem motoru na 1,4 litru s výkonem až 51 koní, přičemž jeho maximální rychlost byla až 115 km/h.

skoda-1203-sanita
Škoda 1203 měla mnoho úprav, ale klasická byla především sanita. | Foto: Škoda

Prázdné auto nebylo úplně těžké, pohotovostní hmotnost byla 1170 kilogramů, ale překvapivě mohla vézt až 950 kg nákladu. V případě sanitky to bylo „jen“ 790 kg plus 160 kg obsluhy. Prostory pro posádku a náklad (o objemu až 5,2 m³) byly navzájem odděleny částečně prosklenou mezistěnou. Kromě dvojice předních křídlových dveří byly k dispozici ještě jedny širší na pravém boku karoserie a horizontálně členěné dvoudílné v zádi.

Dvanáct set trojka měla koncepci motoru s převodovkou vpředu (motor byl mezi předními sedadly) a pohonu zadních kol. Ačkoliv se motor a převodovka za ty tři dekády (1203 se oficiálně přestala vyrábět až v roce 1997, i když už ne jako Škoda, ale jako TAZ) proměnil, nikdy to nebylo úplně moderní a spolehlivé auto. Podle dobových reportáží totiž po přesunu výroby do Trnavy do Prahy bez poruchy nedojely ani úplné nové kusy.

V roce 1968 byla „dvanáctsettrojka“ k dispozici pouze jako dodávka, do 31. prosince vzniklo 192 kusů, k tomu ještě tři mikrobusy. Později nabídku rozšířily další verze – od valníku přes montážní provedení po velmi rozšířené sanitní vozy nebo pohřebáky. Vnější rozměry karoserie jsou: délka 4520 mm, šířka 1800 mm a výška 1900 mm. Zajímavostí je, že prvky přístrojové desky a zadní svítilny patřily k nejnápadnějším prvkům sdíleným s osobním vozem Škoda 1000 MB, který se začal prodávat v roce 1966.

Škoda 1203 se ale kvůli nepřítomnosti jiných nákladních automobilů (zejména západních značek) stala jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel v Československu. Nové automobily byly prodávány výhradně „socialistickému sektoru“, tedy státním či družstevním podnikům a organizacím. Soukromí zájemci se dostávali až k vyřazeným ojetým automobilům. Důvodem byl nejen nedostatek vozidel, ale především jejich užitkový charakter: soukromé podnikání bylo totiž v socialistickém Československu nežádoucí.

Kromě československého trhu a dalších socialistických zemí byly Škody 1203 homologovány také pro provoz ve Francii, Belgii a ze vzdálenějších teritorií šlo například o Egypt. Do zahraničí se od roku 1971 vydávaly také dva prodloužené speciály, přepravníky závodních automobilů Škoda 100 L, startujících v Mistrovství Evropy cestovních vozů. Oficiálně vydržela Škoda 1203, respektive TAZ 1500 ve výrobě v Trnavských automobilových závodech (TAZ) na Slovensku až do roku 1997, tedy do doby, kdy z výrobní linky sjížděly první modely Škoda Octavia nebo už dokonce faceliftovaný Volkswagen Transporter T4!


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

3 názory na “Škoda 1203 slaví 55 let. Zastaralá byla už když se začala prodávat, ale vyráběla se ještě v roce 1997”

  1. V době kdy to přišlo k prodeji , tak to bylo zastaralé. -Zase politické žvásty. Ano,dnes jsme chytří. Embéčko bylo zastaralé , ale brouk se vyráběl stále

  2. Občas to při jízdě připomínalo palubu lodi jak se to houpalo. Kdyby to mělo od začátku 5-ti kvalt bylo by lepší. A samozřejmě od začátku lepší motor – to i ta stará Octavic Combi z Kvasin z konce výroby měla motor 1.3l a byla lepší.

  3. S bratrem jsme projely francouzské Alpy v zimně se psím spřežením.Bez jakékoliv závady.Byl jsem s ní spokojen.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru