vymol-dira_v_silnici

Silnice jsou jako ementál. Poradíme, co dělat s poškozením disku od výmolu a jak se pojistit

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic, Rixo - Foto: Pavel Srp - 6. 3. 2025


Každé jaro to na českých silnicích vypadá stejně. Jeden výmol střídá druhý, krajnice jsou rozpadlé, a především za tmy je jízda po některých silnicích minimálně o zničení pneumatiky. V některých případech vám případná poškození auta kvůli výmolu zaplatí vlastník silnice, jindy se musíte spolehnout na vlastní pojištění.

Označený výmol? Máte smůlu

Někdy se na silnicích můžete setkat s ledabyle umístěnou dopravní značkou upozorňující na výmoly. Tu pak doplňuje dodatková tabulka, která říká, v jaké délce silnice s nimi musíte počítat. Někdy jde i o několik kilometrů, což ale znamená, že pokud si v některém z výmolů v této oblasti za značkou poničíte kolo, nemůžete žádná odškodnění očekávat. Ten, kdo má silnici na starosti, tak splnil povinnost, varoval vás, přesně vám řekl, na jak dlouhém úseku výmoly jsou, a jakékoliv škody tak jsou zjednodušeně řečeno vaším problémem. Vy totiž musíte svou jízdu stavu vozovky přizpůsobit.

Pokud dojde k poškození auta, nepočítejte s tím, že vám pomůže vaše povinné ručení. Ano, máte v něm nejspíš základní asistenci zdarma, ale proplácení škod se vás v tomto případě netýká. Asistence může přijet pomoci vyměnit kolo, může vás i odvézt do servisu. Záleží jen na tom, jakou máte smlouvu. Servisní úkon ale už budete muset hradit sami. Pokud byste chtěli, aby i takové škody řešila pojišťovna v plném rozsahu, musíte mít sjednané havarijní pojištění, případně připojištění havárie k vašemu povinnému ručení.

A je to potvrzené soudem. Stav českých silnic je děsivý, evidence oprav je minimální a proinvestované finance skoro zbytečné

Neoznačený výmol už není váš problém

Jiná situace nastává ve chvíli, kdy výmol není nijak označený. Pak by totiž veškeré škody měl nahradit správce komunikace. Nejprve vás tedy čeká zjišťování, komu silnice patří. Zpravidla platí, že dálnice a silnice prvních tříd se řeší s Ředitelstvím silnic a dálnic. Silnice druhých a třetích tříd spravuje vždy ten kraj, do kterého silnice patří, ideálně se tedy obraťte na Krajskou správu a údržbu silnic. Místní silnice patří těm obcím, ve kterých se nachází, obrátit se tedy musíte na tamní úřady. Všechny instituce jsou pojištěny a škody jdou z jejich pojistek.

Ovšem například ŘSD upozorňuje: „Ne všechny případy poškození jsou z pojistky uhrazeny. To platí především pro případy, kdy se prokáže, že řidič nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu a povaze vozovky, tak jak je ze zákona povinen. O tom však nerozhoduje ŘSD, ale příslušná pojišťovna. Ve všech případech však ŘSD předává všechny nárokované škody bez výjimky pojišťovně k řešení, případně k likvidaci.“

Jak postupovat?

Ať už dojde k jakémukoliv poškození, platí, že čím víc dokumentace na místě pořídíte, tím lépe. Udělejte fotky, klidně i video. Pečlivě zdokumentujte místo, výmol, poškození auta a vše, co by pojišťovna mohla chtít. Pokud došlo k velké škodě, zranění nebo jde o nebezpečný a neoznačený výmol či překážíte provozu, volejte na místo policii. „Pokud ucítíte, že došlo k poškození vašeho auta, nepokračujte v jízdě a zastavte na bezpečném místě. Kromě toho, že byste měli zkontrolovat stav auta a především pneumatik, disků a podvozku, také byste měli zdokumentovat výmol a porozhlédnout se po okolí, zda náhodou neuvidíte příslušné dopravní značení,“ radí srovnávač Rixo.

Pojišťovna, případně správce silnice po vás bude chtít také datum a čas, kdy k poškození došlo, detailní popis a případný protokol od policie.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru