Silničářům v opravách výtluků pomáhají mikrovlny. Je to levnější, rychlejší a opravovat se dá i v zimě

Autor: Anina Russová - Zdroj: ŘSD, Freko, Futtec - Foto: Futtec - 5. 6. 2023


Opravy a rekonstrukce patří k českým silnicím stejně, jako kolony, které kvůli tomu vznikají. Dobrou zprávou je, že ministerstvo dopravy před časem schválilo nový systém oprav silnic, který je rychlejší, nepotřebuje žádné dlouhé a velké uzavírky, a navíc se s ním dá pracovat i v zimě, kdy jindy opravy stojí.

Systém pracuje s technologií mikrovln, která umožní původní vrstvu asfaltu rozehřát tak moc, že při opravě novou směsí nevznikne žádná spára. A jsou to právě spáry, které jsou nejslabším článkem oprav prováděných klasickým způsobem. Jde o místa s nejmenší odolností, které se rychle vydrolí a jakmile do něj pak zatéká voda, je jasné, že oprava moc dlouho nevydrží. Proto často vidíme silničáře na tom jednom stejném úseku prakticky každý rok. Ovšem mikrovlnná technologie má životnost až pět let. Jen je ovšem ideální ji použít co možná nejdříve od doby, kdy se v silnici objeví výtluk. Vyčkávání totiž vede ke zbytečnému rozrůstání výtlaku a následné nutnosti větší, dražší a delší opravy.

„K ohřevu povrchů se v současné době využívají různá řešení pracující většinou na principu infračerveného zářiče. Tyto jsou však pro lokální opravy výtluků zcela nevhodné z důvodu přímého působení tepla a tím způsobeným vypalováním asfaltového pojiva, včetně možnosti vzplanutí jeho povrchu. Druhý zásadní problém je mělké prohřátí asfaltové vrstvy díky malé tepelné vodivosti asfaltu. Tyto problémy lze řešit použitím mikrovlnné technologie obecně známé z běžného života,“ popsali specialisté ze společnosti Freko, která se mikrovlnnou technologií zabývá.

Ředitelství ostře odsoudilo kritiku opravy dálnice D1. Považuje ji za účelově negativní a lživá

A pracuje s ní také společnost Futtec, která už některá místa na českých silnicích touto technologií opravila. „Pomalu se daří měnit stereotypní přístup, který dosud převládal při rozhodování o údržbě a opravě silnic. Pokud se totiž výtluky nezacelí brzy poté, co vzniknou, začnou se dále rozrůstat, což má za následek nevratné poškození asfaltového povrchu, vyžadující pak už radikální zásah – včetně vyfrézování celého povrchu silnice a s tím spojených rozsáhlých dopravních uzavírek. Pomocí našeho systému lze těmto škodám účinně předejít: zajistí se tak větší plynulost a bezpečnost dopravy, omezí riziko vzniku velkých finančních ztrát a sníží produkce CO2, emitovaného jinými metodami oprav,“ vysvětlil Jiří Rušikvas, zakladatel Futtec.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru