audi_rs3_sportback-tankovani-cerpaci_stanice

Senát schválil balíček pomoci proti drahým pohonným hmotám. Nejvíce ušetří ti s novým autem

Od Anina Russová | Zdroj: Ministerstvo financí - Foto: Pavel Srp - 19. 5. 2022 23

Už řadu týdnů se řidiči potýkají s vysokými cenami pohonných hmot. A stejně dlouhou dobu spílají politikům, že s tím nic nedělají. Zdá se ale, že to se změnilo. Senát ve středu 18. května schválil vládní balíček proti rostoucím cenám pohonných hmot. To v prvé řadě znamená zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun a zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliv.

Bude záležet na stáří auta

Balíček kromě zrušení silniční daně v kategorii pod 12 tun řeší také nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, u nichž sazby silniční daně přiblíží evropským minimům daným směrnicí o Eurovinětě. Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla. V souvislosti s datem registrace vozidla se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, respektive data první registrace vozidla a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců. Provozovatelé aut do tří let od první registrace mohou ušetřit 48 %, od čtyř do šesti let stáří 40 % a od sedmi do devíti let stáří 25 %.

Přečtěte si také:  Pohonné hmoty na čerpacích stanicích už opět zdražují

„U silniční daně odhadujeme rozpočtový dopad na zhruba 4,2 mld. Kč ročně, které zůstanou v kapsách zejména malých a středních podnikatelů. Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty pak povede k jejímu zlevnění 1,5-2 Kč na litr. Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

Problém nejsou spalovací motory, ale fosilní paliva. A ta jdou nahradit i bez masivního nástupu elektromobility, tvrdí Němci

Konec přimíchávání biosložky

Senát také potvrdil konec povinnosti přimíchávání biosložky do pohonných hmot. To ale neznamená, že by nadále nebylo možné plnit emisní evropské cíle.

Přečtěte si také:  Povinné biosložky v palivech končí. Návrh včera schválila poslanecká sněmovna

Doposud měl dodavatel velmi omezené možnosti, jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv v pohonných hmotách, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny jak pro motoristy, tak pro celý podnikatelský sektor.