Marc_Lichte-sefdesigner-audi

Šéfdesignér značky Audi Marc Lichte říká v rozhovoru: „Sportovní automobily jsou ztělesněným adrenalinem“

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 19. 10. 2023


Modely Audi RS vyvolávají u fanoušků čtyř kruhů nadšení díky svému náskoku v oblastech techniky a designu. Šéfdesignér značky Audi Marc Lichte vzpomíná u příležitosti 40. výročí společnosti Audi Sport GmbH na inovace, které se staly tradicemi – a opakovaným zdrojem inspirace.

Marcu, společnost Audi Sport GmbH existuje již 40 let a svými modely RS vyvolává u fanoušků nadšení. Jaké její modely vás fascinují nejvíc?

Jako designér a náruživý přívrženec sportovních výkonů jsem obrovským fanouškem našich modelů RS. Jedním z mých favoritů bylo vždy TT RS. Protože tento model, stejně jako základní verze TT z velkosériové výroby, přinesl poprvé na silnice principy Bauhausu. „Méně je více“ zde platí sice pro designový styl, nikoli však pro ryzí emoce a potěšení z jízdy – o to se postaral také pětiválec se svým mimořádným zvukem. Nezapomenutelná byla rovněž práce s mým týmem na aktuálním modelu Audi RS 6 Avant. Tehdy jsme nekompromisně vtiskli původ vycházející z modelu quattro do nejmenšího detailu a do každé linie. Když dnes spatřím na silnici RS 6, mám pokaždé radost z toho, jak jsme byli tehdy důslední.

Co mají všechny modely RS společného?

Tou opravdovou výjimečností pro mě je to, že v každém aktuálním a – to mohu slíbit – i v každém budoucím modelu RS se budou opakovat tvarová řešení – svalnaté ramenní oblasti a extrémně rozšířené podběhy kol – z legendárních modelů Audi, jakými byly první quattro nebo Sport quattro. Design RS je zakotven tak hluboko do DNA značky Audi, že mu můžeme dávat stále znovu novou podobu, aniž bychom oslabovali její podstatu.

Úspěšné geny společnosti Audi Sport – sportovnost, pokroková technika a emocionální design – pocházejí z motoristického sportu. Kde se vzala vaše vášeň pro vysokovýkonné vozy?

Již brzy jsem od svého otce zjistil, jak úzce jsou vzájemně provázány automobily a vášeň. V 70. letech se každý druhý víkend účastnil závodů do vrchu. Před závodními víkendy bylo v celém domě vždy cítit ono zvláštní vzrušení, jako když jezdec čeká na startovní čáře, že se každým okamžikem rozsvítí zelené světlo. Od té doby jsou sportovní vozy pro mě ryzím radostným očekáváním, ztělesněným adrenalinem.

Je vůbec pravda, že ve vás Audi Sport quattro vyvolalo přání stát se automobilovým designérem u značky Audi?

Ano, to je pravda. V roce 1983 na IAA vyčnívalo Audi Sport quattro nad všemi ostatními automobily. Vůbec bylo úplně jiné než všechno, co jsem do té doby viděl. Tento vůz měl neuvěřitelně silný charakter – díky své široké karoserii a rozšířeným podběhům kol. Tato důslednost byla šílená! Ten nápad znázornit automobilovou sportovnost tímto způsobem, zviditelnit techniku pro všechny takovým tvarovým řešením. Aby byla pro každého ihned přístupná. Toto představení mě tak inspirovalo, že jsem se ještě uprostřed veletržní expozice rozhodl: Později bych se rád stal designérem u čtyř kruhů! A to bylo přesně před čtyřiceti roky. Pro mě je to dvojnásobný úspěch, že mě při mé práci dodnes doprovázejí designové prvky této ikony – střešní sloupky C se silným charakterem, výrazné otvory pro přívod vzduchu, zkrátka veškerá pokrokovost tohoto Audi.

Příběh je úspěšný tehdy, pokud se inovace stane tradicí?

To je přesně řečeno! Dnes mám na svém stole před sebou přímo vedle sebe modely Sport quattro a RS e-tron GT. RS e-tron GT má mnoho prvků, které jsem se svým týmem při návrhu jeho tvarového řešení adaptoval z modelu Sport quattro. Toto elektrické „gran turismo“ je pevným mostem do historie Audi a ve své ikonografii je pro mě jako Audi Sport quattro, jak jsem tento model před čtyřiceti lety poprvé spatřil – přenesené však do nové, elektrické éry. Tradice je tak znovu významným iniciátorem budoucnosti.

Marc_Lichte-sefdesigner-audi-1

Podívejme se teď právě do této budoucnosti. Jaký druh designu si nyní přejí zákazníci společnosti Audi Sport GmbH pro vámi vyvíjená nová vozidla bližší i vzdálenější budoucnosti?

Naším budoucím těžištěm budou dvě platformy – platforma PPE (Premium Platform Electric) pro elektromobily a platforma PPC (Premium Platform Combustion) pro vozidla s konvenčním pohonem. Na jejich základě jsme důkladně přemýšleli o tom, jak budeme naše modely RS v budoucnosti rozvíjet. Přitom jsme si položili především následující otázku: Jak můžeme našimi zákazníky doposud požadované a oceňované geny modelů RS se spalovacími motory přenést do elektrické éry, a přitom vyvolat minimálně stejně velké – nebo zcela nové – nadšení?

A jaká je odpověď?

Vysoké výkony budou od modelů RS vyžadovány i v budoucnosti, ovšem vždy ve spojení s funkčností. Tuto odezvu od našich zákazníků a fanoušků dostáváme i my ve studiích. A já tomu naprosto rozumím, protože to je také krédo dobrého designu. Krásné tvary vyžadují funkčnost, jinak je to celé k ničemu. Ze všeho nejdůležitější však pro naše zákazníky je a zůstane široký rozchod kol. Tedy svalnatý vzhled, jímž se modely RS výrazně odlišují od svých příslušných výchozích modelů. V budoucnosti bude toto odlišení od příslušného základu ještě větší. Na to klademe při vývoji kromě sportovních výkonů největší důraz.

Jsou tato vizuální odlišení také klíčem k tebou propagovanému a realizovanému nadčasovému designu?

Nadčasový design je pro mě vždy základem a nejvyšším cílem. Zde přichází do hry znovu TT RS, které ztělesňuje právě nadčasový design. Radikální minimalizace proměnila tento vůz v uplynulých desetiletích v ikonu. Pokud má každá linie účel, pak designér udělal svou práci. Právě naše nejsportovnější modely Audi musejí kromě své pokrokovosti a modernosti vyzařovat něco nadčasového – tím totiž vytváříme dlouhověkost a univerzalitu. Mám ambici, aby se každý model RS čistě esteticky hodil do každé životní situace a každého okolí.

Jak lze vůbec překonat tento zdánlivý rozpor mezi moderně působícím designem a tvarovým řešením, které zůstane i po dlouhé době klasicky krásné?

To je asi největší výzva, kterou musí designér překonat, bez ohledu na to, v jakém odvětví působí. U designu modelů RS toho dosahujeme jednak spojením širokého rozchodu kol a velkých kol, které vytváří žádoucí, a tím úžasné proporce. Dalším faktorem je způsob, jímž jsou utvářeny plochy karoserie: bez ozdob, každá linie má definovanou funkci. V tomto bodě budou budoucí generace modelů RS ještě více minimalistické.

V budoucnosti bude kvůli delšímu dojezdu hrát naprosto rozhodující roli ještě více optimalizovaná aerodynamika elektrifikovaných modelů RS. Jak moc se tím změní designový proces?

Odpovědí je designový proces modelu Audi RS e-tron GT. Tento vůz jsme doslova vytvarovali v aerodynamickém tunelu. V designovém procesu jsem si u tohoto modelu vyhledal čtyři dvourozměrné návrhy a svému týmu jsem řekl: Běžte s tím do aerodynamického tunelu a variantu s nejlepším součinitelem aerodynamického odporu vzduchu zrealizujeme v sériové výrobě. A tak jsme to také udělali. U vysokovýkonného elektromobilu je totiž dojezd pro naše zákazníky rozhodující. Mohl bys také zvětšit jeho sadu akumulátorů – ale tím by byl vůz těžší. To je špatné pro jeho sportovní výkony. Řešením je tedy účinnější aerodynamika pro delší dojezd. Proto vůz s našimi aerodynamiky cizelujeme tak dlouho, dokud na něm už není nic, co by šlo ještě vylepšit. Ryzí pečlivost pro ryzí funkčnost.

Marc_Lichte-sefdesigner-audi-2

Nová designová filozofie značky Audi navrhuje vozidla zevnitř ven místo zvenku dovnitř, jak je to již 130 let v automobilové konstrukci běžné. Nakolik se to týká také budoucích modelů společnosti Audi Sport GmbH?

Před zhotovením první skici se ptáme: Co chtějí naši zákazníci s vozidlem a v něm prožívat? Skutečnost, že interiér považujeme za podstatnou část, utváří zcela nový proces, který samozřejmě uplatňujeme i u našich modelů RS. Pracujeme již zcela konkrétně na novém interiéru RS, a mohu prozradit, že se bude radikálně odlišovat od interiérů, které dnes známe z modelů RS se spalovacím motorem. Tedy, jak bude řidič sedět, jak budou sedadla vypadat a jaká bude uvnitř celková atmosféra. V interiéru vytvoříme nový svět RS, který však bude stejně jako dosud velmi, velmi jedinečný. Ostatně tento interiér RS jsme navrhli ještě dřív, než vůbec existoval koncept interiéru pro výchozí vůz tohoto budoucího modelu.

Udržitelnost hraje v interiéru zajisté také stále větší roli…

Pro mě udržitelnost vyplývá především z minimalizace. Interiér bude ještě výrazně více minimalistický, použité, zčásti recyklované materiály a jejich tvarová řešení vytvoří maximálně hodnotný dojem a příjemnou atmosféru. Zkrátka dáme prostoru znovu zcela novou podobu.

Na závěr mám na vás osobní dotaz, protože vím, že jste vášnivým jachtařem: Bude možné přenášet více designových konceptů z vysokovýkonných jachet na vysokovýkonné automobily?

Jezdím na sportovních jachtách, jejichž stěžeň, kormidlo a plachty jsou vyrobeny z uhlíkových kompozitů. V tom lze rozhodně rozpoznat vzor (směje se). Uhlíkové kompozity jsou významným tématem také u našich modelů RS, používáme je pro lehkou konstrukci exteriéru, i jako materiál pro interiér. Při jachtingu dostávám nápady, které pak nejlepším možným způsobem převádím do nových designů pro Audi. Na vodě je filozofie cestování jiná: Bez ohledu na to, jak krásný je cíl mojí cesty, pozornost je zaměřena na samotnou cestu. Jak to mohu přenést na silnice? Pro mě musí být vůz vizuálně tak atraktivní a při jízdě tak fascinující, aby se dojetí do cíle stalo skoro druhořadým. Tomuto pocitu chci pro naše zákazníky dávat podobu.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru