test-mercedes-benz-g-580-eq-elektromobil-2025-41

Šéf Mercedes-Benzu varuje před aktivním tlačením elektromobility. Mohlo by to vést ke zhroucení autoprůmyslu v Evropě

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Mercedes-Benz, Reuters, Handelsblatt - Foto: Pavel Srp - 12. 8. 2025


V evropském autoprůmyslu začíná nepříjemná panika. Rok 2035, tedy termín zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem (budou se moci prodávat jen auta s nulovými emisemi), se blíží. Jenže ze strany zákazníků chybí o elektromobilitu zájem, neprodávají se tak dobře, jak by měly, takže automobilky jsou aktuálně mezi dvěma mlýnskými kameny. To, že se musí něco urychleně změnit, už buď naznačila, případně otevřeně přiznala spousta automobilek. Dokonce i někteří politici. Otázkou zůstává, jestli to k něčemu je. EU, respektive Evropská komise zatím o nějakých změnách tohoto zákazu nechce ani slyšet.

Tím, kdo se na téma nastupující povinné elektromobility hodně rozpovídal, byl nedávno třeba generální ředitel značky Mercedes-Benz Ola Källenius v rozhovoru pro Handelsblatt. V něm řešil mimo jiné i to, že si jeho značka byla ještě před pár lety jistá, že v Evropě naplno vsadí na elektromobily. Vždyť Mercedes-Benz v roce 2021 předpokládal, že do konce desetiletí bude prodávat jen elektromobily a vsadil na to veškerý vývoj. No, uteklo ale pár let a automobilka od tohoto plánu upouští.

Podle šéfa Mercedes-Benzu se bez aut se spalovacími motory evropský autoprůmysl a vše, co je na něj navázané, s největší pravděpodobností zhroutí. „Je třeba se na současnou situaci podívat reálně. Jinak v plné rychlosti nabouráme do zdi. Ano, samozřejmě, že musíme dekarbonizovat, ale musí to být provedeno technologicky neutrálně. Nesmíme přestat brát na zřetel naši ekonomiku!“ řekl.

Evropský nápad povinných elektromobilů v autopůjčovnách narazil na velký odpor. A navíc nepůjde tak snadno prosadit

Šéf německé automobilky, který je zároveň prezidentem Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), varuje, že těsně předtím, než vstoupí v platnost zákaz nových spalovacích aut, zákazníci se na ně vrhnou. A zdůraznil také, že to emisím opravdu nijak výrazně nepomůže. Připomněl také, že jsou to právě zákazníci, kteří rozhodují, a ti se zatím k elektromobilům nijak výrazně nehrnou, byť je pravdou, že podíl elektromobilů neustále pomalu roste. Původní odhady říkaly, že v roce 2026 bude podíl elektrických aut na evropských silnicích alespoň 50%. K tomu se ale ani zdaleka neblížíme, protože v současné době je podíl asi 17,5 %.

Evropská komise nicméně ze svých plánů couvnout nechce. Ačkoliv už se mluví o tom, že by takovým malým ústupkem mohlo být ponechání plug-in hybridů a hybridů i po roce 2035. Ale to je vše zatím ve hvězdách. A Mercedes-Benzu a samozřejmě i dalším značkám to může výrazně znepříjemnit obchody. Každá značka pracuje s obchodním plánem na mnoho let dopředu, zatímco vy třeba jezdíte novým modelem, představeným před pár měsíci, automobilka už pracuje na jeho faceliftu. Nebo rovnou nové generaci. A to, že fakticky žádný výrobce neví, co bude za 10 let, musí být manažersky, ale i finančně velmi náročné.

TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?

Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.

Chci si vybrat auto na operativní leasing!

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru